Hoi voorganger,
Wij gaan ook naar Cuba een 16 daagse rondreis van Havanna naar Holguin,
geboekt bij Holland Internationel, waarvan 3 dagen strand in Guardalavaca hotel Blau Costa Guardalvaca, wij gaan 31 maart en wij zien het niet somber in, het land zal niet in 1 maand veranderen, het lijkt me een hele bijzondere reis, alvast veel plezier, Yvonne
Hoi facehugger, ten eerste van harte welkom op het Cuba forum! Leuk dat jullie Cuba gaan bezoeken! Persoonlijk heb ik nooit met Kuoni gereisd, maar ik kén de organisatie wel en het ziet er altijd heel netjes, strak gepland uit.
Wat betreft Castro. Hij ligt er al sinds juli min of meer uit. Raúl is nu degene met macht. Wat dat betreft verwacht ik zeker niet dat er veel zal veranderen. Mocht Castro sterven dan zal Raúl, zeker voorlopig, het regime voortzetten. Daarbij is het toerisme heilig, want dat brengt geld in het laatje, dus ik verwacht niet dat je angst hoeft te hebben.
Eén van de Wereldwijzerreizigers is nu ook in Cuba (Igor, die ook vaak in dit forum post) en van wat ik van hem hoor, merkt hij er weinig van.
Het enige wat ik dan nog zou willen vragen, ook aan Yvonne, is om daar ter plaatse goed je ogen open te houden en naderhand ons hier te vertellen hoe het je vergaan is, hoe de situatie is en hoe je überhaupt je vakantie vond!
Ik zal hier zeker laten weten hoe het was.
Dan kan ik gelijk mijn foto’s showen : ik ben zo wat bezeten door de fotografie … (http://users.telenet.be/facehugger )
Ik zal dan een website maken op deze url over onze reis.
Hoi Carolina,
Ja ik zal ook mijn bevindingen over de rondreis Cuba scrhrijven, wordt vervolgd.
En Facehugger, tsja het zijn mooie foto’s
Groetjes Yvonne
Natuurlijk neem ik mijn fotoapparatuur mee, tesamen met een
HDD video recorder.
Nu heb ik al vele dingen gehoord en gelezen dat er nogal veel
criminaliteit is in Cuba qua diefstal / gauwdiefstal, vooral in
oud Havanna en Santiago de Cuba (s’avonds)
Zou het daarom nuttig zijn om mijn apparatuur te verzekeren ?
Iemand hier ervaring mee ?
Zou dit veel kosten ?
En bij welke maatschappij ?
De waarde van alles samen is zo een 2500 euro.
Of is Cuba totaal safe in tegenstelling tot de gauwdief verhalen die
ik heb gehoord.
Ik zou namelijk graag s’avonds in Havanna en elders avond en nachtfoto’s maken.
Net zoals je zelf al aangeeft, Habana Vieja en Santiago zijn eigenlijk de enigste plekken waar je echt goed uit moet kijken. Het ligt er een beetje aan hoe je erbij loopt met je camera, maar ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat ze iets gestolen hebben en er ook nog niet over gehoord waar ik bij was (hoogstens de verhalen op internet). Het ligt er echt aan hoe goed je op je spullen past, maar een verzekering kan volgens mij nooit geen kwaad. Heb jij trouwens een reisverzekering, daar zit al heel vaak een diefstal-verzekering bij voor waardevolle apparatuur, kijk de polis even na of laat je extra verzekeren.
Ik heb het één keer meegemaakt, gelukkig niet ikzelf (of gelukkig, ik denk dat ik gewoon beter was voorbereid), maar een student van de toeristenschool. Dat was in een specifieke tijd van het jaar, namelijk: CARNAVAL (of te wel: juli, rond de 26e). Hij ging ´s avonds uit, liep met alles te koop (duur horloge om en alles dure merkkleding) en is beroofd van zijn horloge, zijn portemonnaie, zelfs zijn merkschoenen.
Dat kom je op Cuba normaal gesproken nooit tegen, maar met Carnaval loopt er veel vreemd volk rond. Cubanen die zelf ook niet van de plaats zijn waar je op dat moment bent. Bovendien is er dan gigantisch veel volk op straat en dat werkt het in de hand.
Ik heb eerder raad gegeven over Carnaval (en ik zou dezelfde raad geven voor Carnaval in NL of hier in Spanje): neem niet te veel waardevols mee als je op pad gaat. Maar dat dus alleen als het echt heel druk is, met bijzondere gelegenheden.
Verder super safe. Cubanen vinden het geweldig om gefotografeerd en gefilmd te worden. Ik geef ze regelmatig mijn camera om foto´s voor mij te maken, zodat ik er zelf ook opsta. Dat vinden ze prachtig. Laat ik natuurlijk niet zomaar iedereen doen, maar wil alleen aangeven dat ook dat kan.
Qua verzekeren, dat is natuurlijk nooit verkeerd, voor zo´n grote waarde. Maar ik ga met Igor mee, controleer eerst de verzekering eens die je al hebt. Wellicht wordt het al gedekt!
Het is zo dat mijn reisverzekering een eventuele diefstal dekt, indien het uit
een kamer ofzo werd gestolen. Daar ben je natuurlijk niet zo veel mee
op een rondreis.
Via Fortis AG heb ik eens inlichtingen gevraagd hoeveel een verzekering
kost indien ze mijn tas gewoon mee grabbelen of van mijn nek trekken.
Dat kwam op 1500 euro !!! voor een te verzekeren bedrag van 3000 euro. :tssk: :tssk: :retard: :retard: :mad:
Dan is hij eigenlijk al half gestolen !
Enfin, ik heb een huidskleurig tasje dat ik onder mijn t-shirt aandoe voor mijn paspoort en geld, en mijn fototas hangt met een stevig lint vast aan
mijn broeksriem. Dat zou mijn voorzorgen moeten zijn.
Ik ben dan ook een redelijk sportieve man van 1m87 en 93 kg, dus ze kunnen zich beter bedenken vooraleer ze mij uitkiezen als prooi :teeth:
Enfin, 13 maart stijgen we op ! Was het al maar zo ver.
Ik verwacht echt niet dat je problemen gaat krijgen met het spul. Gebruik je gezonde verstand, laat het nergens slingeren. Persoonlijk vind ik Amsterdam vele malen onveiliger om met waardevol spul rond te lopen!
Hoi Facehugger,
Nou de 13de nadert al aardig, nog 1 volle week, leuk hoor.
Waar heb jij je huidskleurig tasje vandaan, ik zag bij de ANWB wel 2 of 3 soorten, om je nek of als tasje, wat zit nou lekker.
Nou veel inpakplezier, groetjes van Yvonne (die de 31ste gaat)
ja valt erg mee. Cubanen gaan jarenlang de bak in als een toerist beroven.
Wel: zaterdagavond een groot buitenfeest in Santiago, stampend druk - hier dan wel oppassen. Ik heb zelf om te reizen een iets kleinere camera de fuji s9000 met bijna dezelfde mogelijkheden als en spiegelreflex.
Hoi Allemaal,
Wij zijn ook alweer een paar weekjes terug, dus hoog tijd om te reageren.
Wij hebben de 16 daagse rondreis wv. 3 dagen strand van Holland Internationel gedaan, de Cuba Grande.
Nou dat was zeer de moeite waard, wij hebben ons goed vermaakt, en iedere dag was weer bijzonder.
Ik vond Cuba best wel veilig, we haddden al ons geld mee in een buidel om je nek, en ik heb het niet als probleem ondervonden, ik deed het wel in een kluis zodra we in het hotel waren.
Alles was goed belaalbaar, net iets goedkoper dan in Nederland (koffie ed.)
Wij kijken terug op een te gekke vakantie.
Wie heeft er nog tips voor een eventuele volgende rondreis?
Wat is er nog meer leuk? Ik snap dat het heel persoonlijk is maar reactie’s zijn altijd leuk om te lezen, toch groetjes van Yvonne
Wij zijn van het principe nooit 2 keer naar hetzelfde land of streek op reis te gaan.
Na onze rondreis in Cuba zou ik graag eens een rondreis in Namibie maken,
maar ik viel wel omver toen ik de prijs hoorde voor een 20-daagse rondreis. Daar kunnen we 2 keer van naar Cuba gaan !
Waarschijnlijk zal het Tanzania/Zanzibar worden.
(tenzij we een reisje naar Cuba winnen ofzo :unibrow: )