Hoi,
Wij hebben onlangs een 13-daagse reis geboekt naar Cuba, waarvan één week rondreis en een week strandvakantie. Na geboekt te hebben zeggen ze pas dat we met nog niet genoeg deelnemers zijn om eventueel een rondreis te maken , er moeten minimum 4 a 8 deelnemers zijn. Voor ons was die rondreis eigenlijk het belangrijkste. De reis is binnen 9 weken als er tegen die tijd niet genoeg deelnemers zijn krijgen we in de plaats een hotel ter waarde van de rondreis. Mijn vraag is nu kunnen we op eigen houtje dan ook ergens rondreizen of dagtrips verkrijgen. Wie heeft er al ervaring met zo een kantoor of dergelijke of kan men beter bij privé mensen terecht. Ik heb wel nadeel dat ik geen spaans kan, wel engels frans en duits eventueel.
Alvast hartelijk dank voor diegene die ons kunnen helpen:wink:
Natuurlijk kun je zelf rondreizen. Cuba is niet zo heel toeristisch en er is altijd plaats. Zeker in bijv. een Casa Particular, maar meestal ook wel in de hotels. Voor een Casa Particular kan het wel practisch zijn om Spaans te spreken…
Het enige lastige dat misschien lastig is, is het huren van een auto, die zijn er namelijk niet zo veel. Maar het openbaar vervoer is ook erg goed. De bussen van Viazul zijn zeer comfortabel.
Het is in ieder geval een heel veilig land om op eigen houtje rond te reizen.
Cuba is heel goed alleen rond te reizen. Het is zoals Carolina zegt soms het moeilijkste om een auto te vinden in het hoogseizoen als je niet gereserveerd hebt, zie ook mijn uitleg op: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=19985
Het gemakkelijkst en zonder-zorgen-rondreizen is een compleet verzorgde rondtrip en ik hoop dat er nog steeds enkele mensen komen opdagen zodat jouw rondreis doorgaat. Aan de andere kant is het ook geen straf om zelf rond te reizen in een auto, je komt op de mooiste plekjes en je kunt gewoon zelf stoppen of langer blijven als het je bevalt op een bepaalde plek. Ik weet niet of het een oplossing is dat jouw reisbureau een hotel in de plaats van de rondreis gaat aanbieden. Je stelt je er namelijk op in om rond te reizen en op deze manier word je ergens ´vastgezet´ in een hotel terwijl dat je bedoeling niet is.
Ik zou het eerlijker vinden als ze je het gehele voorschot terugbetalen en dat je zelf gaat zien wat je doet… of ze geven het deel terug van de rondreis en laten de week strandvakantie en hotel voor wat het is.
Mocht je nu toch die 13 dagen in een hotel belanden, het ligt er een beetje aan waar je hotel is. Er zijn hotels (ik weet dat ze er in Varadero nogal goed voorbereid in zijn) waar ze je vanuit het hotel ook dagtrips kunnen aanbieden. Ik heb gehoord van mensen die vanuit het hotel de kans kregen om een jungle-tocht, een fietstocht, duiklessen nemen, rotsklauteren etc. konden doen en dat werd gewoon via het hotel geregeld. Er werd zelf een dagtrip geregeld naar de Bahia de Zapata om een krokodillenfarm te bezoeken. In Havana en in meerdere mate in Guardalavaca zijn ze er minder op ingesteld om je die dingen aan te bieden.
Stel dat je nu toch een auto wilt huren, dan hoef je je geen zorgen te maken om die 13 dagen vol te krijgen. Je zal het druk genoeg hebben om de bekendste plekjes van Cuba te bezoeken en je komt vanzelf in aanraking met mensen die je op weg helpen naar andere bezienswaardigheden.
Alvast bedankt voor de reactie op mijn vraag. Ik heb er al veel van opgestoken. Maar ik heb me wellicht ergens verkeerd uitgedrukt. Dus een hotel heb ik zeker . De eerste week in Havana en de tweede week in Varadero. Maar normaal gezien hadden we de eerste week van uit het hotel uitstappen naar verschillende plaatsen. Maar nu blijkt dat er daar eerst zeker genoeg deelnemers moeten voor zijn. Indien niet gaan de uitstappen niet door. Dus zouden we eventueel met ons tweetjes zelf die uitstappen doen. Maar ik wist dus niet of men daar bureaus of zo heeft die dan iets organiseren.De uittappen die ons vooral intreseren zijn de sigarenfabrieken en de rum stokerij en meer dingen van de plaatselijke bevolking , sportief zijn we niet echt aangelegd.Maar ik denk dat we in het hotel ook wel iets zullen vinden van daguitstappen of eventueel vragen we het eens aan het personeel.We kijken er in elk geval al enorm naar uit.
Ooooh, nou Bine, dan is het helemaal geen probleem hoor. Alle hotels in Havana kunnen je daar wel mee helpen. Organiseren ze zelf niets (wat vrij onwaarschijnlijk is), dan weten ze in ieder geval waar je heen moet om iets te regelen.
Gaat zeker goed komen! Daar twijfel ik geen moment aan.
Zoals Caroline al opmerkt moet dat geen enkel probleem gaan geven. Veel hotels zullen je aan adressen en telefoonnummers kunnen helpen … of ze bellen zelf deze mensen op als jullie een dagtripje willen gaan maken. Die reizen die jij geboekt hebt zijn waarschijnlijk reizen waarbij je met een grote touroperator in een grote of middelgrote bus wordt gezet om een rondtocht te maken. Deze reizen zijn inderdaad vaak met een minimum aantal deelnemers om het rendabel te maken (buiten die 2 reizen waar CJ het ook over heeft, dat zijn reizen die altijd doorgaan, of er nu 10 mensen zijn of maar 1 persoon).
Nee hoor, ik voorzie geen enkel probleem als je aan het hotel vraagt of ze mensen kennen die jullie een dagtrip kunnen bezorgen naar een sigaren- of rumfabriek. Je zult waarschijnlijk nog een hele leerrijke ervaring rijker worden.
Lieve mensen ,
Allemaal bedankt voor jullie reactie op mijn vraag. Ik merk dat jullie echte Cuba-fans zijn.Ik kijk er echt naar uit. Het Liefst zou ik vandaag nog vertrekken maar we moeten jammer genoeg nog een beetje geduld hebben. Ik zal jullie zeker iets laten weten hoe de reis verlopen is. Ik denk dat het best zal meevallen.
Wij vertrekken op 28 maart richting Cuba. We gingen eerst de opties na: georganiseerde rondreis, op eigen gelegenheid maar dan wel de hotels vooraf geboekt, of helemaal op de bonnefooi. Het is het laatste geworden.
Op het dit forum werd me al gauw duidelijk dat Cuba heel makkelijk zelf te bereizen is en dat je veel dichter bij de locals komt. In Chili heb ik dat ook deels gedaan en dat was echt gaaf. M’n laatste reis was wel van A tot Z georganiseerd, maar dat was ook de meest logische stap (Trans-Mongolie Express). De groep was erg leuk en avontuurlijk ingesteld. Ik was bang dat dat bij Cuba niet het geval zal zijn en dat ik me zou gaan ‘irriteren’ aan medereizigers die een compleet andere instelling hebben. Dus een auto gehuurd en zelf dingen opzoeken en regelen. We zien wel waar we terecht komen. Dat is veel avontuurlijker en zo leer je het eiland beter kennen is mijn mening. Maar het hangt een beetje van je reisdoel af. Ben je niet zo avontuurlijk ingesteld en ga je liever relaxen, dan laat je alles regelen. Soms is dat effectiever omdat je niet alles zelf hoeft te regelen. Dat kan veel tijd kosten. Wij hebben er in ieder geval zin in!
‘Slechts’ 19 dagen. Je moet keuzes maken. In het najaar wil ik nog een keer ver weg (minimaal drie weken). Ben nu met de voorbereidingen bezig (inlezen enzo). Dan gaat het steeds meer leven
In 2002 zijn we 16 dagen naar Varadero, Cuba geweest in hotel Hotel Gran Caribe Puntarena(duiken all-inclusive, voor de duikes onder ons). Wij gebruiken een hotel altijd als uitvalsbasis om excursies te doen. Bij een land dat redelijk bereisbaar is kwa afstand is dit een goed alternatief wanneer een rondreis niet doorgaat. Vanuit Varadero zijn we naar de volgende plaatsen geweest: Havanna, pinar del rio(tabaksplantages), Trinidad en Cien Fuegos. Wanneer je die steden aan gedaan hebt, heb je de helft van het land al leren kennen. Deze excursies zijn gewoon te boeken vanuit het hotel en best betaalbaar. Er zullen in Varadero stad wel goedkopere alternatieven zijn, echter wil je voor wat zekerheid gaan, raad ik je aan vanuit het hotel te boeken.
Van diverse steden die ik noem staan er foto’s op mijn website.
Met plezier keek ik naar je site. Zo zagik dat je ook yucatan al gezien hebt en ook Kenia en Egypte. Leuk eigenlijk. Wij waren al in Egypte ,Inda,Zuid-Afrika en Mexico. Cuba is ons volgende reis en in ons achterhoofd zit Australië. Alvast bedankt ook voor de tip.
En voor Cuba Junky,
Tegen deze datum zitten we al in Varadero(12-4-2006) Maar ik zal je nummer zeker noteren.
vinden jullie dat Cuba ook veilig/goed te bereizen is voor 2 jonge meiden?? Wij dachten namelijk zelf van niet. Maar als ik hier nu jullie reacties lees…Wij willen namelijk niet met een groepsreis mee; liever op eigen tempo en wie weet zit je bij mensen waar je helemaal niet mee op kunt schieten:dead:
Maar aan de andere kant hebben we ook weer geen zin om een auto te huren. Is het openbaar vervoer daar goed genoeg?? En kom je daarmee ook overal??
En welk ander land zouden jullie ons eventueel aanraden?? Dus een redelijk veilig, makkelijk te bereizen (en het liefst ook niet al te duur ) land.
Wij moeten nog weg, maar Cuba lijkt dus zeer makkelijk te bereizen. Ik ben niet zo’n regelaar en bekijk het van dag tot dag. Een auto is het meest efficient, maar relatief duur …
Chili is ook heel goed op de bonnefooi te bereizen en je kijkt er ook je ogen uit (m.n. the Lake District). Maar mijns inziens is Cuba goed te doen, we gaan het beleven! (over precies weken in het vliegtuig )
En over groepsreizen: het is niet zo zeer dat je met bepaalde mensen niet op kunt schieten, leuke mensen heb je overal. Het is gewoon niet efficient, zeker niet met een man of 20. Dan weer wachten op die, en op die, zit die weer te trutten etc. etc. Op eigen gelegenheid gaan en van dag tot dag bepalen wat je gaat doen en waar je verblijft …
Beste Cubaliefhebbers,
Ik heb triest nieuws te melden. Onze reis gaat dus wellicht niet door. De rondreis was onmogelijk omdat er te weinig deelnemers waren. Ze stelden nu iets anders voor . Twee hotels ,maar als we alles berekenen komt het veel duurder uit. Met het gevolg dat we het momenteel financieel niet meer zien zitten. We gaan eventueel een last minute nemen nu naar mexico, ook wel in een hotel maar vijf sterren en all in. Een schitterend hotel want vorig jaar waren we er ook. Maar toch ben ik triest omdat we nu niet naar cuba gaan.Een grote klacht gaat zeker volgen. Nu is de tijd nog héél kort om een andere reis naar cuba te vinden op dezelfde datum. Wie weet lukt het ons volgend jaar. Dus lieve mensen allemaal bedankt en hopelijk lukt het ons volgend jaar
Toch allemaal hartelijk dank voor de inlichtingen.