Hallo, begin januari 17 gaan we voor twee maanden naar Thailand, graag koppelen we er Laos en Cambodja aanvast, maar hoe beginnen we eraan, welke volgorde nemen we, welk soort logement is aan te raden ? Hoe reizen met trein, bus of nog andere ? Graag wat goede raad aub, bedankt,
Nou wat betreft Cambodja,kan je vanuit Bangkok vliegen naar Siem Reap of je kan gewoon over land reizen.
Je neemt de bus in Bangkok naar Pattaya daar kan je een bus nemen naar de grensplaats Aranyaphratet.
éénmaal aangekomen neem je één van de vele taxi’s of busjes richting grens.
Alfreda zorg wel dat je overdag aankomt aan de grens want s’avonds sta je voor een gesloten grensovergang.
Het is al 2 jaar geleden dat ik nog via land naar Cambodja heb gereisd,denk dat je voor je visum zo’n 20 US Dollar moet ophoesten.
Van Poipet (overgang grens Cambodja) kan je verschillende bussen nemen richting Siem Reap.
Daar heb ik 2 nachten verbleven in het Suorkear Boutique Hotel & Spa voor 32 euro,vond het een fantastisch hotel.
Ook een pluspunt het vervoer van het hotel naar het centrum met een tuk-tuk was gratis.
In de stad heb ik voor één dag beroep gedaan op een taxichauffeur die me bracht naar het immense tempelcomplex Ankor Wat.(moet je beslist bezoeken Alfreda !!)
Super bedankt voor je reactie, ik begin al echt goesting te krijgen .
Hallo Alfreda,
Ik ben afgelopen zomer naar Thailand laos en Cambodja geweest voor 6,5 week.
Mijn route was:
Bangkok-Kanchanaburi-ayutthaya. Dan met nachttrein naar Chang mai- chiang rai. Vanuit daar naar laos, huay xai- slowboat naar luang prabang via Pakbeng. Daarna vang vieng en vientiane. Toen gevlogen maar phnom penh- daarna naar siem reap (angkor wat) , met de boot langs de drijvende dorpen, naar Battambang. Vanaf hier naar koh chang om nog even te relaxen. Vanuit koh chang weer naar Bangkok.
Hopelijk heb je er wat aan.
Whaw dat is onze droomreis, kun je wat meer vertellen, hoe zijn je slaapervaringen, budget ,B&B of hoe heb je het gedaan aub, graag alle info die je kunt missen, ben super opgewonden ! Hie groot moeten we ons budget inschatten ? Zijn er dingen waar we extra moeten opletten en zeker en vast moeten doen. Hoelang ben je in angkor Wat gebleven enz! Bedankt hé
Er is veel te vertellen haha.
Ik ben in totaal 4 dagen in Siem Reap geweest, waarbij ik een ticket voor 3 dagen van het Angkor complex gekocht heb! Een erg groot complex, dus altijd de 3 dagen ipv de 1 dag, boeken. En ook zeker de zonsopgang gaan bekijken! Prachtig!
Qua budget ligt dat natuurlijk per persoon verschillend. Ik was samen met mijn vriendin, en heb 35 euro per persoon per dag ( zonder ticket) uitgegeven. Dus voor 6,5 week komt dat neer op ongeveer 1600 euro.
Die 35 bestond voor ons uit 6,50 uit overnachting, 6,70 uit bezienswaardigheden. 7,10 aan vervoer ter plekke en eten en drinken 14,50. Maar dit kan qua accommodatie flink toenemen.
Wij hebben meestal de dag voor de aankomst in de volgende stad via booking of via agoda de overnachting geboekt. En ook zeker niet voor te veel dagen boeken, hierdoor kun je namelijk eerder weg als je het beu bent of kun je juist langer blijven indien gewenst.
Als je deze route doet zal ik je aanraden om naar de erawan watervallen te gaan bij Kanchanaburi. Elephant jungle Sanctuary bij chiang mai bezoeken, de slowboat richting luang prabang nemen, kuang si watervallen bij luang prabang bezoeken.
In phnom penh zou ik zeker het tuol sleng museum bezoeken voordat je naar de killing fields gaat.
En snorkelen bij koh chang is ook erg leuk, via een 5 eilanden Tour.
Heel tof en bedankt voor je aanwijzingen, we zullen ze zeker en vast opvolgen ! Laat je iets horen van onderweg !
Geen dank! En veel plezier alvast!
Nu we toch over Kanchanaburi bezig zijn in het onderwerp,hieronder nog een aantal praktische gegevens over de stad.
Kanchanaburi ligt 140 km ten Westen van Bangkok en is per trein te bereiken over de Birma-spoorlijn of met de bus vanuit Bangkok. Per auto is het circa 3 uur rijden.
Minibusjes van Bangkok naar Kanchanaburi heb je al voor zo’n 120 bath.
Indien je van plan bent om eventueel het noorden van Thailand te bezoeken dan kan je vanuit Ayutthaya met de trein reizen naar Chiangmai.
Hoe te geraken van Kanchanaburi richting Ayutthaya.
Je kan een bus nemen in Kanchanaburi richting Suphanburi(ritje van 2uur)
éénmaal aangekomen kan je daar een bus nemen naar Ayutthaya!(een klein uurtje reizen)
Deze stad barst van de historische tempels, ruïnes en Boeddhabeelden.(je kan daar in verschillende guesthouses fietsen huren om de sites te bezoeken.)
Natuurlijk kan je ook in Kanchanaburi een minivan of een taxi nemen naar Ayutthaya,je mag rekenen dat je ongeveer 2300 bath kwijt bent.
Wil je in de provincie blijven dan moet je beslist eens de stad Sangkhla Buri bezoeken !
Sangkhla Buri is gelegen in het uiterste westen van de provincie Kanchanaburi, aan de grens met Myanmar. De pas met de 3 pagoda’s is de grensovergang.
Een groot deel van dit district wordt gevormd door het Khao Laem stuwmeer wat gebruikt wordt voor het opwekken van elektrische energie.
Sangkhla Buri heeft een aantal speciale attracties om te bezoeken.(waaronder de Wang Wiwekaram tempel, ligt op een heuvel vlakbij Sangkhla Buri.)
De Mon brug, dit is de langste houten brug in Thailand. Het verbind Sangkhla Buri met een dorpje van een Mon stam. De brug wordt veel gebruikt in de vroege ochtend door de lokale mensen die op weg gaan naar hun werk. Erg leuk om te zien!
Een andere spectaculaire attractie zijn de grotten van Tham Kaeo Sawan Bandan. Deze grotten bevinden zich in een meditatie centrum, soms is het mogelijk om onder leiding van een monnik de grotten te verkennen.
Indien je nog met vragen zit over het land van de glimlach,dan kan je altijd een berichtje posten op het Thailand Forum
Succ6 nog met je reisvoorbereidingen, Alfreda! ![]()
Super bedankt, met al deze mooie tips wordt het een onvergetelijke reis, we zijn idd ook van plan om het noorden van Thailand erbij te nemen ! Nog eens van harte bedankt !