Rondreis Colombia - 21 dagen - moeilijke keuzes

Hallo allemaal,

Mijn vriendin en ik gaan in juli voor 18 dagen naar Colombia, met de rugzak.
Niet onze eerste trip met de rugzak, wel de eerste keer Zuid-Amerika en we kijken er hard naar uit.
We landen in Bogota (vanwaar we ook terug huiswaards keren).

Op gebied van hotels etc. zijn we niet van plan om iets op voorhand slaapplaatsen te boeken maar we willen wel een soort van route die we gaan volgen. En dat is nu juist het moeilijke punt.

Op basis van verschillende bronnen merken we dat de meeste rondreizen zich baseren op Medellin en Bogota in combinatie met het noorden, Santa Marta en Cartagena. Op zich lijkt dat helemaal geen slechte keuze maar we vragen ons af waarom het zuiden niet zo vaak besproken wordt (of hebben we er gewoon over gekeken?). Is dat omdat Cartagena zo bekend is en tevens die regio ook de Caraïbische stranden, etc. biedt?

Iemand ervaring met:

Caño Cristales (rode rivier)
Cali
Oostkust (eind juli = paartijd walvissen -> willen we echt wel zien)
Armenia
Salento
Tieratentro
San Agustin
Popayan

Must-do nationale parken?
Ciudad Perdida
Tayrona

Wij zijn niet echt op zoek naar strandvakantie. Eerder de rustieke dorpjes en natuur.
Iemand tips, do’s/don’ts voor een rondreis meer in het zuiden/oosten, combinatie van noord en zuid of toch gewoon noord omdat het zuiden te beperkt is?

Alvast bedankt!

Van het lijstje dat je noemt ken ik alleen Salento en omgeving (koffieregio, is prachtig) en Cali, waar ik was tijdens de jaarlijkse Ferias rondom de Kerst, maar wat verder gewoon een grote stad is, qua sfeer enigszins vergelijkbaar met Medellin, maar wat tropischer en ik vond Medellin aangenamer.

Ik heb toen in 6 weken (rustig aan) min of meer het ‘bekende’ rondje gedaan, Bogota, San Gill en omgeving (= mooi), daarna inderdaad Santa Marta (vanwege Ciudad Perdida) en Tayrona NP, en Cartagena. En dan via Medellin, de koffieregio en Salento via Cali naar Ecuador.

Het Caribische noorden viel mij eigenlijk een beetje tegen, maar dat kwam wellicht door mijn hoge verwachtingen. De trekking naar Ciudad Perdida vond ik prachtig, maar de steden: erg heet, beetje opdringerige mensen en mooie stranden liggen ook niet echt om de hoek. het centrum van Cartagena is mooi om te zien, maar gewoon erg toeristisch, en je hebt het na 2 dagen ook wel weer gezien.

Ik denk dat je je in het midden en zuidelijke deel van Colombia uitstekend kunt vermaken. Qua natuur ook genoeg te zien volgens mij. Ik heb ook wel verhalen gelezen van mensen die juist daar de mooiste dingen hadden gezien en meegemaakt.

Met de oostkust bedoel je wellicht de westkust? Daar gaan niet zo veel reizigers heen. Het ligt nogal geïsoleerd (vanuit het binnenland gezien, omdat er weinig wegen er naar toe, want nogal onbegaanbaar landschap), en het is een van de natste regio’s ter wereld. De bevolking is er straatarm en bestaat (net als aan de noordkust trouwens) vooral uit afstammelingen van Afrikaanse slaven. In de berggebieden, waar ook de grote steden liggen, is het meer een Latino cultuurtje, met veel Europese cultuurinvloeden, en op het platteland ook meer Indiaans. In die hoger gelegen regio’s vond ik de mensen erg vriendelijk, vrolijk en ze helpen je graag.

Ten oosten van de Andes is het trouwens allemaal Amazone gebied, waar de infrastructuur voornamelijk bestaat uit rivieren. Naar Leticia in het uiterste zuidoosten kun je vliegen voor Amazone tripjes.

Enfin, er vast mensen die jullie beter op weg kunnen helpen met een route door het zuiden. Als het hier niet is dan kun je wellicht nuttige info halen uit reisverslagen (typ als zoekterm popayan in op een waarbenjij.nu en je vindt zeker iets).

Dag Sander,

Bedankt voor je reactie.
Ik bedoelde inderdaad de westkust.
Je tip over waarbenjij.nu heeft ons ook op weg geholpen.
Binnen een week zijn we weg.

Thibault

Armenia zelf is niet zo de moeite waard maar Salento des te meer en dan vooral de wandeling door Valle de Cocora. Ik heb al veel landschappen mogen zien maar dit was toch weer nieuw en verrassend, met die gekke hoge wax palmbomen, en flarden mist die tussen de bergen voorbij zweefden.
Meer hier… http://blog.travelpod.com/travel-blog-entries/cecilia74/10/1359250311/tpod.html

Cartagena is inderdaad erg bekend en dus ook erg toeristisch. Maar wel mooi hoor. Alhoewel sommigen het ‘Disney Land’ noemen omdat het zo opgepoetst is. Ook heel duur. Veel restaurants hebben prijzen zoals in Parijs, je moet echt opletten waar je even een drankje gaat doen, altijd eerst het menu checken.
De mooie stranden zijn daar best ver weg dus dat is niet echt de reden dat mensen daarheen gaan. Ik denk voor de historische binnenstad, het sfeertje, het weer. En dan met een boot naar mooie stranden verderop.

Wat ik nog niet tegenkom in jullie lijstje is Villa de Leyva, vond ik ook een mooi plaatsje en de hot springs daar vlakbij vond ik leuk, je kon daarin badderen. Nog niet zo ontwikkeld en eigenlijk alleen Colombianen.
Maarja je moet keuzes maken want de afstanden zijn gigantisch.

Over Popayan en San Agustin heb ik positieve verhalen gehoord en gelezen, maar daar had ik geen tijd voor. Over Cali juist wel heftige verhalen hoe gevaarlijk het daar is. Dus doe voorzichtig als je daar toch belandt.

Hier nog wat algemene tips voor Colombia: http://blog.travelpod.com/travel-blog-entries/cecilia74/10/1357916915/tpod.html (ik was er 5 weken in januari / februari 2013)

¡Buen viaje!

San Augustin is een leuk plaatsje met die gekke beelden enz. Wel leuk om een dag of 2 door heen te struinen. Popayan noemt men ook wel ‘ciudad blanca’ . Dat is gewoon erg mooi. En de omgeving is ook leuk en interessant met zjn history! Ga niet naar Pasto want dat is een smerige stad vind ik. Daar ligt ook lago La Cocha en dat is OK…

Wat ook heel leuk is is Rio Claro, prachtige natuur en mooie hike paden.
Salento zoals Cecilia al typte… Koffie regio is echt een aanrader.
En Valle de cocora inderdaad…
Wat ook een lieflijk stadje is is Tolu… aan de oostkust.
Villa de levya is ook een aanrader met hun coloniale huisjes.
Er is zoveel in Colombia!

Nog vragen? vraag ze :slight_smile:

Groet Rutger

Hoi,

Toen ik in 2011 in Colombia was, raadde mijn Colombiaanse medereizigers me af om naar de Caño Cristales te gaan, waar ik graag heen wilde omdat rond september de gekleurde algen floreren. Volgens hen was het nog te onveilig in dat gebied om zelf te bereizen.
Salento met haar Valle de Cocora vond ik inderdaad ook erg mooi.
Als je van kleine plaatsjes houdt is Barichara ook nog wel een leuke plek voor een dagtrip. ik ben toen vanuit daaruit naar Guane gewandeld via een oud pad en heb daarna de bus terug genomen.

Mijn ervaring met Colombia was dat je niet te strak moet plannen, omdat er telkens weer leuke opties opduiken terwijl je onderweg bent.

Groetjes Esther

Hai,

Ik werk voor een touroperator met kantoren in Bolivia, Peru, Ecuador en Colombia. Zelf werk ik in Quito. Ik zou zeker Villa de levya aanraden, Barichara, Salento,Tayrona National Park er zijn een hoop mooie plekken. Kijk eens op www.andesoverland.com bij de pakketen in Colombia voor meer ideeen!

Goede reis & Veel plezier