Ola Kim,
Ik heb nog wat kleingeld over van Bolivia en Chili, maar weet niet hoeveel. Meestal hou ik ze voor een latere reis of als souvenir. Maar ik zal even kijken voor je. Geld pinnen in die landen is geen probleem. Wat handig is, is altijd wat contant geld in de vorm van euro’s of dollars mee te nemen. Genoeg wisselkantoren daar voor als het nodig is (met name als je de grens oversteekt naar Bolivia toe).
Colca canyon heb ik vanwege tijdgebrek niet gedaan. Van medereizigers gehoord dat drie dagen voldoende is.
Ik ben gestart in Lima, drie dagen daar gebleven, wat ruim voldoende was, vandaar naar Cuzco gereisd. De bus heb ik twee dagen van tevoren gereserveerd, want cuzco is enorm toeristisch. In cuzco kan je genoeg tours last-minute boeken. De agencies werken allemaal samen. Ik heb de salcantay-trekking gedaan. Doe wat research. De prijzen die mensen in mijn groep voor deze trekking hadden betaald zaten tussen 400 dollar en 230 dollar. Afdingen is mogelijk.
Na Cuzco naar La isla del sol Bolivia gereisd. TIP: neem de boot en probeer een kamer op dat eilandje te regelen. Genoeg hostels daar, aan alle kanten van het eiland. Twee nachten is voldoende. Dit zodat je een volle dag kan benutten om een rondje eiland te doen. Dat is zeker de moeite waard. Ongeveer een wandeling van 6-7 uur.
van Cuzco naar La Paz: Hotel Maya Inn is een aanrader. In het centrum en goed betaalbaar. Een ander tip: animal refugee in Senda Verde. Als je wat vrijwilligerswerk wil doen, ben je daar van harte welkom.
Van La Paz naar Uyuni. Tip: boek de busreis een paar dagen van tevoren. Er zijn veel toeristen die dezelfde route volgen. Echter de Salar-tour kan je ook best in Uyuni boeken. Het is nog goedkoper om dat daar te doen en je kan het zelfs op de dag van de trekking doen. Ik heb de drie-daagse tour gedaan en ben toen afgezet aan de grens met Chili, want ik ging naar San Pedro de Atacama. Dat ging allemaal erg goed. Salar de Uyuni is een must-see. Voor 700 bolivianos kan je het al geregeld hebben.
In San pedro heb ik twee nachten doorgebracht en dat was voldoende als je alle activiteiten goed plant.** TIP:** probeer de astronomical-tour in de woestijn van tevoren te boeken. Die is erg populair, ook wat duurder, maar je ervaart meer.
Van San pedro heb ik de bus naar Santiago gepakt. 24 uur in de bus zijn zo voorbij. 3 dagen Santiago waren voldoende. Een daguitstapje met de bus naar Valparaiso is wel aardig, maar kan ook gemist worden.
Ik wandel veel, reis budget en heb alles daar last-minute geregeld.
Reis je alleen dan is er overal wel ergens een plekje voor je. Genoeg reizigers die je van info kunnen voorzien.
Jammer dat mijn tijd zo beperkt was, van medereizigers gehoord dat Rurrenabaque en Oruro in Bolivia ook zeer de moeite waar waren. En natuurlijk had ik ook graag een stuk van Argentinie, Patagonie willen zien. Die kans heb jij wel, zeker nu daar de lente aan is gebroken. TIP: Verder was mijn kennis van de Spaanse taal totaal niet aanwezig. Je ontmoet genoeg reizigers die je willen helpen daarbij, maar als je zelf wat Spaans spreekt, is een stuk prettiger.
Dit was het allemaal in een notendop.
Al die mogelijkheden die je nu, voorafgaand aan je reis hebt, dat moet vast een heerlijk gevoel geven.
Ciao,
Jim