rondreis Brazilie tips?!

Beste iedereen,

Aankomende oktober/november ga ik samen met een vriend rond en de nabij 3 weken rondtrekken in Brazilie. We komen aan op Sao Paulo en vanaf daar is de gehele reis nog blanco. We zijn momenteel aan het bedenken welke hotspots we moeten zien en welke de moeite waard zijn. We hebben sowieso één eis en dat is naar familie (Vlakbij Curitiba). Wat we samen hebben uitgezocht is dat Salvador, de watervallen Foz do Iguazu, de Pantanal en Quaraqeçaba de moeite waar zijn. Ook hebben we wat parken in de staat Bahia gevonden zoals Nacional da Chapada Diamantina.
Onze vraag is; gezien het aantal weken willen we onze reis zo efficiënt (vliegtuig/auto/nachtbus?) mogelijk inplannen. Is bijvoorbeeld het genoemde park in Bahia de moeite waard of overtreft de Pantanal dit park? En; is Salvador de moeite waard of is Rio de Janeiro mooier? En missen we nog wat? Zijn er nog plekken die we zeker moeten bezoeken? Kortom door alle mogelijkheden lopen we in onze planning een beetje vast, wie kan ons van goed advies voorzien?

Alvast dank!

Ik heb je bericht in PB ondertussen beantwoord Maarten :wink:

Tropische groet uit Salvador da Bahia

Ivan

Eigenlijk wel jammer dat we op dit forum niet kunnen meelezen wat die tips zoal zijn …

Tips zijn nog steeds (openbaar) welkom hoor :slight_smile:

Line,
ik heb er geen enkel probleem mee om specifieke vragen te beantwoorden

echter, ik heb ‘soepkip’ geantwoord op een vraag die hij mij privé stelde
(maar omdat mensen niet altijd privé-berichtjes lezen meldde ik dat hier even)

moet jij nu ook echt de privé-inhoud van dat weten ?

:wink:

Oké, ‘k ben louter benieuwd naar reacties op ‘soepkipp’s’ vragen om tips (#1). Andere aspirant Brazilië reizigers op dit forum vast ook.

Ivan,
Wat jullie privé zoal ‘bekokstoven’ ;), wil ik hoegenaamd niet weten, haha.

Dit is een handige tip voor alle aspirant Brazilië reizigers : het gebruik van GPS in Brazilië :wink:

Zo ongeveer alle streken die de soepkip aan haalde zijn gekend in de gps-kaarten en kunnen elke reiziger het leven makkelijker maken.

Super gaaf!! Als je van een surf, hippie dorpje houdt moet je naar Pipa!! De pantanal vond ik helaas erg tegenvallen. Maar dit had vooral te maken met de enorme muggen/insecten plaag. Dit was echt geen pretje .

Misschien een goede tip: altijd een goede repellant (muggenolie/spray) bij de hand hebben, want die krengen (het zijn andere muggen dan de langpoten) bijten gemeen en overdag en zijn mogelijk de overbrengers van dengue en gele koorts.
Je kan het gewoon bij elke drogist in Brazilie kopen. Ik gebruik OFF

Er zit DEET in. Kijk wel even of je daar allergisch voor bent.

Dat zal inderdaad wat helpen, maar wanneer er echt sprake is van zo’n plaag, ontkom je er niet aan, vandaar dat ik het even zeg. Ik had OFF van daar, en ik zat alsnog helemaal onder. Dit moet je niet in de wegstaan om dan niet meer te gaan, maar ik zal er zeker rekening mee houden. Dus ook dichte, lange kleding, schoenen meenemen voor de steken, ondanks de warmte!

Bestolen op vakantie?

Het zal u maar overkomen: u bent op vakantie en hebt het perfecte terrasje gevonden. Zo perfect, dat ook dieven er graag rondhangen. Uw handtas is gestolen. Of u komt na een lange vliegreis op uw bestemming aan, baant uzelf een weg door een veel te drukke aankomsthal, om nadien te merken dat u een jetlag rijker en een portefeuille armer bent. U bent bestolen. Wat nu?
**
Vooraf: de schade beperken**

Neem als u reist, altijd een aantal voorzorgsmaatregelen. Als u dan toch bestolen wordt, zijn de gevolgen minder erg.

[ul]
[li]Kopieer alles[/li]
Neem voor uw vertrek kopieën van uw paspoort, rijbewijs, bankkaarten en vliegtickets. Bewaar die afzonderlijk van uw orignele documenten. Laat ook een kopie thuis achter, en mail een scan naar uw eigen mailadres.
[li]Noteer telefoonnummers[/li]
Noteer vooraf ook de telefoonnummers van de Belgische ambassade, uw bank, cardstop en uw verzekeraar, zodat u hen kan contacteren indien nodig. Hou die nummers bij, samen met uw bankrekeningnummer, paspoortnummer en het polisnummer van uw reisverzekering, indien u die hebt.

Bewaar het document uiteraard niet in uw portefeuille. Laat ook hier een exemplaar van thuis achter, en mail het naar uzelf. Zo heeft u een backup als ook dit document gestolen wordt.
[li]Spreid alles[/li]
Reist u in groep, verdeel dan het geld onder elkaar. Dan bent u niet alles kwijt als iemand bestolen wordt.

Bewaar ook altijd een deel van je budget op een aparte plaats, zodat je altijd nog wat extra.
[/ul]

Bent u dan toch bestolen?

[ul]
[li]Bel meteen Card Stop (voor belgen) op het nummer om uw bank- en kredietkaarten te blokkeren. Dat kan zeven dagen op zeven, 24 uur op 24. Card Stop bereikt u op het nummer 070 344 344, vanuit het buitenland is dat +32 70 344 344.[/li][li]Doe aangifte bij de politie. Vraag een kopie van het proces-verbaal, dit heeft u nodig om het verlies van uw paspoort te kunnen verantwoorden.[/li][li]Dan moet u aan een nieuw paspoort zien te komen. Neem daarvoor contact op met de Belgische ambassade. Met het proces-verbaal van de politie en twee recente pasfoto’s kan u op de ambassade of in het consulaat een nooddocument aanvragen. [/li]
Reist u in een land waar geen Belgische vertegenwoordiging is, dan kan u terecht in de ambassade van een andere lidstaat van de Europese Unie.
[li]Als uw bank een filiaal heeft op uw reisbestemming, ga daar dan even langs om te horen of zij u een nieuwe kaart kunnen bezorgen. Sommige banken werken samen met lokale correspondentbanken. U kan uiteraard ook altijd uw eigen bankkantoor contacteren.[/li][li]Heeft u geen medereizigers waar u op kan terugvallen, laat het thuisfront dan geld opsturen van het thuisfront. Via Western Union kan u het geld op een uur tijd in uw handen hebben. [/li]
Belgische ambassades en consulaten kunnen geen financiële hulp bieden.
[li]Heeft u een reisverzekering, dan kan die u helpen met de rompslomp die zo’n diefstal met zich meebrengt: de ambassade of het consulaat contacteren, vluchten herboeken, een noodbudget uitkeren enzovoort.[/li][/ul]

hoi, vraagje in welke tijd was dat die muggenplaag? maand en tijdstip overdag.
Wij waren vorig jaar na in Cuba ( julie aug)en wij waren niet gewaarschuwd voor de zandmuggen die na zonsondergang kwamen onze dochter had 278 bulten geteld.
nu gaan we in aug naar brazilie en willen dit niet weer mee maken

Muggen ontwikkelen zich in stilstaand (zoet) water. En dat is er ruimschoots in de Pantanal, in het natte seizoen daar. het is tenslotte een moeras.

Het vervelende van de dengue-muggen (of gele koorts) is dat je ze nauwelijks ziet (ze zijn veel kleiner dan de langpootmug) en niet hoort (= ze zoemen niet). In tegenstelling tot de langpootmug (die malaria over kan brengen) zijn ze overdag actief. dus een klamboe helpt daar ook al niet tegen.

Met die anti-muggen spullen moet je niet zuinig zijn. Er moet DEET inzitten om echt te werken, citronella oid werken nauwelijks.
Nog een tip: in de gebieden waar je muggen moet verwachten niet in je badpak gaan lopen. Een lange broek staat misschien stom, maar het helpt ook.

Zandmuggen ken ik niet, zandvlooien wel, op bepaalde stranden hebben ze daar last van.

thanks, In Cuba zag en hoorde je ze ook niet maar hun prikken waren venijnig. Toen we het eenmaal wisten hebben we ons helemaal ingesmeerd we hadden veel deet mee. en op tijd van het strand af.
Hoop dat het in Brazilie meevalt met de muggen maar nu ben ik gewaarschuwd.

Alle tips zijn welkom. Zeker omdat we ook met 2 meiden van 17 jaar ( lang en blond)weg gaan wat kan wel en wat niet.

Goede tips!

Het kan ook nuttig zijn om je medische gegevens die van belang zijn in een documentje naar je eigen mailadres te versturen, vertaald in de taal van het te bezoeken land uiteraard.
Verder heb ik deze documenten/gegevens ook bij me op een usb stick. Wil je ook privé gegevens op deze stick kies er dan een die een wachtwoord beveiligd deel heeft.
Als laatste draag ik een zogenaamde ‘dogtag’ met daarop basisinfo waarmee je iig geïdentificeerd kunt worden.