Rondreis Azie - Oceanie

Hallo mede reizigers,

Ik ben Tim 28 jaar, en ik ben van plan om met een vriend samen rond volgend jaar november een halve wereldreis te gaan maken, ik zal hier straks wat meer over vertellen.

Zelf ben ik al 3x in Australie geweest (o.a. van Cairs naar Adelaide met de auto gereden) en 2x in de USA (west en east coast)

Alleen willen we het nu gewoon een x groots aanpakken en voor minimaal 1 jaar en waarschijnlijk 2 jaar te gaan rondreizen.

Hieronder zal ik een grove schets maken wat onze plannen zijn, evt tips en aanvulling zijn uiteraard meer dan welkom!

**Deel 1: **

Amsterdam - Keulen per trein
Keulen- Moskou per low budget airline
Moskou - Ulaan Bataar - Peking via de Transsiberische spoorlijn
Peking - Hanoi met de trein
Hanoi - Saigon met de trein
Saigon - Bangkok en Thaise eilanden ( hier zijn we nog niet over uit hoe we dat gaan doen trein, vliegtuig)
Bangkok - Kuala Lumpur - Singapore (trein)
vanuit Singapore met de boot naar Sumatra
van Sumatra per boot naar Bali
van Bali per vliegtuig naar Broome/Darwin

Voor dit traject heb ik ongeveer een half jaar in gedachten. Uiteraard heb ik alleen de transportmethoden genoemd, niet de tijd waarop we op een plek verblijven. Bijv Bali lijkt me fantastisch om daar een maand met een brommer rond te rijden, en op een Thais eiland in een strandhutje houden we het ook wel een maand uit. Ik kan vooraf ook niet zeggen hoelang we ergens blijven, vinden we het er boeiend blijven we, en misschien op een andere plek zijn we zo weer vertrokken.

Over het stuk tussen Peking en Bangkok is er wat discussie tussen ons beiden. De 1 wil direct vliegen naar Bangkok en de ander (ik dus) wil ook Vietnam zien. Wat valt aan te raden?

Deel 2:

In Darwin of Broome kopen we een auto en rijden we via de westkust en misschien nog via the red centre naar Melbourne. Tussendoor zullen we ook veel werken. Bijv 2 weken dingen zien en doen en 2 weken werken.

In Melbourne aangekomen gaan we beiden bij mijn oom in het bedrijf werken om onze budgetten weer wat aan te vullen ( 3 maanden ongeveer). Verder zullen we in Melbourne tegen zeer kleine vergoeding bij een neef van mij inwonen.

We willen maximaal van het Australische Working visum gebruik maken, dus we zullen ook echt 12 maanden in Australie verblijven.

Tussendoor vliegen we vanuit Melbourne naar Hamilton (Noorder Eiland NZ) daar woont een vriend van me waarvan de ouders een hostel hebben, daar kunnen we tegen wat klusjes gratis slapen en eten.

Vanuit daar verkennen we de omgeving, en gaan met de auto naar het zuidereiland, dan vliegen we vanaf Christchurch weer terug naar Melbourne.

Misschien als we tijd en geld over hebben doen we vanaf Melbourne ook nog een retourtje Fiji.

De tickets naar NZ en Fiji vanuit Australie zullen we daar ter plaatse boeken.

Wat ik me dus wel afvroeg, heb je voor al deze landen een apart visum nodig? Want dat gaat wel aardig in de papieren lopen…

Tips en opmerkingen lijken me geweldig!!

Groetjes Tim

PS: het budget is €10.000 p.p.

Voor 10.000 euro red je het misschien een jaar, maar zeker geen twee jaar. Bovendien vind ik dat je aardig aan het racen bent als je overland van Nederland naar Bali wilt. Ik heb er langer over gedaan (www.outofasia.nl).

Als je de TME neemt, zou ik zeker de moeit nemen om tussendoor te stoppen en dingen te bekijken. Met name Mongolië is een aanrader, boek een tour (niet goedkoop) en ga de woestijn in! Zo mooi.

Ik vond Laos en Cambodja (Angkor Wat) mooier dan Vietnam.

Vanuit Singapore (Batam) per boot naar Sumatra is mogelijk, maar het is sneller, goedkoper en logischer om vanuit Penang naar Medan te gaan.

Vanuit Sumatra naar Bali per boot is heel lastig. Hier ligt nl een eiland tussen! De pelni boten gaan maar eens in de 2 weken, en doen er best lang over. Je kan beter vliegen.

Gezien je strakke tijdschema zou ik geen maand op Bali blijven. Rondrijden met een scooter op Bali kan, maar houd er rekening mee dat je niet verzekerd bent wanneer je gaan motorrijbewijs hebt! Al kan je er altijd op gokken dat er niks misgaat.

Over het tweede deel van je reis heb ik geen menig :wink:

1 like