Dit wordt een hele lange suggestie…
Ik weet natuurlijk niet hoe jullie budget eruit ziet, maar als het lekker luxueus mag zou ik met Malaysian Airlines (vanaf 659 euro) direct vanaf A’dam naar Kuala Lumpur vliegen en daar eerst twee dagen genieten in b.v. het Renaissance Hotel, voor onder de 100 euro per nacht. En als het echt super-de-luxe mag, dan kun je naar het Traders Hotel vanaf ca. 120 euro per nacht.
Op de ochtend van dag 3 zou ik met een huurauto richting Cameron Highlands rijden. Met een auto tot je beschikking kun je alles wat je onderweg interessant lijkt bekijken. Hier zou ik 2 keer overnachten in het Cameron Highlands Resort voor ca. 200 euro p/n, of bij Gerard’s Place voor rond de 40 euro.
Op dag 5 zou ik doorrijden naar Penang. Met de auto kun je heel het eiland makkelijk bekijken in 2 dagen. Daarom zou ik daar 3 nachten doorbrengen in Hard Rock Hotel Penang, dat in 2011 een Tripadvisor Travellers’ Choise Award gewonnen heeft, wat betreft de meest trendy hotels in Azië. Als je op dit moment op hun eigen site boekt heb je al een kamer met ontbijt voor 100 euro per nacht. Als je liever in Georgetown wilt overnachten, dan zou ik het Yeng Keng Hotel nemen (vanaf ca. 85 euro).
Op dag 8 zou ik naar het vliegveld rijden en de auto daar achterlaten. De directe vlucht van Firefly gaat ’s ochtends om 7.15 naar Kota Bharu. Vanaf zou ik een taxi naar Kuala Besut nemen voor de boot naar Perhentian Besar. Hier zou ik kiezen voor het Perhentian Island Resort, of misschien nog wel liever een goede kamer bij het Coral View Resort, zodat je makkelijk ’s avonds naar de kleine gezellige barretjes van de guesthouses kan lopen. Hier hou je het best 4 dagen vol, met strand, snorkelen en eventueel duiken.
Op dag 12 zou ik van Kota Bharu via KL doorvliegen naar Brunei. Daar inchecken bij The Empire Hotel en me heerlijk laten verwennen in ongekende luxe vanaf 130 euro. In Brunei kun je nergens alcohol kopen, maar buitenlanders mogen wel een eigen voorraad meenemen, als ze die bij het hotel maar wel inchecken. De volgende ochtend zou ik genieten van het fantastische ontbijtbuffet en daarna in Bandar Seri Begawan rondkijken en een bezoek brengen aan Kampung Ayer. In de loop van de middag heerlijk bij het strand/zwembad genieten.
Op dag 14 vertrekken naar het Ulu Temburong National Park. Hier zou ik in het Ulu Ulu National Park Resort een package nemen van 3dagen/2 nachten met de activiteiten die ik leuk vind.
Op dag 16 gaat de reis naar Miri. Hier zou ik overnachten in het Miri Marriott Resort & Spa en de volgende ochtend vroeg naar Mulu National Park vliegen. Voor de meeste luxe zit je goed in het Royal Mulu Resort, maar het kan ook goedkoper. Je kunt via internet allerlei meerdaagse toertjes boeken. Ik zou 2 overnachtingen doen.
Op dag 19 zou ik naar Kuching vliegen en 4 nachten in het Pullman Kuching of om dichter bij het Waterfront te zijn bij het Hilton Hotel overnachten. Hier zou ik de volgende ochtend een auto huren en daarmee naar de verschillende bezienswaardigheden, zoals b.v. Bako National Park , Semonggoh Orang Utan Sanctuary en het Matang Wildlife Centre, of misschien het Gunung Gading National Park. Een bezoek aan Sarawak Cultural Village mag niet ontbreken en je kunt daar dan ook nog naar een mooi strand. Eventueel nog een bezoek aan de koppensnellers.
Op dag 23 vliegen naar Singapore met Malaysian Airlines en door met Beryaja-air naar Tioman. Hier de laatste dagen doorbrengen in een leuk resort en dan terug naar KL Subang vliegen en vervolgens van KLIA terug naar A’dam.
Misschien heb je er wat aan.
Groeten,
Nunu