Rondreis Azie...maar welk land?

In 2012 zijn wij 12.5 jaar getrouwd en willen we graag een droomreis maken. Das ook precies de rede dat we ons aanmelden op dit forum. We zitten in een erg luxe positie: we hebben een flink bedrag gespaard en zijn nu op zoek naar onze 2e huwelijksreis. Onze wensen: 4 weken weg (rondtrekken) in juli/aug: 30% cultuur (bij voorkeur Aziatisch maar is geen must), 30% natuur (oerwoud, aapjes kijken) en 40% zon, zee en tropisch strand (Expeditie Robinson ervaring, hutje op het strand). Liefst rondtrekken met eigen auto, geen groepsreis, politiek stabiel land. We hebben gekeken naar Maleisie (KL, Penang, Taman Negara, Perentian) maar we schrikken erg van het massa toerisme. Wie heeft er een suggestie…tis mischien raar maar in de reisgidsen vinden we niet echt wat we zoeken (veel standaard hotels en standaard rondreizen). Wie heeft er een suggestie… we zijn erg benieuwd!!

Eugene

Dit wordt een hele lange suggestie…

Ik weet natuurlijk niet hoe jullie budget eruit ziet, maar als het lekker luxueus mag zou ik met Malaysian Airlines (vanaf 659 euro) direct vanaf A’dam naar Kuala Lumpur vliegen en daar eerst twee dagen genieten in b.v. het Renaissance Hotel, voor onder de 100 euro per nacht. En als het echt super-de-luxe mag, dan kun je naar het Traders Hotel vanaf ca. 120 euro per nacht.
Op de ochtend van dag 3 zou ik met een huurauto richting Cameron Highlands rijden. Met een auto tot je beschikking kun je alles wat je onderweg interessant lijkt bekijken. Hier zou ik 2 keer overnachten in het Cameron Highlands Resort voor ca. 200 euro p/n, of bij Gerard’s Place voor rond de 40 euro.

Op dag 5 zou ik doorrijden naar Penang. Met de auto kun je heel het eiland makkelijk bekijken in 2 dagen. Daarom zou ik daar 3 nachten doorbrengen in Hard Rock Hotel Penang, dat in 2011 een Tripadvisor Travellers’ Choise Award gewonnen heeft, wat betreft de meest trendy hotels in Azië. Als je op dit moment op hun eigen site boekt heb je al een kamer met ontbijt voor 100 euro per nacht. Als je liever in Georgetown wilt overnachten, dan zou ik het Yeng Keng Hotel nemen (vanaf ca. 85 euro).

Op dag 8 zou ik naar het vliegveld rijden en de auto daar achterlaten. De directe vlucht van Firefly gaat ’s ochtends om 7.15 naar Kota Bharu. Vanaf zou ik een taxi naar Kuala Besut nemen voor de boot naar Perhentian Besar. Hier zou ik kiezen voor het Perhentian Island Resort, of misschien nog wel liever een goede kamer bij het Coral View Resort, zodat je makkelijk ’s avonds naar de kleine gezellige barretjes van de guesthouses kan lopen. Hier hou je het best 4 dagen vol, met strand, snorkelen en eventueel duiken.

Op dag 12 zou ik van Kota Bharu via KL doorvliegen naar Brunei. Daar inchecken bij The Empire Hotel en me heerlijk laten verwennen in ongekende luxe vanaf 130 euro. In Brunei kun je nergens alcohol kopen, maar buitenlanders mogen wel een eigen voorraad meenemen, als ze die bij het hotel maar wel inchecken. De volgende ochtend zou ik genieten van het fantastische ontbijtbuffet en daarna in Bandar Seri Begawan rondkijken en een bezoek brengen aan Kampung Ayer. In de loop van de middag heerlijk bij het strand/zwembad genieten.

Op dag 14 vertrekken naar het Ulu Temburong National Park. Hier zou ik in het Ulu Ulu National Park Resort een package nemen van 3dagen/2 nachten met de activiteiten die ik leuk vind.

Op dag 16 gaat de reis naar Miri. Hier zou ik overnachten in het Miri Marriott Resort & Spa en de volgende ochtend vroeg naar Mulu National Park vliegen. Voor de meeste luxe zit je goed in het Royal Mulu Resort, maar het kan ook goedkoper. Je kunt via internet allerlei meerdaagse toertjes boeken. Ik zou 2 overnachtingen doen.

Op dag 19 zou ik naar Kuching vliegen en 4 nachten in het Pullman Kuching of om dichter bij het Waterfront te zijn bij het Hilton Hotel overnachten. Hier zou ik de volgende ochtend een auto huren en daarmee naar de verschillende bezienswaardigheden, zoals b.v. Bako National Park , Semonggoh Orang Utan Sanctuary en het Matang Wildlife Centre, of misschien het Gunung Gading National Park. Een bezoek aan Sarawak Cultural Village mag niet ontbreken en je kunt daar dan ook nog naar een mooi strand. Eventueel nog een bezoek aan de koppensnellers.

Op dag 23 vliegen naar Singapore met Malaysian Airlines en door met Beryaja-air naar Tioman. Hier de laatste dagen doorbrengen in een leuk resort en dan terug naar KL Subang vliegen en vervolgens van KLIA terug naar A’dam.

Misschien heb je er wat aan.

Groeten,
Nunu

1 like

Wel eens aan het mooie tropische eiland Palawan gedacht ? Ligt net boven Borneo, en hier vind je GEEN massatoerisme,geen standaart hotels en standaart uitstapjes. het eiland heeft een hoog Robinson crusoe gehalte, en das niet zo verwonderlijk want een groot deel van de serie expeditie robonson is hier gemaakt.

Keuze uit diverse accomodatie van superluxe en duur www.elnidoresorts.com tot een simpel huisje aan het strand waar je voor 10 euro overnacht
www.tabuyobeachpalawan.com

Het eiland palawan word omringt door 1700 kleinere eilandje, met koraalriffen en hagelwitte strandjes, eilandhoppen kan ik je zeer aanbevelen met de Tao-expeditie. http://www.taophilippines.com/
Palawan heeft een zeer vriendelijke bevolking ,die vrijwel allemaal wel een mondje engels spreken, dus geen taal barrieres. En het is er bovendien zeer kindvriendelijk.
Wat is er te doen ? grotten bezoeken, dolfijnen spotten, tochten door oerwoud maken, snorkelen, trip naar de inheemse stammen maken, kortom te veel om op te noemen.

1 like

Even een snelle reactie! Dit ziet er inderdaad allemaal erg mooi uit!! 2 vraagjes: is Palawan ook geschikt voor kinderen (4 en 6 jr)? Als je Palawan zou combineren in een rondreis…welke combi zou jij dan maken?

Alvast erg bedankt voor je inspirerende tip.

Eugene

Hoi Nunu, bedankt voor je uitgebreide reisadvies…ik ga er eens uitgebreid naar kijken. Wat ons aanspreekt zijn de niet standaard hotelletjes. Heb je deze reis ook zelf gemaakt? Leent de reis zich ook voor kinderen (4 en 6 jr).

Thanx voor je uitgebreide beschrijving,

Eugene

Sorry ik wist niet dat jullie kinderen meegingen.

Ik reis alleen met m’n zoontje (8). Ik ben niet overal zelf geweest. Mulu, het Ulu Temburong National Park, het Gunung Gading National Park en Tioman heb ik nog niet gedaan, maar het lag in de planning.

Ik heb de afgelopen 2 zomers voor onze reizen naar Maleisië, Brunei, Bali en Thailand lang van tevoren een heleboel tickets bij Airasia en Firefly geboekt toen ze bijna niets kostten. Vooral ook een heel stel binnenlandse vluchten, zodat we makkelijk snel van a naar b konden. Bovendien heb ik gebruik gemaakt van een groot aantal aanbiedingen van 8 verschillende Tunehotels. De prijzen waren zo laag, dat ik er een heleboel kon laten schieten als ik opeens liever ergens anders naar toe wilde of een leukere accomodatie gevonden had. Mijn ervaring is dat het voor een kind te veel kan worden om de hele tijd op reis te zijn.

Wij reizen zelf behoorlijk low-budget, maar ik kijk ook altijd bij leuke aanbiedingen van fantastische hotels. Op tripadvisor bekijk ik de beste reviews en zoek naar waar je waar voor je geld krijgt. We hebben b.v. zelf overnacht in The Empire en dat was een geweldige belevenis en helemaal geschikt voor kinderen. Op 15 juli waren we bij de parade ter ere van de verjaardag van de Sultan. We zijn in het Hilton in Kuching wezen kijken (lag naast het Tunehotel), en hebben daar een keer gebruik gemaakt van het zwembad. Maar ik vond het te duur. Wij zijn na een nacht in het Tunehotel naar Bahasa Holiday Residence verhuisd (zonder kinderzwembad). Op de Perhentians hebben we overnacht bij Mama’s Place. Ze zijn er bijzonder kindvriendelijk en er waren ook veel kinderen. Het strand voor de deur is koraalstrand en er is geen alcohol verkrijgbaar. Wij hebben vooral voor het Perhentian Island Resort gezwommen en gesnorkeld.

Wij zijn ook nog op Langkawi geweest. Dat is bijzonder geschikt voor mensen met kinderen en alhoewel het wel wat toeristischer is kun je met een huurauto daar ook fantastisch dingen zien. Op Borneo zijn we ook nog in andere plaatsen geweest, maar dat vond ik minder geschikt voor kinderen.

Met 2 jonge kinderen vind ik mijn eerste suggestie veel te veel van het goede. Als je geïnteresseerd bent wil ik graag helpen met een kindvriendelijke versie.

Hartelijke groet,

Nunu

Wij zijn in 2011 2 maanden vanuit Manilla op verschillende Filipijnse eilanden geweest waaronder Palawan. Maar ook op Cebu en Bohol. Manilla is een metropool waar je niet moet wezen maar Palawan is een aanrader. Geen massatoerisme. We kwamen een Pools stel tegen met hun zoontje van 6 jaar. In Port Barton brachten ze hem op de locale school. Hij vond dat leuk want alle kinderen spreken Engels. Dat is ook een groot voordeel van het reizen op de Filipijnen. Juli/ augustus is niet de mooiste tijd voor de tropen, erg warm. Wij waren er in Februari en maart en hadden prachtig weer. Zijn op dit moment een reis aan het voorbereiden om weer 2 maanden naar Azie te gaan. Wij kiezen nu voor een rondreis door Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam. Heb via deze site al waarde volle tips gekregen. Succes,

Gerard

Zie http://helengerard.v-media.nl

Palawan is zeker geschikt voor kinderen in die leeftijd, de mijne waren ongeveer ook zo oud toen ze daar voor het eerst kwamen. Leuke dingen voor kinderen zijn de krokodillenfarm, de ondergrondse rivier, spannend en ook beetje eng voor kinderen. met een bootje dolfijnen spotten.
Goeie combinatie is bevoorbeeld een trip naar de rijst terrassen in Banauwe, maar vinden kinderen dat interssant ?
Of een tripje naar een echte vulkaan. Vonden mijn kinderen reuze interessant.
Vulkaan Taal ligt op anderhalf uur rijden zuidelijk van manila, de vulkaan ligt in een groot meer, dus eerst met een bootje, dan aan de voet van de vulkaan kun je paardjes huren om naar de top te gaan. Boven bij de krater heb je een fenominaal uitzicht vanaf de kraterrand op het kratermeer.

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=po1TtUl1eh4&feature=related[/ame]

1 like

Hoi Eugene,

ik heb bovenstaande reacties niet gelezen en heb ook niet heel veel ervaring in Azië, maar ik ben afgelopen zomer ( heel juli) vrijwilligerswerk gaan doen in Cambodja en wil dat land toch even promoten want het is een pareltje!

Tijdens het weekend en op onze vrije dagen hebben we veel gereisd en we hebben cultuur, avontuur, natuur, strand,… gevonden.

We zaten in Siem Reap, waar het tempelcomplex van Angkor What ligt, dit was echt de moeite, veel cultuur, maar ook contact met de lokale bevolking en veel couleur locale!

We zijn ook naar de hoofdstad Pnom Penh gegaan, waar we het Royal Palace gezien hebben, de Toul Sleng-gevangenis (museum over genocide), de tempel op de heuvel, en nog veel meer.

Ons hoogtepunt was het bezoek aan Sihanoukville, het strand, we hebben er ook een eilandentocht gedaan en qua Expeditie Robinson ervaring kon dit echt wel tellen, we praten er nog over!

Tussendoor hebben we ook watervallen bezocht en is er nog veel meer te doen, zoals de drijvende dorpen en Battambang.

Ik vind het écht een aanrader.

Met een eigen auto door Cambodja lijkt me dan weer een minder goed idee, maar er zijn veel bussen en tuktuks waar je heel gemakkelijk gebruik van kan maken voor je verplaatsingen!

Veel plezier en succes,

Leen

1 like