Rondreis Australie feedback

We hebben plannen om begin 2012 naar Australie te gaan met 2 personen.
Het rondreizen zijn we gewend en we willen zoveel mogelijk zien in een korte tijd.

De beschikbare tijd is ongeveer 3-4 weken. Hebben jullie tips mbt de route zodat we de tijd optimaal kunnen benutten.

Kunnen jullie inschatten hoeveel deze reis ongeveer zal gaan kosten?

Kunnen jullie helpen met een goed reisschema wat haalbaar is? Veel reizen is hierbij geen probleem.

Concept reisschema

• Sydney
    -Melbourne -> Adelaide 12 apostelen
  • Alice Springs
    -Cairns-Brisbane

Vooral het deel Cairns Brisbane zal veel tijd kosten, hoe is hier tijd te besparen?

Alle feedback is welkom!

Wat jullie willen is in 3-4 weken mogelijk, maar wat heb je dan gezien?
Wil je Sydney en iets van de omgeving zien ben je 3-4 dagen kwijt.
Bv 1 dag sydney Hop On-Hop Off bus.
1 dag Bleu mountains.
1 dag strand en/of beetje stad rondslenteren op plaatsen waar je met de HO-HO bus niet langs bent gereden.
1 dag Vlucht naar Melbourne
3-5 dagen Great Ocean road en Grampians
1 dag vlucht naar Uluru of Alice Springs
3 dagen tour naar Uluru, Kings canyon etc.
1 dg vlucht naar Cairns.
2-4 dagen tour naar noorden van Cairns.
2 weken afzakken Brisbane naar Cairns.
Duiken/snorkelen op GBR, White sundays, Fraser Island, etc.
Zit ik al snel aan ruim 4 weken.

Kosten plaatje kan ik je niet echt goed geven omdat dit o.a. afhankelijk is van wat je wilt uitgeven aan tours/autohuur/accomodatie/binnenlandse vluchten, etc. Maar je kunt zelf snel een raming maken als je wat prijzen verzamelt via internet.
Maar ik schat dat je voor 4 weken snel rond de 10.000 euro zit.

Let wel even op met het weer als je gaat plannen. Ik meen mij bijv te herinneren dat begin dit jaar QLD deels onder water stond.

Alvast veel plezier met je verdere voorbereidingen.

10.000 :confused:

Wat ga je allemaal doen danvoor die 10.000 euro. mijn reis is 3800 euro en dan heb ik 3 weken oz een auto en alle hotels…

Al moet ik zeggen dat ik geen flauw idee heb hoe duur het leven in Oz is.
Maar 10.000 voor 4 weken schrik ik wel een beetje heel erg van.

Dat kan nooit geen 10.000 euro kosten! Denk dat je dan prive huizen hebt o.i.d.
Voor 12.000 euro kan ik 1 jaar in Australie verblijven met hostels!

Reken nog maar een keer na dan :chin:

Hoe veel je gaat uitgeven is helemaal afhankelijk van je manier van reizen.
Je moet ook eerst vaststellen of het nu 3 of 4 weken wordt.
Het " begin van het jaar" is minder geschikt voor het noordelijke gedeelte van Australia.
Om zo veel mogelijk te zien moet je gaan vliegen tussen bestemmingen. Niet de beste manier om een land te leren kennen.

In 3-4 weken een half continent verkennen vind ik persoonlijk nogal weinig tijd. Probeer een keuze te maken. Ik zou er liever voor kiezen om in drie-vier weken een deel goed te zien, dan in die tijd vooral vliegvelden zien en het land vanuit de lucht te aanschouwen.
Ik zou in de tijd die jullie hebben liever rustig aan de oostkust (Sydney-Cairns+cape trib) doen. Dan kun je daar alle mooie stukken zien. Eventueel kun je nog een trip naar Uluru plannen of Melbourne en de GOR meepakken. Beide zou ik niet doen, dan ren en vlieg je zoveel heen-en-weer.

En wat is begin 2012 voor jullie? Januari/februari kunnen nog goed nat zijn in het noorden!

Hij zal wel 10.000 euro bedoelen voor 2 personen. dit is vrij reëel voor 2 excl. vluchten.

Is dit een reeele en haalbare inschatting met de ervaringen die jullie hebben? Voor ons is veel reizen overigens geen probleem, we zijn dit gewend bij vorige rondreizen.

Route:
Sydney - Melbourne - Alice Springs - Cairns - Brisbane

Is het nog zinvol on de route in een andere volgorde te doen?

Alles is voor 2 personen

Vliegticket
NL/DE - Sydney
Brisbane NL/DE - Sydney
2200 euro

Plaats
Sydney
3 dagen
300 euro

Binnenlandse vlucht Sydney-Melbourne
300 euro

Plaats
Melbourne
Huurauto
3 dagen
350 euro

Binnenlands vlucht Melbourne-Alice Springs
1 dag
400 euro

Plaats
Alice Springs
Huurauto of Excursie
3 dagen
400 euro

Binnenlandse vluht Alice Springs - Cairns
1 dag
400 euro

Plaats
Cairns–Brisbane
11 dagen
Huurauto 4x4 of camper 4x4
1250 euro

Totaal: 22-24 dagen
Totaal kosten: 5600 euro

Met alle goede bedoelingen toch even reageren.
Ik bedoelde inderdaad 10.000 euro voor twee personen. Zou zelfs de vlucht in moeten kunnen zitten.
De bedragen die je noemt zijn in sommige gevallen redelijk, Vooral de vluchten. Sommige kunnen zelfs goedkoper denk ik.
Maar ik calculeer zeker voor Sydney iets meer. 3 dagen voor 300 euro zal misschien wel lukken maar dan moetje goed zoeken naar je overnachtingsplek en uitkijken waar je gaat eten. Ook het laatste stuk is budgetair (voor mij althans) zeker niet te ruim.

Voor een tour tel ik 100 tot 150 euro pppd. Misschien iets te ruim, maar voor een eerste raming zit ik graag wat te ruim.

Met betrekking tot je geraamde tijd, deze heb je erg krap genomen. Kan uiteraard allemaal, maar wat zie je dan.

Om je een voorbeeld te geven.
In 2008 zijn wij van Perth naar Darwin gereden, naar Sydney gevlogen en toen weer naar huis. Komen we in Sydney op het vliegveld toevallig een vader en zoon uit Hongarije tegen die we ook op de heen vlucht hadden gezien. Zij hadden het hele stuk Perth (Even naar beneden) Darwin Sydney met de auto hadden gereden in 5 weken dik 13000 km. We hebben nog even staan te praten maar dan blijkt toch dat ze heel veel gereden hadden en (in mijn ogen) relatief weinig hadden gezien. Maar het is maar wat je wilt

Dus bv:
Dag 1,2: De vluchten
Dag 3,4,5 Sydney
Dag 6: Vlucht
Dag 7,8,9: Melbourne
Dag 10: Vlucht
Dag 11,12,13: Alice/Uluru (500 kms Alice naar Uluru)
Dag 14: Vlucht
Dag 15,16,17: Cairns
Dag 18 t/m 25: Naar Brisbane (en een week is heel kort daarvoor)
Dag 26: Vlucht
Begin van het jaar kunnen er ernstige overstromingen zijn tussen Cairns en Brisbane. Wegen waren dit jaar afgesloten en Rockhampton stond onder water.
Ik zou zelf 4 dagen Sydney kiezen en 2 dagen Melboune maar we zijn allemaal anders en als je GOR wil bezoeken (2 dagen) blijft er weinig tijd voor Melbourne over.
Wij rekenen altijd € 200,-- per dag voor alles behalve de vluchten en de huurauto. € 100,-- per dag voor Sydney en Melbourne voor eten, drinken en overnachting is naar mijn idee niet mogelijk tenzij je in een hostel gaat zitten.
Je kan ook van Cairns naar Brisbane vliegen, een auto huren en de omgeving bekijken (wo Fraser Island). Dat is wat ik zou doen, ik ben geen grote fan van het stuk Townsville naar Rockhampton.
Yeehaw

Dat zou inderdaad een alternatief kunnen zijn.

Wat mis je als je vliegt van Cairns naar Brisbane?

Ik ben zelf ook hard op zoek naar binnelandse vluchten onder de 300$ en het is niet gemakkelijk om niet te zeggen onmogelijk om die vluchten te vinden. Dus die 300€ zijn goed geteld. Tigerairways vliegt momenteel blijkbaar niet meer in Australië en dat was 1 van de goedkoopste maatschappijen…

Kijk eens bij virgin Australia. Ik heb er 3 vluchten geboekt voor 470 AUD.

Ik betaalde voor AS-cairns €200 bij Qantas en voor Sydney-Christchurch €120 bij Jetstar, beide eind dit jaar. Qantas heeft om de 2 weken 2 dagen lang aanbiedingen lijkt het, dus dat is wel handig om in de gaten te houden.
Ik heb voor de rest geen ervaring met vluchten in oz, maar ik denk dat het slim is om ze gewoon zsm vast te leggen. Goedkoper worden ze denk niet, duurder wel.

Oh ja mijn vluchten zijn ook redelijk in het hoogseizoen. Perth - AS half november en Melbourne-Auckland begin december en christchurch - melbourne half januari. Allemaal ongeveer een maand geleden geboekt! Bij virgin zat hem het voordeel in de 3 vluchten bij elkaar. Was goedkoper dan twee losse vluchten (een of andere airpass)

Als je vliegt tussen cairns en brisbane mis je bijv. de whitsunday eilanden. Hier vind je enkele van de mooiste stranden ter wereld. Whitehaven beach bijv.
Ook fraser island sla je dan over. Het grootste zandeiland ter wereld.
Trouwens tussen cairns en brisbane heb je echt geen 4x4 auto nodig. Je hebt toch niet genoeg tijd om echt de outback in te gaan.

Denken jullie dat het reeel is om zo’n reis in te schatten op 7000 euro inclusief alles voor 2 personen?

Is de volgorde van de route slim of kan ik deze beter omdraaien?

Wij hebben plannen om een rondreis door Australie te maken in Jan/Feb 2012. Niets ligt nog vast en alles is mogelijk.
We hebben ongeveer 3-4 weken tot onze beschikking en willen hier zo goed mogelijk gebruik van maken.

Is dit een reeele en haalbare inschatting met de ervaringen die jullie hebben? Voor ons is veel reizen overigens geen probleem, we zijn dit gewend bij vorige verre rondreizen.

Alle feedback en aanvullingen zijn welkom!

Route:
Sydney - Melbourne - Alice Springs - Cairns - Brisbane

Is februari/maart niet mogelijk?

Het wordt misschien November, is dat een betere reistijd?

November lijkt mij beter.
7000 euro incl alles voor 4 weken lijkt mij nog steeds erg krap.
Misschien met slapen in hostels en kleine auto net haalbaar.
Moet je niet al te veel gekke spatjes uithalen.
Als je pas nov 2012 vertrekt heb je wel nog wat tijd om wat extras te sparen of bij te verdienen.