Ik wil graag in de toekomst een reis maken met mijn vrouw en 2 kinderen (tijdens de reis 3 en 7) door Australië in een Camper, Nieuw Zeeland (eventueel ook camper) en afsluiten met een paar dagen shoppen in Hong Kong. Ik zou dit graag in ongeveer 90 dagen willen doen tijdens de maanden mei, juni, juli en augustus. We gaan er vanuit dat de school meewerkt met een paar weken verlof voor de zomervakantie.
Hebben jullie tips waar we het beste heen kunnen gaan en hoeveel tijd we hiervoor nodig hebben? Zijn er ook nog plaatsen die we absoluut moeten vermijden rond die maanden?
In die maanden is het winter. In Australië kun je dan prima plekken vinden waar het goed toeven is, maar Nieuw Zeeland is echt wel een stuk kouder. Vooral in de bergen wil je dan echt niet kamperen, volgens mij.
Ook Australië kent niet alleen maar mooi weer! Ten noorden van Brisbane in Queensland en het hele noorden (Broome, Exmouth, Darwin, Cairns) heb je prima weer, maar in het zuiden (Melbourne, Perth) kan het echt wel fris zijn en zelfs sneeuwen.
Je kunt wel een waanzinnige reis maken langs de noordelijke plaatsen, natuurlijk! Mooi weer, veel is begaanbaar omdat je na het regenseizoen zit (in juli alweer een stuk meer dan in mei) en sommige plekken zijn supermooi omdat het nog groen is van de regen (in mei).
Ik zou wel eerst even kijken of het echt lukt met school voordat je verdere plannen onderneemt. De leerplichtwet is best streng. Het ligt niet alleen aan medewerking van de school, maar ook van de leerplichtambtenaar. Het is verstandig een afspraak met die ambtenaar te maken en goed beslagen ten ijs te komen. Kijk anders ook eens bij de Wereldschool (www.wereldschool.nl) om te zien of de kinderen mogelijk een tijdje onderwijs op afstand kunnen genieten.
Ook ik heb plannen om de reis naar Australie en Nieuw Zeeland te maken maar kies daarvoor de maanden november 2013 t/m februari 2014. Dat is de zomertijd in die regionen. In Nieuw Zeeland is het dan ongeveer hetzelfde weer als in NL in de zomer (kan ook nog kouder zijn). Wij gaan ook per camper maar zitten te dubben of we ook in Nieuw Zeeland met een camper gaan. Ik hoor dat de wegen daar nou niet overal even geschikt zijn om met de camper te berijden. Hangt er waarschijnlijk ook vanaf hoe groot de camper is. Misschien dan alleen Australie per camper. Maar goed, ook wij zijn nog in de orientatie fase en weten ook nog niet alle ins en outs. Ik hou me maar vast aan mijn collega die er nu voor de 2e keer is.
Veel succes en plezier met het plannen van de reis.
New Zealand is prima geschikt om per camper rond te reizen. Wij (2 personen) waren er van december 2008 t.m februari 2009. We hebben genoten. Je kunt overal komen en de wegen zijn over het algemeen goed.
In de maanden die je noemt is het hardje winter. Ik weet niet of je het nieuws de afgelopen dagen hebt gevolgd. Het zuidereiland lag totaal plat en wegen waren onbegaanbaar door sneeuwval. Dus denk goed na of je dat risico wil gaan nemen. Mijn advies zou zijn ga naar Australie is het weer stukken beter in die maanden dan hier in Nieuw Zeeland.