Australië (+ Nieuw Zeeland) in juli-aug-sept 2013

Beste reisgenoten,

Voor komende zomer staat er een lang gekoesterde droom op mijn programma: een reis naar Australië en Nieuw Zeeland. De periode waarin ik wil (en kan) reizen is ongeveer juli-sept (eventueel aug-okt), 3 maanden dus.

Wat zijn jullie ervaringen met reizen in deze winterperiode op het gebied van klimaat, toerisme en prijzen? Ik ben eigenlijk echt wel een zonaanbidder, dus het zit me niet 100% lekker om in deze periode te gaan, maar mijn situatie laat niet anders toe. Ik heb er al meerdere topics over gelezen, maar heb nog niet echt uitsluitsel gevonden. Of zeggen jullie überhaupt: gewoon doen, en niet druk om maken?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Nieuw Zeeland is in die periode echt best wel fris. In Australië kun je nog prima de zon opzoeken. Concentreer je dan op de noordelijke helft: Broome, Darwin, Cairns. Prachtige, ongerepte gebieden en veel moois te doen. Maar ook Cairns en dan in drie maanden afdalen naar bijvoorbeeld Melbourne/Adelaide is prima te doen. Zeker als je aug-okt gaat en in het noorden begint, kom je in het zuiden als het daar langzaamaan iets warmer wordt.
De laatste keer dat ik down under was, had ik drie maanden. Toen heb ik Darwin, Cairns t/m Adelaide aangedaan in juli-sept. Prima te doen, alleen in Adelaide was het wel fris.

Ik ben (omdat het niet anders kon i.v.m. werk) in juli/augustus in Australië geweest. Met een warme trui en een winddichte jas heb ik er geen moment spijt van gehad! In het zuiden was het echt wel fris. Alice Springs en outback was echter heerlijk te doen. Korte broek en shirtje aan. Cairns hetzelfde, alleen daar heb ik een week dagelijks regen en bewolking gehad. Temperatuur was wel fijn. Ik ben bewust ‘koud’ begonnen en eindigde warmer.
Niemand kan jou uitsluitsel geven denk ik. Als hier 10 mensen zeggen dat je het gewoon moet doen heb je alsnog kans dat jij in Melbourne loopt te balen als een stekker. Ik weet niet hoe belangrijk warmte voor jou is. Maar succes met het maken van een keuze!

als je kunt kiezen, zou ik eerder aug-okt gaan ipv juli-sept. Zoals hierboven staat, is het wat frisser in Australie (het zuiden), maar NZ is hartje winter in juli-aug-sept en dat betekent sneeuw, gesloten wegen, etc… Als je juli-aug dan voor Australie kiest en NZ voor sept, dan is het al iets warmer in NZ, maar nog wel steeds winter (zeker op Zuidereiland). Maar samengevat: Als je niet in een andere tijdsperiode kunt, dan gewoon gaan, want de landen Australie en NZ zijn super, ook al is het wat frisser/koud.