Hallo allemaal,
Na een hele tijd op de achtergrond mee te hebben gelezen op dit forum, waarbij ik ben gestuit op een heleboel nuttige info (waarvoor dank!) begint het bij mij steeds meer te kriebelen om mijn eigen reisplannen wat concreter te maken. Ik ben een student van 21 jaar, en nadat ik mijn studie komende zomer als het goed is heb afgerond vertrek ik in Augustus voor vier maanden naar Argentinie. Nadat ik 2 maanden in Buenos Aires heb verbleven om daar Spaans te leren en vrijwilligerswerk te doen was ik van plan om nog 1,5 tot 2 maanden te gaan reizen. Daarbij gaat mijn voorkeur vooral uit naar het noordoosten en noordwesten van het land.
Zoals gezegd ben ik op dit forum al op een heleboel bruikbare info gestuit, waardoor ik mijn wensen en plannen al wat concreter heb kunnen maken. Ik kies er bewust voor om nog niet al te veel vast te leggen wat betreft mijn reis, en vooral niet wat betreft de tijd die ik uit trek voor verschillende plekken. Dit omdat je natuurlijk nooit weet wie je tegen komt of hoe het bevalt.
Zelf zit ik er (als soort van conceptprogramma) aan te denken om vanuit Buenos Aires via Rosario naar Iguazu te gaan. Hierna wil ik graag (de omgeving van) Salta en Mendoza nog bezoeken. Uiteindelijk zal ik weer terug gaan naar Buenos Aires, omdat mijn vlucht daar in december weer klaar staat.
Ik heb in principe een aantal kleine vragen wat betreft deze plannen. De route die ik nu zelf heb uitgestippeld, is die realistisch/handig? En wat ik me dan vooral af vraag, is het (zowel gericht op afstand als op prijs, want research heeft me hier nog niet heel veel eenduidigheid in opgeleverd) handiger om deze trajecten middels het netwerk van bussen af te leggen, of door middel van binnenlandse vluchten? Ook sta ik natuurlijk open voor tips die ik bij mijn route kan betrekken, ik ben mezelf flink aan het verdiepen in het land en alles wat er te zien is, maar heb natuurlijk niet zo’n volledig beeld als veel van jullie. 
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, alvast bedankt!
Groetjes,
Geert
Ik zou Rosario overslaan, daar mis je niet veel aan. Of je moet per se het monument van de nationale vlag willen zien. Nachtbussen zijn comfortabel tot zeer comfortabel (cama suite, stoelen gaan 180 graden plat achterover) en je bespaart zo ook een overnachting. Maar, de busprijzen zijn inmiddels bijna net zo hoog als prijzen voor een binnenlandse vlucht, dus hou dat in je achterhoofd. Sowieso zou ik tussen Iguazú en Salta vliegen, er gaan rechtstreekse vluchten met Aerolineas Argentinas enkele dagen per week. Dit deel per bus is uitermate saai en je zal over moeten stappen, waarbij bussen vaak niet aansluiten.
Als je de tijd hebt, is het ook een aanrader om de provincie Misiones wat verder te verkennen, bijvoorbeeld door eerst naar Posadas te reizen (bus), daar de ruïnes van San Ignacio de Mini bekijken en dan rustig naar boven met de bus of liftend. In tegenstelling tot Patagonië heb je hier veel dorpjes en stadjes, dus je kan overal wel terecht en de provincie is zeker de moeite waard vind ik zelf.
Hetzelfde geldt uiteraard voor Salta/Jujuy, hier kan je sowieso makkelijk 2 weken verblijven met Salta of San Lorenzo als uitvalsbasis(www.lacasahernandez.com.ar is dan wel geen hostel, maar zeer voordelig en één van de beste B&B´s van heel Zuid Amerika!). Weer heel anders dan het noordoosten en voor mij persoonlijk de allermooiste regio van Argentinië.
1 like
Nou Geert, als je een fan van Messi bent, moet je wel even langs Rosario hoor.
Naast het monument van de vlag, wat ik persoonlijk wel heel mooi vond om te zien ,is het restaurant van Messi, VIP, beheerd door z’n familie…
Veel plezier!!!
1 like
Ik moet weer eens de dissident wezen. Ik vind dat de charme van rondreizen in Argentinië ook zit in de minder overduidelijke bestemmingen zoals Rosario, en naar ik zie heb je toch zat tijd, dus ga voor de lol ook eens naar schijnbaar afstotelijke plaatsen waar die vervloekte Lonely Planet-gidsen over ageren. Je maakt de vakantie zelf, en het is vaak totaal niet voorspelbaar wat je op een plek beleeft. Ik heb de grootste non-plekken bezocht en me er toch vermaakt, zie het als een avontuur.
1 like
Bedankt voor de reacties! Ik kan me inderdaad iets indenken bij je reactie, Don Agucho. Mede hierdoor ben ik ook niet van plan om mijn reis compleet vast te leggen: ik heb inderdaad tijd genoeg, en ben vooral benieuwd naar wie of wat ik daar tegen kom. Dat zal van invloed zijn op mijn uiteindelijke route, en om eerlijk te zijn vind ik dat wel een prima vooruitzicht. Ik wil echter wel graag enkele ‘highlights’ in ieder geval in mijn gedachten houden, vandaar dat ik de vraag hier ook stelde. Tips van anderen spreken altijd aan, en die kan ik altijd meenemen in mijn plannen. Jouw tip over de wat onbekendere plaatsen neem ik dan ook zeker mee!
Met jullie informatie ben ik al enorm geholpen, bedankt! Ik had nog één vraagje over de verschillende manieren van vervoer. Ik heb natuurlijk heel wat aan bagage mee (waarschijnlijk zit ik in Argentinie met een reiskoffer en een grote rugzak). Is het mogelijk om dat soort zaken mee te nemen, zowel bij binnenlandse vluchten als bij busvervoer? Ik heb geen idee of hier restricties voor bestaan, vooral bij het busnetwerk. Ik hoop dat jullie hier meer over kunnen vertellen, alvast bedankt!
Bij de nachtbussen zullen ze over het algemeen niet moeilijk doen, bij binnenlandse vluchten zal je moeten bijbetalen als je rugzak niet als handbagage mee kan. De prijzen zijn gelukkig schappelijk in Argentinië, dus geen RyanAir toestanden. Maar waarom zoveel bagage? Een grote backpackers rugzak zou toch voldoende moeten zijn lijkt me. En als je gaat Couchsurfen overnacht je vaak bij mensen die het geen probleem vinden als je de wasmachine gebruikt!
Thanks voor de reactie! Ik moet zelf nog even bekijken hoeveel ik precies ga meenemen. Maar het is in ieder geval goed om te weten dat er de mogelijkheid voor het meenemen van zoveel bagage is!