Rondreis Andalusie met kleine kinderen

Hallo,

Wij zijn van plan om in september of oktober met onze twee kinderen van dan 2,5 en 1 jaar ongeveer twee weken naar Andalusie te gaan.
We willen vliegen en ter plaatse een auto huren, en een combinatie maken tussen cultuur en strand.
Wie heeft er tips voor ons mbt de overnachtingen? We willen het liefst niet iedere nacht ergens anders slapen, en verder zijn we op zoek naar ruime familiekamers, of een klein appartement. Ik heb begrepen dat je op campings ook tenten of kleine bungalows kunt huren, maar is dat voor minimaal een week, of kan het ook voor een paar dagen? En waar vind ik dergelijke campings, gewoon googelen?
En is het aan te raden om bij de steden Malaga, Sevilla, Cordoba, Granada, etc in de stad te slapen, of er buiten?

Alvast bedankt voor de informatie!

Mmmm, een heerlijk gebied met rustige vriendelijke mensen, heerlijk eten, lekker (heet) weer, mooie architectuur en moorse invloeden.

Als je niet teveel hitte wilt, ga dan in oktober of zo laat mogelijk in september. Ik was er vorig jaar 16 september tot 7 oktober, en in Sevilla was het tussen 14 en 18 uur overdag wel een graadje of 35, soms 40 (ik weet niet precies want ik sliep vaak een siesta :)). Van een vriendin hoorde ik dat het in augustus wel 50 graden was overdag.
In Granada is het ietsje koeler (25-30 graden, soms ‘maar’ 20-25 graden 's middags).

Die hete middagen gebruikte ik persoonlijk óf voor siesta’s (en dan 's avonds dus tot middernacht of langer opblijven), óf om een stuk te rijden met airco.

Hier lees je over mijn rondreis door dat gebied en waar ik heb overnacht, wat algemene tips over Andalusië (bijvoorbeeld dat veel restaurants pas om 21u open gaan), en zie je ook foto’s.
http://blog.travelpod.com/travel-blog/cecilia74/8/tpod.html
(Alle foto’s bij elkaar: www.pbase.com/cile/andalucia)
Mijn volgorde van reizen moet je NIET proberen na te doen, door omstandigheden was die heel onhandig (maar desalnietemin leuk). :slight_smile:

Je zou kunnen overwegen om open jaw vliegtickets te kopen, bijvoorbeeld enkeltje Amsterdam - Sevilla, en enkeltje Malaga - Amsterdam. En het stuk daartussen per huurauto (of trein) afleggen. Het kost ongeveer 30 euro meer (in totaal) geloof ik, als je de auto in een andere stad aflevert. Valt mee dus.
Vueling heeft goedkope vluchten, maar andere ook vast wel.

Ik zocht telkens 1 à 2 dagen van tevoren accommodatie voor de volgende nacht of voor over twee dagen. Ik zorgde dan altijd dat daar gratis wifi (draadloos internet) was, zodat ik ook op die nieuwe plek weer kon internetten om accommodatie te zoeken voor dáárna.
Ik bleef ook vaak 2 nachten op dezelfde plek.
Via Booking.com kun je makkelijk zoeken op verschillende criteria (zwembad, wifi) en je ziet vanzelf waar nog plek is.

Cortijo Barranco op 7 km buiten Arcos de la Frontera is misschien wel lekker voor jullie, voor 40-60 euro heb je een kamer en er is een zwembadje bij, het is kleinschalig (een oude opgeknapte boerderij), mooi rustiek ingericht met een lekker schaduwrijke patio, een tuin met uitzicht over de heuvels, superaardige eigenaren (die ook Engels spreken), een bibliotheekje, gratis wifi. Je kunt daar ontbijtbuffet erbij kopen als je wilt (lekker bruin brood!).
En 7km verderop ligt het mooie witte stadje Arcos de la Frontera op een berg geplakt, steile straatjes, mooie uitzichten, veel bogen (arcos) in de architectuur. Leuk om daar te gaan eten en een ijsje toe. :slight_smile:

Van campings heb ik geen verstand, ANWB heeft er een speciale website voor, en een papieren campinggids.

Voor huurauto’s kun je goed hier terecht: www.123carrent.com. Het huren van een auto is verrassend goedkoop maar er kunnen natuurlijk wel kosten bijkomen als je verzekeringen afsluit en eigen risico verlaagt e.d. Een TomTom huren is 5 euro extra per dag dus neem liever je eigen mee.
De goedkoopste verhuurder (via 123carrent) is vaak Aurigacrown, ik heb er prima auto’s gehuurd met prima service, maar let op dat je daar ALLEEN MAAR met credit card kan betalen, niet met pin of cash! Je moet ook nog genoeg credit op je credit card open hebben staan (dat checken ze) om eventueel eigen risico te kunnen dekken. Let ook op dat de tijd die je opgeeft dat je de auto komt ophalen, redelijk strikt is; kom niet twee uur later (wat ik deed) want dan is er kans dat ze denken dat je niet komt en de auto aan een ander hebben verhuurd. Ik dacht dat mijn reservering gewoon ‘voor die dag’ gold maar kennelijk is dat dus echt voor een bepaald tijdstip. :S

Met twee kinderen zou ik niet voor het allerkleinste type auto gaan, lees hier waarom.

Het rijden daar vond ik mooi en relaxed, er zijn amper auto’s op de weg. Op de smallere bergweggetjes rijden de Spanjaarden wel harder dan ik prettig vind op een slingerende bergweg met ravijnen ernaast, maar ik liet ze gewoon inhalen, geen punt.

Of je in de steden wilt slapen of erbuiten, ligt aan je eigen voorkeuren. In Sevilla zat ik een volle week en waren kleine kinderen nog tot een uur of 11 op, gewoon samen met hun ouders lekker buiten op een plein of terras. Die slapen 's middags lang. De steden zijn veilig en er is natuurlijk van alles te doen en zien, maar misschien niet voor jullie kinderen, die liggen misschien het liefst met zand te spelen op een strand.

Let op dat het op sommige stranden vaak en hard waait, bijvoorbeeld Tarifa staat er wel om bekend, en ook Conil de la Frontera (daar had ik windkracht 5 ofzo), al vond ik dat wel een heel relaxed rustig plaatsje (nog niet zo toeristisch).
Ik vond Playa de la Caleta in Cádiz ook een fijn strand. Zie foto. Bijna alleen maar Spanjaarden; op de andere stranden in die stad was het wel veel drukker.

Op internet kun je telkens het lokale weerbericht opzoeken terwijl je onderweg bent, dat is ook het handige van je accommodaties niet te ver vooruit boeken… dan kun je nog van het weer laten afhangen waar je heen gaat, het verschilt soms best wel, 100km verderop.

Ik weet niet of Ronda op jullie planning stond maar ik vond die kloof echt spectaculair om te zien. Met ochtend- of avondlicht is het het mooist. Ik heb daar niet overnacht. Het centrum is heel toeristisch en de restaurants duurder.

En ik vond het leuk om langs de diverse witte dorpen te rijden, en niet alleen maar in steden te zitten. Ik vond de Lonely Planet heel handig, met leuke routesuggesties (en naast mijn navigatiesysteem was een papieren plattegrond van Andalusië soms ook handig, vooral voor die afgelegen boerderij-hotels), maar er zijn vast een miljoen andere reisgidsjes die ook prima zijn.

Vermijd alsjeblieft de ritjes met paardenkoetsen, hoe schattig het ook lijkt… die paarden worden slecht verzorgd, moeten de hele dag in de volle zon staan, en als toeristen het blijven gebruiken, blijft die dierenmishandeling bestaan.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Veel plezier! En als je nog vragen hebt, laat maar weten hieronder, dan kijk ik of ik antwoord weet, of misschien leest iemand anders nog mee.