Rondreis Andalusie 2010 met kinderen 10 en 7

Wie heeft er tips voor ons?
Na de afgelopen jaren rondreizen te hebben gemaakt door Frankrijk en Italie, willen wij in 2010 graag met de kinderen (zoon 9 en dochter 7) naar Andalusie.

De afgelopen jaren hebben wij dit gedaan door chambre d’hotes te boeken (familiekamers) of te verblijven bij Agriturismo’s. Vanaf deze 3 of 4 verschillende adressen per vakantie (ongeveer 2 a 3 weken) verkende wij de omgeving met de kinderen. Er was altijd een zwembad, zee of zwemmeer in de omgeving om na het cultuursnuiven ook nog een frisse duik met de kinderen te kunnen nemen. We boekten de iets grotere chambre d’hotes of Agriturismo’s zodat de kans op meer kinderen (speelkameraadjes) iets groter is. Ze kunnen het gelukkig ook erg goed met elkaar vinden. Dit is de afgelopen jaren prima gelukt in Noord-Italie, Toscane en De Marken, De Puy de Dome, De lot en de Franse Pyreneeen en de Provence/Cote d’azur. Overigens met tips op de verschillende fora.

Voor 2010 zijn de pijlen gericht op Andalusie. Omdat de temperatuur in de zomer wellicht wat hoger zou kunnen zijn als in het zomers Toscane, is de meivakantie of de Herfstvakantie wellicht een beter alternatief? Helaas is dan maar een week maximaal te reizen.

We hebben gegoogled op rondreizen in Andalusie, maar de gevonden reizen zijn niet gericht op gezinnen met kinderen. Een adres van waar uit wij alle mooie dingen van Andalusie kunnen ontdekken binnen maximaal 2 uur rijden is ook van harte welkom. Zeker als de kans op speelkameraadjes op het einde van de dag of een vrije dag aanwezig is.

Wie heeft er al eens met het gezin een rondreis door Andalusie gemaakt? De bedoeling is dat we gezien de afstand vliegen naar Andalusie en daar een auto huren.
Ook tips voor betaalbare vluchten en huurauto’s zijn van harte welkom.

We denken er aan om naar Madrid te vliegen en hier ook 2 dagen te verblijven. Is de afstand naar Andalusie te overzien? Een halve dag rijden is geen probleem.

Alvast hartelijk dank voor alle reacties en tips!

Mark

Hoi Mark,

Andalusie is prachtig en zeker ook goed te doen met kinderen.
De temperatuur in de zomer is echt zeer heet en zeker in de binnenlanden geen verkoeling, dus een meivakantie is een betere optie.
Echter, je wilt op Madrid vliegen en dan naar Andalusie, reken er wel op dat dit nog ongeveer 350km is en dan ben je nog maar in Granada. Andalusie is groot. En Madrid in 2 dagen is echt zonde, want prachtige stad waar je zeker wel 4 a 5 dagen kan vertoeven. Een betere oplossing voor jullie zou zijn vliegen op Alicante/Almeria (voor Torremolinos/Nerja) en vanuit daar uitstapjes maken.

Nu succes.

Groetjes Karin

Het meest logische en waarschijnlijk goedkoopste is op Malaga vliegen.
Bijkomend voordeel is dat je gelijk aan de kust zit. Andalucia is inderdaad erg groot en in augustus erg warm (Sevilla 45-50ºC, Cordoba nog warmer) De meest gebruikelijke route is: Malaga, Ronda, Sevilla, Cordoba, Granada en weer terug naar Malaga. Dan mis je “alleen” Jerez en Cadiz. Huelva is ook mooi vanwege de kust, de stad vind ik niet de moeite waard. Jaen in het binnenland en Almeria stad zou ik ook overslaan. Dagtripjes vanuit Malaga naar de grote steden is niet te doen vanwege de afstanden. Je kunt als alternatieve route ook de kust van Malaga naar Almeria doen: zee bij de hand en Granada stad dichtbij. De zone rond Cabo de Gata in Almeria is erg mooi.

Suerte

Reizen in de zomer is dus af te raden gezien de hoge temperaturen. Het wordt afwachten of de kinderen komend schooljaar wederom 2 weken mei vakantie hebben. In verband met het continurooster, worden er weleens extra dagen aan de vakantie geplakt omdat ze anders te veel uren maken.

Madrid laten we voorlopig maar zitten. Een leuke bestemming voor een lang weekend met z’n 2. Jerez en Cadiz zien wij wel vaker niet opgenomen in het reisplan. Zijn deze steden dan minder de moeite waard of gewoon lastig in de route te plannen?

Dank voor de opgegeven route c.q. routes door Andalusie. We gaan ons rustig orienteren op leuke verblijfsadressen langs de meest populaire route. Zo te lezen kunnen we de mooie steden en omgevingen wel verdelen over meerdere vakanties.

Groet,
Mark

zeer centraal gelegen , een prima locatie om van daaruit heel andalusie te verkennen / ontdekken

WWW.WELKOM-IN-ANDALUSIE.COM

e mial info@welkom-in-andalusie.com

Hoi,

Ik vond Jerez de moeite waard met alle sherrybranderijen, Spaanse Rijschool en Camera Obscura, maar soms moet je keuzes maken.

Groetjes Karin

we hebben bij herman geboekt en gaan er volgende week heen, na aanbetaling keurig bevestiging en routebeschrijving gehad, we hebben er zin in en gaan absoluut ons reisverslag cq ervaringen op het forum zetten het lijkt ons een super leuke omgeving en de verhuurder een hele aardig en geschikte man, tot zo ver alvast een betrouwbaar en aan teraden adres.

Hoi Mark,

Andalusie is inderdaad prachtig in mei. Vliegen op Malaga is het beste, je bent dan in het hart van Andalusie.
Voor een huis me kans op kinderen om mee te spelen kunnen we je van harte Villas Periana aanbevelen (van hieruit kun je Granada, Malaga, Antequera en het strand goed bezoeken).
Voor een zeer strategisch gelegen huis met Nederlandse eigenaren kunnen we Cortijo la Cabra aanbevelen (gelegen vlakbij de snelweg zonder last te hebben, ook zwembad, van hieruit zowel Granada, Cordoba, Malaga als Sevilla te doen). Misschien wel wat veel voor één week. Ook zijn er huizen nabij Granada zoals Los Molinos met kinderkans en heerlijk gelegen.
Interesse? Kijk op onze website www.lechienandalus.com We zijn graag bereid je persoonlijk te adviseren.
:zon02:
Janny & Manuel

Hoi Mark,

Ik ben zelf dit voorjaar in Andalusië geweest. Wij hadden een vakantiehuis geboekt via La Casita en een auto gehuurd via Sunny Cars.

Voordeel van La Casita was voor ons dat ze vakantiewoningen verhuren in een mooi deel van Spanje, maar vooral dat er ook compleet zelfstandige vakantiewoningen met eigen zwembad bij zitten. Daar waren wij naar op zoek. Met kinderen echter zou je ook kunnen kiezen voor één van de woningen op een parkje. Dan is de kans op speelkameraadjes wat groter. Als blijft het natuurlijk voorjaar en geen hoogseizoen. De meeste woningen liggen op korte afstand van het vliegveld van Malaga, maar wel in een mooi bergachtig gebied.

Voor wat betreft de huurauto: auto’s kun je huren op 1000 verschillende adressen. Voordeel van Sunny Cars vind ik dat ze groot zijn (marktleider in Nederland) en deals maken met de betere autoverhuurbedrijven. In Malaga is dat Auriga Crown. Alle auto’s die ze verhuren zijn compleet verzekerd: geen extra kosten, alles dat niet door de lokale autoverhuurder wordt verzekerd is door Sunny Cars zelf bijverzekerd. Dus nooit verrassingen.

Wat je ook eens zou kunnen doen is kijken bij Eliza was here. Dat is een reisorganisatie met veel bijzondere accommodaties die ze verhuren inclusief vlucht en autohuur. Dan ben je in één keer klaar. Hoe het zich prijs-technisch verhoudt tot het zelf regelen durf ik niet te zeggen.

Voor de duidelijkheid: ik heb met geen van drie de organisaties iets te maken en heb er geen belang bij. Mijn ervaringen met La Casita en Sunny Cars zijn in ieder geval positief, met Eliza was here heb ik geen ervaring.

Hoi Mark,

Heb je wel eens gehoord van Riksjakids? Bij hun kun je je eigen reis samenstellen uit bouwstenen. Ook hebben ze handige tips op de site staan. kijk eens op www.riksjakids.nl. Misschien heb je daar wat aan? Ze hebben Spanje in hun aanbod. Ik heb geen ervaring met hun kidsafdeling aangezien ik nog geen kinderen heb, maar ben wel eens met Riksja op vakantie geweest en dat is erg goed bevallen.

Succes en heel veel plezier in Spanje! Groetjes,

Suzanne

Voor mensen die nog een mooi ‘standplaats’ zoeken voor van de zomer: dit huis ligt niet te ver van de kust (dus niet zo heet als in het binnenland), heeft een eigen zwembad maar ligt niet in de drukte van de ‘Costa’s’. Goed uitgangspunt voor uitstapjes. Vlakbij een dorpje (2km) met voorzieningen.
Na boeking krijg je een gids vol met tips voor mogelijke uitstapjes en ‘geheime’ strandjes. Granada is gemakkelijk in een daguitstapje te bezoeken.
Geschikt voor bijvoorbeeld twee gezinnen met kinderen: nl. twee tweepersoonsslaapkamer plus een slaapkamer met 2 stapelbedden (4 slaapplaatsen) en ook nog een kinderbedje. Speelgoedkist, tv met kinderdvd’s. Vlakbij dorpje. Neem anders maar een kijkje op www.losdosalgarrobos.nl
:vak02: 20 minuten van het strand
>>> vanaf Malaga luchthaven 50 minuten
:zon02: El Mejor clima de Europa /het beste klimaat van Europa
:dag: Hasta Luego

Een hele mooie locatie in Andalusië, slechts 13 km. van zee, centraal gelegen om verschillende culturele uitstapjes te maken, maar ook met een zwembad aan huis:

Bed & Breakfast Casa Agradable: www.casagradable.com.

Leuk idee om met de kids naar Andalusië te vliegen. Als je in Sevilla bent, of daar in de buurt verblijft kun je met de trein gemakkelijk naar Cordoba. Niet de dure AVE tickets kopen, maar gewoon de boemel pakken. Die fout maakte ik… €48 voor een retourtje, whoooops :wink: Granada is denk ik ook wel leuk om met kinderen doorheen te wandelen, vooral de oude stad. Leuke winkeltjes, apartje cafeetjes. Over Riksja heb ik ook goede dingen gehoord, maar ik denk dat Analusië ook heel geschikt is om zelf uit te pluizen. Een collega van mij heeft in de buurt van Ronda met haar zoontje in een tipi gelogeerd! Check: http://www.tipironda.com/ Volgens mij vinden kinderen dat TOP!

Ik heb van augustus t/m december in Málaga gewoond en ik heb in die tijd dat ik daar was veel gereisd. Wat ik leuk vind voor kids van 10 en 7 is het dolfijnen spotten in Tarifa. Het is zo gaaf en een beleving voor jong en oud!
Ook de kabelbaan in Benalmadena vond ik erg gaaf! Heel spannend, maar ook een beleving!
Verder is Málaga een TOPstad, RONDA en dan naar Cueva de Gato (erg mooie grot en erom heen), Granada, Sevilla en de kust van Cadiz naar Tarifa schijnt de mooiste stuk van Andalusie te zijn. Helaas heb ik dat niet kunnen doen doordat ik geen rijbewijs heb, maar het is een reden om terug te gaan.
Ik ben echt verliefd geworden op Andalusië!!