Wij waren bezig met een rondreis aan de west coast van Amerika te regelen. Zou voor mij de 2e keer daar zijn. Ik had eigenlijk alles al uitgezocht (tickets, auto, e.d.) maar nog niets definitief geboekt toen de twijfel toesloeg: Toch maar Australië?
We willen graag 1-25 mei 2010. Het liefst met een auto en motels. De oostkust trekt ons het meest. Bv van Sydney tot Port Douglas.
Wat ik geweldig aan Amerika vond, was het gemak en de vrijheid. Autorijden vind ik geen straf (in een lekkere SUV), er zijn altijd genoeg motels te vinden voor een redelijke prijs en er is een mooie afwisseling tussen natuur (Grand Canyon, Bryce, Yellowstone, Yosemite, LA, SF, Las Vegas, etc). Ik durf het daar prima aan om alleen een vlucht + auto te boeken en de rest zien we daar wel. Een fly&drive met voorgeboekte hotels neemt de vrijheid een stuk weg en dat trekt ons minder.
We hebben nu wat vraagjes:
[ul][li]Zijn er mensen die beide rondreizen gemaakt hebben en een vergelijk kunnen maken?
[/li][li]Is het aan te raden enkel de auto + vlucht te boeken? Is het even makkelijk om motels te vinden als in Amerika?
[/li][li]Lopen de kosten veel uiteen? (wat ik nu gezien heb zijn we voor Australië wel wat meer kwijt voor de reis, maar wat je daar per dag uitgeeft; geen idee)
[/li][li] De plaatjes in reisgidsen van Australie zijn geldig. Maar in Mei zitten we daar eind herfst. Kunnen we in het zuiden (Sidney) nog wel goed weer verwachten?
[/li][/ul]
Ik heb zelf de westkust gedaan van VS (CA, Nevada, Utah, Arizona etc) en afgelopen jaar Centraal Australie en de Oostkust. Je hebt gelijk dat de VS heel gevarieerd is en te gek. Mijn ervaring met Australie is dat het zeker mooi is (te gek ook laat ik dat voorop stellen) maar dat het veel van hetzelfde is. Wij vonden de oostkust juist op veel plekken saai. Veel zelfde stadjes en daarbij zijn de afstanden enorm in Australie. De outback en centraal oz waren juist het mooist (echte australie gevoel). Ik zou dan eerder de westkust doen. De oostkust was mooi en dan vooral Great B. reef, Long Island, Fraser Island en wat NP maar stadjes zoals Port Douglas, Mission Beach etc zijn aardig maar niet bijzonder.
De VS is idd veel gevarieerder wat ook mij betreft.
Wij gingen zo’n 4,5 week bijna en zijn 6500 euro kwijt p.p maar goed wij sliepen ook in hotels en hadden goede auto’s. VS is denk ik wel goedkoper. Mocht je gaan naar Oz neem dan de tijd! Afstanden zijn nogmaals enorm zeker in de outback en west australie.
Wat verder ook beter geregeld is in VS zijn de wegen en hoe alles is aangegeven. Wil je voor luxe gaan dan is de VS ook beter (grote bedden etc). Het is net wat je wilt. Succes.
Nou, dat komt goed uit. Onze favorite landen! 7x Down Under en 14x naar de USA. Wat wil je weten? -lol-
Auto en vlucht alleen. Hebben we altijd gedaan. Nooit verder iets georganiseerd. Is in Australia prima te doen. En we huren ook een SUV (Verleden jaar een Toyota Kluger maar wij vinden een Ford Territory beter). Hotels vind je overal. No worries.
Prijspeil in de USA is wat lager dan in Australia, Komt ook door de sterke AUD. Verleden jaar betaalden wij € 0,55 voor een dollar nu is het € 0,75. Veel meer dus. Vluchten kunnen twee keer zo duur zijn. Het is ook 2x zo ver…
Mei. het voordeel van mei is dat er geen schoolvakanties zijn . In Australia is het tijdens de schoolvakanties erg druk. In het noorden van Australia is het het einde van de Wet en van de kwallen in het water. Onze reistijden zijn altijd febr-mrt-april, of sept-oct-nov dus ik kan van mei niet zoveel zeggen.
Ik ben het met Lions eens dat de oostkust route niet het opwindenste gedeelte is. Je kan de afwisseling, zo typerend voor het westen van de USA niet daarmee vergelijken. De Australische stranden behoren tot de mooiste ter wereld, daar kan het westen van de USA niet tegenop imo. En ook in de USA heb je lange saaie stukken, vooral als je cross country rijdt. Een bezoek aan Australia zonder naar de Outback te gaan is wat ons betreft niet aan de orde. En inderdaad, je vindt vrijwel geen K-beds in Australia en Nederland heeft meer snelwegen dan Australia.
En nu heel eerlijk: In mei zou ik liever naar de USA gaan dan naar Australia.
Yeehaw
Bedankt voor je reactie Yeehaw. Mmh, goed te horen dat autohuur en het vinden van hotels even makkelijk is als in de USA. Aangezien de prijs hoger is, de vlucht langer en mei niet helemaal de optimale tijd is (dat van die kwallen had ik al gelezen ja blijven we maar bij ons originele plan en gaan we nog eens naar de west coast (en Yellowstone!).
Mei voor Yellowstone is niet de gunstigste tijd, vooral begin mei niet met sneeuw en mogelijk gesloten wegen. Juni is wat dat betreft beter. Houd ook rekening met Memorial Day weekend eind mei, dan zal het druk zijn. Als je de kans ervoor hebt en de weg is open, rijdt dan Beartooth Pass via NE entrance van Yell en eerst door Lamar Valley. Daar is uitbundig dierenleven met de jonggeborenen.
Yeehaw
Ik bedoel natuurlijk Beartooth Pass eerst en dan via Cooke City via Lamar Valley of omgekeerd. Red Lodge is een aardig plaatsje. Beartooth rijd je het best 's morgens van oost naar west. De weg gaat vaak open voor Memorial day weekend maar niet altijd.