Rondreis advies

Hallooo,

Na het lezen van een heleboel posts op dit forum en alle goede adviezen die ik voorbij zag komen, kon ik het niet laten om onze rondreis aan jullie voor te leggen.

Wij (mijn vriend en ik) hebben in juni onze tickets geboekt en sindsdien ben ik verslaafd aan het lezen van forums en het plannen van onze reis.

Eind 2008 zijn we naar Thailand gegaan en hebben toen onze hele rondreis laten organiseren door Thailandonline. Super geregeld en een super rondreis, maar uiteindelijk betaal je natuurlijk veel te veel. Afgelopen januari zijn we naar Sri Lanka geweest, echt een super land en een absolute aanrader. Hier hebben we alles zelf geregeld, maar wel vooraf (behalve het vervoer, want dat is makkelijk daar te regelen). Wij hebben onze route uitgestippeld en hotels rechtstreeks aangeschreven met behulp van recensies op TripAdvisor. Dit doen we ook bij onze rondreis door Vietnam.

Wij doen dit zo omdat we geen zin hebben om tijdens onze reis tijd te besteden aan het zoeken naar een geschikt hotel (dan zit je elke dag met je hoofd op je telefoon te zoeken ipv te genieten van het land), tijdens je reis in dubio te zijn waar je heen gaat en uiteindelijk dus misschien niet alles uit je reis haalt. Tuurlijk je hebt minder vrijheid, maar als er plekken zijn waar je langer had willen blijven of die je gemist hebt, dan kan je toch altijd een keer teruggaan. Het gaat er bij ons in eerste instantie om een indruk van een land te krijgen.

Na mijn te lange introductie, hier dan onze rondreis:
19/2 vertrek NL met Singapore Airlines

20/2 om 10 uur 's ochtends aankomst Siem Reap - deze dag lekker ontspannen van de vlucht - toegangskaarten kopen en als we al zin hebben wellicht zonsondergang kijken. (Ik heb gelezen dat je met een toegangskaart voor de volgende dag, die avond nog de zonsondergang bij de Angkor Wat kan bekijken.
21/2 Siem Reap
22/2 Siem Reap - 2 dagen is voor ons echt genoeg. Wij zijn niet zulke tempel lovers die elk detail bezichtigen. Dit is natuurlijk wel echt een must, maar denk dat je met 2 dagen wel uitgetempeld bent en een goede indruk hebt.

23/2 vlucht om 7 uur 's ochtends naar Hanoi - Hotel geboekt in de Old Quarter - in ieder geval deze dag het Mausoleum bezoeken, want die is op maandag dicht

24/2 Hanoi - 's avonds met de Sapaly nachttrein naar Sapa - VIP cabin voor 2 personen geboekt heen en terug
25/2 Sapa
26/2 Sapa - 's avonds trein terug naar Hanoi
27/2 Hanoi - Halong Bay - V’spirit cruise geboekt, kamer met balkon 2 dagen 1 nacht
28/2 Halong Bay - Hanoi

1/3 Vroege ochtend vlucht naar Hue
2/3 Hue - DMZ bezoeken
3/3 Hue - Hoi An met de Hue Easy Riders over de Hai van pass
4/4 Hoi An - oa fietsen naar het strand
5/3 Hoi An - 's avonds vlucht naar HCMC

6/3 HCMC - Vespa tour of tour met XOtours, daar evt. boeken. (lees zoveel positieve verhalen, maar moet mijn vriend nog even overhalen, want die vindt het maar niks om achterop te zitten. Van Hue naar Hoi An heb ik hem al overgehaald :wink: )
7/3 Chi Chu Tunnels - HCMC
8/3 Mekong Delta - Can Tho
9/3 's ochtends Floating Market bezoeken - 's middags met vliegtuig naar Phu Quoc

10/3 t/m 16/3 Phu Quoc - lekker 1 hele week relaxen op het strand, echt een must voor ons!
17/3 om 8 uur 's ochtends vlucht naar HCMC - om 12.15 uur vlucht naar Singapore. 3 uur overstap tijd moet toch genoeg zijn?? om 15.15 uur aankomst Singapore

18/3 Singapore
19/3 Singapore en om 23.55 vertrek naar NL
20/3 aankomst NL en 24/3 weer back to work :frowning:

Ik hoor graag of jullie nog tips, must see’s, adviezen hebben of dat ik mijn reisschema toch echt moet wijzigen.

Bedankt in ieder geval voor jullie tijd!

Groetjes, Willemijn

Hallo Willemijn,

Je kan zien dat je wat afgelezen hebt, schema zit echt heel goed in elkaar.

Vind het ook een goede instelling om niet teveel te willen zien,want dan wordt het zo’n gereis.
Je kan toch niet alles zien en je moet toch gaan kiezen, beter is het dan om een keer terug te komen, zoals je zelf al schreef…

Ik heb misschien 1 puntje, wat je misschien zou kunnen veranderen , mits het dan mogelijk is.

Je weet waarschijnlijk wel dat het vliegveld van Hue wordt verbouwd en in het eind van het jaar klaar is.
Wanneer de vluchttijden goed zijn ( vlucht naar Hue is dan rond een uur of 5 of later vanaf Hai Phong of vanaf 19 uur vanaf Hanoi ), zou je kunnen overwegen om op 28-2 al naar Hue te vliegen.
Zo heb je een hele dag Hue en kan je de citadel en wat mausoleums bezoeken, zelfs met een tochtje over de Perfume river.

Wanneer dit niet lukt, zou je ook met de ER een mausoleum kunnen bezoeken, wanneer je dit wilt zien natuurlijk.

PQ
Voor PQ is het in maart hoogseizoen en liggen de stranden goed vol.
Zou dit wel meenemen in de hotelkeuze, want de mogelijkheid bestaat natuurlijk dat je geen bedje op het strand hebt omdat alles bezet is.
Vooral de russen liggen graag van 's-ochtends vroeg tot 's-avonds op het bedje op het strand.

Ik zit volgend jaar ook in het hoogseizoen op PQ en ga naar "Chen Sea Resort " en heb daar dan de beachfront vlilla met eigen prive bedjes aan het strand; geen gedoe met rondlopen om een bedje te vinden waar nog geen handdoek op ligt.
Ook heb ik dan een jacuzzi op mijn terras.

http://www.centarahotelsresorts.com/cpv/360tour.asp?name=beachfrontvilla#.UfS5a42pXQg
Is wel aan de prijs, maar weet zeker dat het relaxt is.

Wens je nog veel plezier met lezen van forums en heb je nog vragen, laat ze maar komen.

Ook succes met het overtuigen van je vriend voor een brommer tour daar Saigon, is hartstikke leuk.

gr.
Ton.

Beste Ton,

Dank je wel voor je snelle reactie.

Ik ben blij te horen dat onze rondreis redelijk goed in elkaar zit. Het heeft ook wel even geduurd tot hij geworden is zoals hij nu is. Voor onze reis door Sri Lanka waren we er een stuk sneller uit.
Ik heb nog getwijfeld over Mai Chau, Ninh Binh en Phong Nha –Ke Bang National Park.
Wij vonden het alleen echt een ervaring om een keer met de nachttrein naar Sapa te gaan en de eerste keer naar Vietnam moeten we toch Sapa gezien hebben.

Bedankt voor je tip over de vlucht naar Hue. Wij hebben dat inderdaad ook overwogen. Ik vind het alleen denk ik wel prettig om na zo’n terugreis vanuit de Halong Bay, niet gelijk verder te hoeven reizen en rustig een nachtje te kunnen slapen voordat we weer doorgaan. Anders is het zo’n lange dag. Ik heb nu een ticket geboekt voor 6.40 uur de volgende dag. Dat betekent wel mega vroeg ons bed uit, maar je bent waarschijnlijk toch moe die avond ervoor en aan het vroege opstaan zijn we dan hoop ik wel een beetje gewend. Zo zijn we ook heel vroeg in Hue en hebben we eigenlijk de hele dag daar. Ik hoop dat dit een beetje logisch klinkt.

Ik heb overigens de volgende post gevonden op het TripAdvisor forum

Hue airport reopen on 20 Sep
Jul 23, 2013, 10:33 AM

Hue airport will be reopened on Sep 20th, 2013, two months earlier than planed. Keep yourseft updated if you planed to visit Hue during this time. According to the news, the official announcement will be published in the next few days.

There’s not yet a link in English but it’s on Saigontimes today in VNese:
thesaigontimes.vn/Home/kinhdoanh/thuongmai/9…

Ik weet niet of het klopt, maar toch goed nieuws.

Bedankt voor je tip voor het hotel op Phu Quoc. Dat zou echt geweldig zijn om daar te kunnen verblijven, daar zal je wel naar uitkijken. Voor 8 nachten is dat voor ons alleen helaas te ver boven ons budget. We hebben nu Mai House Resort geboekt. We hadden ook gekeken naar Mango Bay Resort, maar die zeiden dat ze nu al volgeboekt waren.

Mai House lijkt me ook wel fijn. We hebben een superior sea view bungalow geboekt met airco en heet water (airco heeft Mango Bay niet en is denk ik wel lekker als het warm is, ook tegen de muggen). Kost $115 per nacht inclusief ontbijt. Het zit op long beach en denk dat dat voor ons wel leuk is. Kunnen we lekker op verschillende plekjes aan het strand eten en lees dat dit resort genoeg bedjes heeft voor de hotel gasten, dus hoop dat we daardoor geen last hebben van de russen :S. Houden wel van relax, maar een beetje leven is ook leuk.

Mocht je toch een beter idee hebben voor deze prijs, dan hoor ik het natuurlijk graag! T gaat er bij ons om dat we lekker 1 week niet hoeven te reizen en lekker kunnen relaxen op het strand.

Denk je dat 3 uur overstap tijd op HCMC genoeg is? We vlieggen om 8 uur vanaf Phu Quoc, komen daar om 9.10 uur aan en om 12.15 gaat onze vlucht naar Singapore. Ik dacht dat dit makkelijk haalbaar moet zijn, maar kan niet zo snel succes verhalen vinden ;).

Groetjes, Willemijn

Hallo Willemijn,

Goed nieuws om te lezen dat het vliegveld in Hue al eind september open gaat.
Voorlopig alleen nog wel met vluchten van en naar hanoi en Saigon.
Dus om nu al zeker te zijn van een vlucht heb je zo de beste keuze gemaakt volgens mij.
Ja wel supervroeg opstaan, maar dan waardeer je het uitslapen op de dagen erna nog meer.

PQ
Ik kan je helaas geen ander hotel aanbevelen voor die prijs voor een bungalow aan strand.
Omdat het hoogseizoen is en dit hotel voldoet aan je eisen, zou ik niet al te lang wachten met het boeken ervan.
Hebben, las ik maar 30 huisjes.

Overstap
Is ruim voldoende.

Je komt van PQ aan in de aankomsthal van de binnenlandse vluchten.
Vandaar ben je lopend in 20 minuten in de vertrekhal van de internationale vluchten ( zijn verschillende gebouwen ).

Reken voor de bagage ophalen bij een binnenlandse vlucht op 20 minuten, 25 max.
Is maar een klein vliegtuigje ( dus weinig bagage ) en je hebt geen paspoortcontrole, dus je bent om 10 uur bij de internationale
vertrekhal om in te checken voor Singapore.

Wil je nog wat tips per lokatie, laat het maar even weten.

gr.
Ton.

Beste Ton,

Wederom bedankt voor je snelle reactie.

Het is een grote opluchting om te horen dat de overstaptijd voldoende is. Ik dacht het ook wel, maar las ook een enkele post die me aan het twijfelen bracht. Daar hoef ik me dus niet meer druk om te maken.

Hotel op Phu Quoc heb ik al geboekt en is bevestigd. Ik ben er blij mee en kijk al uit om lekker te ontbijten met onze voeten in het zand.

We hebben nu de hotels, nachttrein, halong trip en enkele vluchten vluchten. De dag invulling bekijken we als we daar zijn.
Ik ben nu blij met het reisschema en ga me verder inlezen voor tips ed. Als ik nog vragen heb dan weet ik je zeker te vinden!

Heel erg bedankt voor al je hulp!

Groeten, Willemijn

1 like