Rondreis 2,5 week met zus welke rugpatient is

Beste,
Ik wil volgend jaar rond 24 oktober voor 18 dagen met mijn zus naar Thailand. Nu is dit onze allereerste Azië reis en we vinden het dan ook best moeilijk om keuzes te maken. Belangrijk om te weten is dat mijn zus rugpatient is. Een jungle trekking of nachttrein is dan ook niet handig. We zullen de reis wat rustiger aanpakken zodat we optimaal kunnen genieten. Vooral de laatste week ook heerlijk tropisch met de warme zon.
Wij hopen mooie tips van jullie te ontvangen aangezien wij Thailand groentjes zijn. Hotels willen wij vooraf boeken.

Totaal budget 2 personen: 4000 euro

Vliegtickets hopen wij voor max. 1400 te redden (directe vlucht), Hotels max 600 euro zodat we samen nog 2000 euro aan zakgeld hebben voor een binnenlandse vlucht BKK-Krabi, eten, drinken, openbaar vervoer en eventuele excursies.

Is dit haalbaar?
:chin:Bedankt voor de hulp!:chin:
Groetjes Linda

Dag 1 Vlucht Ams - BKK aankomst op dag 2

Dag 2 t/m 4 vanaf Bangkok vliegveld direct met een taxi door naar Ayutthaya.
Bezichtigen van Ayutthaya + ook een uitstapje naar Lopburi, apenstadje. Dit stadje ligt op een uur afstand met de trein.
Hotel Baan Thai house, ong. 50 euro per nacht.

Dag 5 t/m 6 Vertrek met minivan richting Kanchanburri
In Kanchanaburri bezoek nationaalpark Erewan incl. watervallen, olifantenkamp, wie weet een kajak tochtje op de rivier en bezoek aan de avondmarkt. Guesthouse heeft gratis fietsen dus wie weet zelf de buurt verkennen met de fiets.
Guesthouse P.Y. Guest House, ong. 14 euro per nacht

Dag 7 t/m 9 Vertrek naar Bangkok met de bus of minivan
Bezichtigen Bangkok met o.a. fietstour Co van Kessel (ja net als alle Hollanders ;-P)
Lampu Three hotel, ong. 37 euro per nacht

Dag 10 t/m 16 Vertrek naar Krabi met een binnenlandse vlucht

  • Relaxen en Krabi verkennen
  • Tiger temple cave bezoeken
  • Beetje eilandjes bezoeken met dagtochtjes zoals naar Phi Phi island
    Verblijf nog onbekend. We zoeken nog een mooi resort aan het strand met zembad maar wel betaalbaar. Max. 350 euro voor 1 week 2 personen. Wie weet zijn we over onze laatste bestemming wat naief qua prijs aangezien ik merk dat het hoogseizoen vanaf 1 november start?

Dag 17 Vertrek naar Bangkok

Dag 18 Vlucht retour naar Amsterdam

Linda, kort reagerend op je bericht het volgende.

Of het door jou genoemde budget toereikend is, wordt uiteindelijk geheel door jullie zelf bepaald. Wat wil je waar waaraan uitgeven is iets waar jullie zelf beslissingen over zullen nemen.

Wat korte opmerkingen:

Je schrijft dat je zus rugpatiënte is en dat daardoor zaken als een jungle trekking en reizen met een nachttrein niet haalbaar zijn.

In dat verband vraag ik me af of de in je bericht genoemde fietstochten (Kanchanaburi en Bangkok) en kajakken (Krabi) dan wel haalbaar zijn voor je zus.

Wat het bezoek aan de Tiger Temple in Krabi aangaat, dat deel van het tempelcomplex dat op de ‘begane grond’ gelegen is, is zeker te doen, maar brengt je zeker niet bij een van de interessantste of meest bezienswaardige tempels. Een bezoek aan het deel van de tempel dat op de top van de rots is gelegen, is volgens mij in ieder geval voor je zus absoluut niet mogelijk.

De top van die rots is alleen bereikbaar via een in de rots uitgehakte trap. Die ‘trap’ bestaat uit ruw gehakte treden, treden van ongelijke hoogte en slingert zich naar de top.

Het beklimmen en afdalen ervan - hoofdzakelijk ondernomen door mensen die willen genieten van het uitzicht over Krabi vanaf de top van de rots - is alleen te doen door mensen met op zijn minst een redelijke conditie.

Het lijkt me overigens niet onverstandig om wat de binnenlandse vlucht van Bangkok naar Krabi betreft, maar gelijk een retourvlucht te boeken. Dit soort vluchten is goed betaalbaar en - zeker gezien het gegeven, dat jullie pas medio oktober 2015 in Thailand zullen verblijven - er is voldoende tijd en gelegenheid om vooraf de websites van vliegtuigmaatschappijen die vluchten op deze route verzorgen te bezoeken, om een en ander te doen aan prijsvergelijking.

Vaak kom je dan zeer aantrekkelijke kortingen tegen en dat is - ook al in relatie met het door jou genoemde budget - iets van belang.

Ik wens jullie nog veel genoegen met de voorbereidingen van jullie reis toe.

Krabi heeft een mooie omgeving maar zelf ben ik er na een dag of 2- 3 wel uitgekeken. Geen mooi strand vind ik, wel leuke uitstapjes naar eilanden maar dat heb je in 1 dag ook wel gezien.
Verder vond ik de hotels aan de prijs voor wat je krijgt.

Oktober is regenseizoen, met dat in het achterhoofd kun je ook kiezen voor bv phuket. Bij mooi weer heb je daar ook zon, zee en strand. Bij minder goed weer toch nog voldoende te doen (bioscoop, shopping mall?) en vanuit phuket kun je dezelfde eilandjes bezoeken en dagtochten maken.

Bedankt voor jullie reactie! Hier kan ik zeker wat mee.
Nog een tip mbt een zon zeker eiland in deze periode?

Linda, Thaigoods heeft zich waarschijnlijk niet voldoende gerealiseerd, dat wanneer je - zoals hij deed - schrijft (ongetwijfeld met de beste bedoelingen): “Oktober is regenseizoen”, dit bij iemand die onbekend is met het weer in Thailand, de indruk kunt wekken, dat dit in de praktijk inhoudt, dat het dan elke dag (hard en lang) regent.
Dit is meestal niet het geval. Daarbij komt ook nog eens, dat oktober zo’n beetje aan het eind van het regenseizoen zit. Normaliter houdt dit in, dat dan hoe later in oktober, dichter bij november je komt, de kans op neerslag minder wordt.
De door jou gevraagde tip voor een zonzeker eiland, kan niemand die serieus wil reageren je geven. Zonzekerheid bestaat nergens in Thailand. Daarvoor moet je denk ik naar een gebied ergens op deze aardbol, waar het jaren aan een stuk niet regent, een of ander woestijngebied of zo. Maar dat lijkt me niet wat je zoekt.
Laat je niet afschrikken door het woord regenseizoen. Zoals immer wat het weer betreft, je kunt pech hebben en gedurende een vakantie veel en vaak met regen te maken krijgen, maar de kans dat dit gebeurt is minder groot dan het woord regenseizoen wellicht doet vermoeden.

Linda, wat tips voor reizen naar Thailand betreft nog het volgende:

Standaardadvies voor mensen die voor een eerste keer naar Thailand reizen is, om zich vooraf vooral goed te realiseren, dat het een vrij groot, uitgestrekt land is.

Qua oppervlakte is het vergelijkbaar met Frankrijk, maar vanwege zijn specifieke vorm, zijn de afstanden vooral van noord naar zuid erg uitgestrekt. Praktisch betekent dit in feite, dat - zeker gezien de korte duur van jullie vakantie - men daarmee bij het plannen van een reis door het land, gedegen rekening dient te houden.

Om door het land te reizen zijn diverse vervoersmogelijkheden voorhanden.

Houdt daarbij rekening met zaken zoals:

Het spoorwegnet is primitief te noemen. Op de meeste trajecten is slechts sprake van een spoorlijn. Dubbelspoor is slechts op een beperkt deel van het spoorwegnet te vinden. Ook het gebruikte materiaal is - las ik kortgeleden nog in een van de Engelstalige kranten - gemiddeld ruim veertig jaar oud.

Spoorkaartjes dienen meestal vooraf gekocht/gereserveerd te worden.

Busverbindingen zijn er te over. Persoonlijk reis ik bijna nooit met de bus, omdat ik vind, dat hiermee verhoudingsgewijs te veel ongelukken gebeuren. (Ook met treinen deden zich de laatste jaren weer vrij veel ongelukken voor trouwens).

Reizen met minibusjes zijn bijna overal goed te regelen. Nadeel hierbij is vaak, dat die busjes worden volgepropt met passagiers en bagage. En je kunt er best een voor twee personen huren, maar dan vrees ik, dat de prijs niet langer in jullie budget past.

Het huren van een auto - met of zonder chauffeur - is in Thailand ook makkelijk te regelen. Maar ook deze optie valt, vermoed ik, buiten jullie budgetmogelijkheden.

Verder is het zelf rijden hier in Thailand, voor iemand die niet gewend is aan het Thaise verkeer en wellicht ook voor de eerste keer links moet rijden, een drempel die - rekening houdend met het feit, dat vakanties geacht worden toch vooral voor ontspanning te zorgen - voor velen wat te hoog is.

Mocht dit toch overwogen worden, zorg er dan voor, dat je de beschikking hebt over een geldig Nederlands en een (bij de ANWB verkrijgbaar geloof ik) internationaal rijbewijs. Zorg er dan ook voor, dat je over een goede verzekering beschikt en neem voor het vertrek eerst wat gedateerde foto’s van alle kanten van de gehuurde auto. Dit om later indien nodig te kunnen bewijzen, dat krasjes of deukjes op de auto er al zaten toen je de auto huurde.

Vliegen is - gezien de relatief lage kosten en in veel gevallen tijdbesparing - een gewilde keuze voor reizen binnen Thailand.

Wanneer voor die optie gekozen wordt, is het verstandig rekening te houden met het feit, dat veel binnenlandse bestemmingen (nog) niet rechtstreeks via binnenlandse vluchten met elkaar verbonden zijn.

Vaak komt het voor, dat wanneer men van locatie A naar bestemming B wil reizen, men eerst van A naar Bangkok moet vliegen, om vandaar door te vliegen met een vlucht van Bangkok naar bestemming B.

Voor zover mij bekend is vanuit Bangkok vliegen naar alle binnenlandse bestemmingen mogelijk.

Gelukkig is op een aantal routes hierin de laatste jaren wat verbetering gekomen. Zo is het tegenwoordig in ieder geval mogelijk om rechtstreeks van Chiang Mai naar Phuket v.v. en van Chiang Mai naar Krabi v.v. te vliegen. En misschien zijn er tegen de tijd dat jullie naar Thailand reizen nog wat opties bijgekomen.

In tegenstelling tot Thaigoods ben ik niet al na twee tot drie dagen uitgekeken op Krabi en omgeving. Als je toch van plan mocht zijn om een wat groter eiland in de omgeving van Krabi te bezoeken, dan is Koh Lanta (Yai) een mogelijkheid. Dit is een redelijk groot eiland, met auto of (mini-)bus goed en snel bereikbaar vanuit Krabi (Town). Maar ook verder liggen er voor de kust van de provincie Krabi (zoals Thaigoods ook al aangaf) nog legio - inderdaad over het algemeen kleinere - eilanden, die een bezoek waard zijn.

Maar ook een bezoek aan een natuurpark is vanuit Krabi (Town) goed te doen.

Het door Thaigoods genoemde Phuket en de daaromheen liggende eilanden is ook naar mijn mening en smaak een goede optie.

Phuket is een vrij groot eiland (het grootste Thaise eiland) en wanneer je jezelf niet beperkt tot een verblijf aan een van de stranden, dan is er voldoende keuze op en om het eiland om je te vermaken.

Persoonlijk mijd ik wel altijd de allerdrukste, toeristische stranden (Patong bijvoorbeeld), maar aan dezelfde kust liggen op niet al te grote afstand ook minder toeristische stranden.

Phuket Town is ook aardig om eens te bezoeken. Niet alleen zijn (in de omgeving) daarvan de door Thaigoods genoemde malls te vinden, maar ook zijn er delen van het stadje, waar het gezellig wandelen, winkelen en eten en drinken is.

Op een van de heuvels op het eiland, niet ver van Phuket Town, is men al jaren bezig met de bouw van een groot boeddhabeeld. Misschien is dit inmiddels klaar, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, omdat het voor mij alweer een jaar of drie geleden is, dat ik die locatie bezocht heb.

Maar ik begin wat af te dwalen van de standaardtips en ben inmiddels bezig met het typen van zaken die jullie al herhaaldelijk tijdens het verzamelen van reisinformatie zijn tegengekomen.

Ik laat het daarom hierbij, jullie nogmaals veel plezier met het voorbereiden van jullie vakantie toewensend.

Hallo linda
ik heb dit jaar 2 mnd met mn man door thailand en maleisie gereisd met een behoorlijke handicap aan mn knie(ben inmiddels geopereerd en revalideer)
Wij hebben deze reis vaak verschillende opties gehad en genomen
Het vervoer van naar moest niet te moeilijk ingewikkeld zijn
Wij kiezen dan ook voor luxe bussen v.i.p (alle info op internet gevonden)
Vliegen van naar en eventueel taxi om op bestemming te komen
we hebben allebij een rolkoffertje tillen gaat me niet goed meer af
genoeg pijnstillers spierontspanners mee!!!
we hebben ook een fiets gehuurd omdat de te lopen afstanden voor mij net te ver waren (fietslampjes mee)
Ook een scooter gehuurd ieder op zn eigen scooter heelijk rustig relxed
als je bv naar koh lanta gaat en of koh tao kun je vliegen naar koh samui
veel suc6

Als je naar Koh Lanta gaat, vlieg je niet naar (via) Koh Samui. Als Koh Lanta je bestemming is, is vliegen naar Krabi de logische en beste optie.

Ja je hebt gelijk ,ik bedoelde koh phangan
Maar koh lanta is ook prachtig en goed te berijden met een scooter