Ik ga samen met een kameraad op vakantie in Thailand van 10 tot 31 juli. Wij zijn 23 jaar en verkiezen om rond te trekken en zelf alles te bepalen. Ik heb mezelf de Rough Guide van Thailand aangeschaft en heb volgende planning opgesteld:
do 10/07: Brussel 12:00 -> Bangkok 07:55 (volgende dag)
vr 11/07: Bangkok -> Chiang Mai (vliegtuig, niet te duur)
-> We twijfelen nog tussen een dagje Bangkok en 's avonds nachttrein of rechtstreeks door vliegen naar Chiang Mai.
za 12/07: Chiang Mai (bezichtigen, excursie, andere?)
zo 13/07: Doi Suthep-Pui National Park (trektocht) (of iets anders?)
ma 14/07: Chiang Mai -> Mae Sariang (met (mini)bus)
di 15/07: 3daagste trektocht in Mae Sariang
wo 16/07: 3daagste trektocht in Mae Sariang
do 17/07: 3daagste trektocht in Mae Sariang
-> We twijfelen nog tussen Mae Sariang en Mae Hong Son. Mijn kameraad heeft een Lonely Planet gids en die raadt eerder het tweede aan. In mijn Rough Guide wordt er geen onderscheid gemaakt.
vr 18/07: Mae Sariang -> Chiang Mai (met (mini)bus)
Chiang Mai verder bezichtegen evt. in de namiddag/vroege avond
Chiang Mai -> Ayutthaya (nachttrein)
za 19/07: Ayutthaya (bezichtigen, andere?)
zo 20/07: Ayutthaya -> Bangkok -> Surat Thani (vliegtuig of trein)
-> Ook hier twijfelen we tussen vliegtuig of trein. Hoezeer kan je tijd besparen door met het vliegtuig te gaan als je alles in rekening brengt en niet enkel de vliegtijd. Ik heb ook gezien dat je met de trein de hele kustlijn afreist, misschien is het wel mooi/tof om alles te zien cf vliegtuig? (ik vind het niet erg om het vanuit de trein te zien)
-> Is het überhaupt mogelijk om dit op e’e’n dag te doen?
ma 21/07: Surat Thani -> Khao Sok (trektocht)
di 22/07: Khao Sok
wo 23/07: Khao Sok
do 24/07: Surat Thani -> Ko Samui
-> via Don Sak enigste mogelijkheid volgens mijn Rough Guide?
vr 25/07: Ko Samui
za 26/07: Ko Samui -> Ko Pha Ngan
-> of een ander eiland?
zo 27/07: Ko Pha Ngan
ma 28/07: Ko Pha Ngan -> Bangkok
-> Wat is nu de snelste mogelijkheid om terug naar Bangkok te geraken?
di 29/07: Bangkok
wo 30/07: Bangkok
do 31/07: Bangkok -> Brussel
Ik heb verschillende keren gelezen op dit forum dat veel mensen de fout maken om een rondreis in Thailand te druk te maken; heb ik dezelfde fout gemaakt en wat raden jullie aan om te laten vallen of anders te doen? Zie ook de comments in de planning zelf (aangeduid met een pijltje).
Er zijn maar twee dagen voorzien in Bangkok en dan vinden we persoonlijk genoeg, we zijn niet zo into grote steden; tenzij jullie me toch kunnen overtuigen om er langer te blijven?
We zijn heel hard aan het twijfelen om het zuiden er gewoon uit te gooien en volledig te focussen op het noorden. Daarentegen willen we toch graag wat van alles proeven in Thailand. We zijn niet van plan om de eerste jaren terug te keren naar Thailand, we kiezen elk jaar voor een nieuw land. Afgelopen jaren was dat Schotland, Kroatie en Hongarije. Ook daar hebben we een zelfde aanpak genomen, i.e. grote afstanden afleggen en maar enkele dagen op elke plaats blijven. De vraag is natuurlijk of dat ook mogelijk is voor Thailand.
Nog Enkele vraagjes:
Ik zou ook graag eens op een olifant zitten Ik heb gehoord dat bij sommige georganiseerde reizen je een halve dag kan rondtrekken op een olifant door de jungle. Weet iemand hier meer over en waar ik dat zou kunnen doen op de locaties in mijn planning?
Hoezeer kan je tijd besparen met een vliegreis tov treinreis, zie ook de comments in de planning zelf (aangeduid met een pijltje)
Heel erg bedankt & Greetz,
Martijn
Updated - - -
Nog een klein vraagje. Wij gaan alle accommodatie ter plekke regelen (via de hostels die aangeraden worden in onze Rough Guide/Lonely Planet). Dat is toch te doen in juli?
Martijn, ik vind het altijd lastig om op berichten als het jouwe te antwoorden, dit omdat iedereen zo zijn eigen voorkeuren heeft wat reizen (bijv. bestemming, af te leggen afstanden, frequentie van verplaatsingen, budget enz., enz.) betreft.
Toch maar even een reactie - ook al omdat ik zag, dat tot nu toe verder niemand gereageerd had - mijnerzijds op jou bericht.
Persoonlijk vind ik het programma wat druk, maar zoals gezegd, een ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren wat dit soort zaken betreft. Dus daarover verder wat mij aangaat geen op- of aanmerkingen.
Wel wat algemene opmerkingen als reactie op hetgeen je onder andere vraagt. Een keuze maken tussen gebruik maken van het vliegtuig of de trein, wordt meestal niet alleen gedaan op basis van de afweging wat de snelste manier van reizen is. Normaal gesproken zal dit altijd het vliegtuig zijn, zeker in Thailand, waar het spoorwegnet nogal beperkt en primitief is.
Wat bij het maken van die keuze vaak doorslaggevend is, is de prijs. Persoonlijk ben ik van mening, dat binnenlandse vluchten in Thailand niet duur zijn, zeker niet als je in de gelegenheid bent om (ruim) van te voren online - na eerst wat aan prijsvergelijking gedaan te hebben - vliegtickets te boeken. De meeste vliegtuigmaatschappijen die binnenlandse vluchten verzorgen, hebben regelmatig voordelige aanbiedingen op bepaalde vluchten. Dit vooraf eens bekijken kan dus voordelig zijn.
Een nadeel van het reizen per trein zou voor jou - afgaande op hetgeen je hierover in je bericht zelf schrijft - kunnen zijn, dat treinreizen in Thailand vaak voor het grootste deel 's nachts plaatsvinden. Veel gelegenheid om dan op je gemak te bekijken waar je zoal langskomt is er dan niet.
Over jullie programma zou ik (zoals gezegd; ieder zo zijn eigen voorkeuren) als mogelijk alternatief voor het deel vanaf 19 juli het volgende in overweging willen geven:
Op 19 juli vliegen vanaf Chiang Mai naar Krabi. Er wordt in ieder geval door Air Asia rechtstreeks tussen beide bestemmingen gevlogen. Dus overstappen in Bangkok is dan niet nodig. Je laat in dat geval het bezoek aan Ayutthaya (voorlopig) vallen.
En ik noem hier Krabi, omdat hier voor de kust diverse eilandjes liggen, die makkelijk bezocht kunnen worden. Iets verder weg zijn andere eilandalternatieven, zoals bijvoorbeeld nog Ko Lanta (Yai) en Ko Phi Phi en nog zo wat aan keuzemogelijkheden.
Stel voor, dat je er voor zou kiezen, om je programma voor de periode van ongeveer 19 tot (en met) 25 juli aan te passen om naar Krabi te reizen (i.p.v. Surat Thani en daar aansluitend de twee genoemde eilanden in de Golf van Thailand), dan zouden jullie daarna - bijvoorbeeld op 25 juli - per (mini-)bus, (huur-)auto of vliegtuig richting Surat Thani kunnen reizen (reizen met de trein is hier niet mogelijk, of je zou vanuit Krabi eerst naar Trang moeten reizen, om vanaf daar de trein richting Surat Thani te nemen).
In Surat Thani zouden jullie dan alsnog de plannen om het nationale park aldaar te bezoeken kunnen invullen, om tenslotte daar vandaan de reis naar Bangkok te ondernemen.
Indien je dit bijvoorbeeld op 28 juli zou doen, heb je meen ik een dag extra in Bangkok. Die dag zouden jullie kunnen gebruiken om vanuit Bangkok een bezoek te brengen aan Ayutthaya.
Ik benadruk tot slot, dat dit slechts welgemeende suggesties zijn. De feitelijke keuzes worden vanzelfsprekend door jullie zelf, op basis van eigen voorkeuren gemaakt. Hoe dan ook, een goede reis naar en door Thailand gewenst.
Martijn, toch nog wat vergeten. Het boeken van accommodaties in juli in Thailand (is hier laagseizoen) zal normaliter geen problemen geven. Wel is het volgens mij verstandig, om in ieder geval vooraf via internet wat aan prijsvergelijking te doen. Boeken via internet is normaal gesproken ook prima te doen. Het hebben van een creditcard is daarbij wel handig.
Over je vraag om op een Olifant te zitten, ik ga zelf ook in juli backpacken in Thailand en ben van plan hier naartoe te gaan: http://www.elephantnaturepark.org/ . Hier kun je niet op een olifant zitten maar wel in nauw contact met ze komen (voeren, wassen, wandelen). Persoonlijk spreekt dit mij meer aan omdat olifanten niet bedoeld zijn om op te zitten en al helemaal niet om trucjes te doen :).
Bedankt voor de reactie! Ik begrijp natuurlijk dat het niet evident is om op dit bericht te antwoorden, maar jullie zijn waarschijnlijk meer expert in deze situatie dan wij. We zullen jouw voorgestelde aanpassing in overweging nemen. Let ook wel, dat dit de planning enkel bedoelt is om niet verloren te lopen als we aankomen. Ter plekke zullen er waarschijnlijk nog aanpassingen gebeuren.
Waarom raadt je eerder de eilandjes kort bij Krabi aan? Zijn deze mooier/toffer/… dan bv. degene die ik heb vermeld?
Op welk vlak vind je deze voorlopige planning juist te druk? Te veel plaatsen, te veel reizen, … ? Denk je dat het ondoenbaar is of gewoon te druk naar jou smaak?
Updated - - -
@Angel88, bedankt voor de tip! Trucjes is er misschien wat over maar als een ‘vervoersmiddel’ lijkt mij nog kunnen.
Hee Martijn,
Je wilt “Thailand-to-the-Maxx” , dat wil zeggen: Je wilt letterlijk elke hoek van Thailand zien.
Terwijl je door iets slimmer te plannen een prima indruk kunt krijgen van zowel Noord als Zuid op een veel meer relaxte manier.
Vervang bijvoorbeeld Mae Sariang of Mae Hong Son door Pai, wat een busreis van drie uur vanuit Chiang Mai is.
Vanuit het door trangerkuda aanbevolen Krabi (idd. erg mooi, mooier dan Ko Samui of Phangan) kun je gemakkelijk met een minibus
direct naar Khao Sok (adembenemend mooi) . Je kunt in Khao Sok voor 2500 baht (dagtocht) naar het meer, en op het meer slapen.
Ik heb dit niet gedaan , want het weer was er te slecht voor, maar als het weer in orde is, DOEN !
Moring Mist Resort is mijns inziens de leukste overnachtingssplek
De plaatsen die je tussen Bangkok en Surat Thani aandoet, zijn eigenlijk te leuk om te passeren.
Voor eerste-keer Thailandgangers is Cha Am of Hua Hin het meest geschikt.
Hans.
Martijn, even kort reageren op jou vragen in jou reactie.
‘Planning te druk’: alleen maar een persoonlijke mening. Voor mij is het totale genoemde programma wat te veel ‘rennen van hot naar her’. Maar ik ken mensen die zweren bij deze manier van reizen, dus ieder zijn eigen voorkeur.
Wat de in de Andaman Zee gelegen ‘eilandjes kort bij Krabi’ aangaat (in vergelijking tot de in jullie planning twee genoemde eilanden in de Golf van Thailand: voor de kust bij Krabi liggen vrij veel kleine eilandjes, die middels dagtrips bezocht kunnen worden.
Dit biedt naar mijn mening wat meer keus en diversiteit. Verder geeft dit ook de mogelijkheid de omgeving rondom Krabi Town eens te bekijken wanneer daaraan behoefte is. Je bent met een bestemming op het vaste land nu eenmaal mobieler en vrijer om ergens heen te gaan, dan wanneer je ergens op een eiland zit.
Ko Lanta Yai is overland en met veerbootdiensten vanuit Krabi makkelijk bereikbaar. Je hoeft daarvoor niet urenlang met een boot te reizen. Voor een bezoek aan Ko Phi Phi is dit wel nodig. Die noodzaak om urenlange bootreizen - heen en terug - te ondernemen, iets wat ook nodig is om de in jullie planning genoemde eilanden te bereiken, (zelf houd ik overigens van varen) vergt aardig wat reistijd, tijd die gezien jullie toch al aardig drukke programma, wellicht beter gebruikt kan worden.
Verder speelt mee - maar hier komt mijn persoonlijke voorkeur weer om ge hoek kijken - dat wat mij betreft eilanden als Ko Samui en Ko Phi Phi te toeristisch zijn.
Ik hoop met bovenstaande enigszins mijn beweegredenen duidelijk gemaakt te hebben. Nogmaals veel plezier met de reisvoorbereidingen en later de praktisch invulling daarvan toegewenst.
Bedankt voor je reactie. We zullen Krabi en omgeving eens beter onder de loep nemen dan! (wij hadden eerst de indruk dat Krabi en omstreken net meer toeristisch was). Ik houd thans ook van varen
Ik ga ook in juli backpacken door noord en zuid thailand. Ik ga mijn jungle trekking in Umphang doen, schijnt heel vet te zijn dit is incl een olifanten rit!