Rondom Plitvice meren

Deze zomer rijden we naar Kroatië met de 4x4, liefst zoveel mogelijk langs de binnenwegen. Heeft iemand ervaring met leuke wegen rondom de meren van Plitvice en meer zuidelijk?

Alle tips zijn welkom.

Thx

Hallo, ben net zo’n 2 weken terug van een 4-weekse reis door Kroatië en Slovenië met mijn Defender camper.

Als je met binnenwegen geasfalteerde kleine bergwegels bedoeld, zal je niet hard moeten zoeken, want buiten een autosnelweg die wat meer naar het binnenland ligt en de route n° 1, zijn het bijna allemaal leuke smalle wegels met veel haarspeldbochten zo gauw je van de kust weg bent.

Ik heb mij de autoatlas “Kroatië - Slovenië” van Freytag & Berndt aangeschaft met kaarten op 1:150.000 die ik naast de GPS gebruikte.

Let wel op als je met de 4x4 van de gebaande wegen afgaat, langs de grens met Bosnië-Herzegovina en in het Oostelijke gedeelte van Kroatië (richting Vukovar) zijn er plaatsen waar er nog landmijnen zijn achtergebleven van de burgeroorlog van 20j geleden. Met de recente overstromingen kunnen die bovendien verplaatst zijn, zodat zelfs plaatsen die eerder mijn-vrij gegeven waren, terug een gevaar kunnen vormen.

In kroatië is het trouwens zo dat eens je van de kust weg bent er zo goed als geen toeristische accommodaties meer te vinden zijn zoals campings of hotels, in de omgeving van de Plitvice meren, zijn er wel enkele te vinden.

De Plitvice meren zijn net als het Krka National Park trouwens zeer de moeite waard.

Yohani :wereld: