1e keer naar Kroatië (Kvarner)

heel veel enthousiaste verhalen gehoord over Kroatië -
voorlopig een weekje geboekt in Smokvica Krmpotska - direct aan de kust - geen idee wat voor soort wegen wij (wim en ik) kunnen verwachten na Oostenrijk -
bevalt het ons dan blijven we langer - anders gauw terug naar Ootenrijk of Italië -
hier spreekt een angsthaas - ben eigenlijk beetje bevreesd voor die landen, i.v.m. de oorlogen die daar gevoerd zijn en de zgn. rol van het Nederl. leger.
En wat voor wegen kun je verwachten na Oostenrijk - dus in Slovenie en Kroatie.
Kent iemand bg. plaatsje misschien?
graag info!
b.v. dank

Willy

Hallo W & W,

De wegen in Slovenië zijn ongeveer Westerse kwaliteit. Kroatië is een stapje minder maar zeker niet slecht; vaak ook vierbaanswegen, alleen soms ietsje minder onderhoud en bewegwijzering.

Allervriendelijkste mensen en prachtige omgeving, ze zijn ietwat ‘gereserveerder’ dan pakweg Italië en Portugal maar het went snel als je jezelf ook openstelt…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

bedankt voor de info voor wat betreft de wegen - weet ik in ieder geval waar we op rekenen kunnen (zal wel lukken dus)
als je iets kunt vertellen over de omgeving van Smokvica Krmpotska houd ik me ook aanbevolen - krijg langzamerhand het idee dat ik een beetje verkeerd gegokt heb en dat het erg afgelegen is - op zich niet zo erg - maar we gaan ook graag erop uit - de bekende plaatsen bezoeken - vandaar dat ik voorlopig maar een weekje heb geboekt - dan hebben we nog wat armslag.
groetjes - Willy

Hallo maar weer,

Zelf & familie alleen de strook Zadar-Dubrovnik gedaan, plus wat uitstapjes naar binnenland. Jullie zitten iets van 150 km noordelijker, in bocht van Kvarner. Ook genoeg toeristische dingen daar, en schitterende eilanden
in ieder geval; gevlogen Wenen-Split, we kwamen ergens vlak voorbij Slovenië al dichtbij zee, en zowel Kvarner als zuidelijker streek heeft prachtige natuur en eilanden vanuit de lucht gezien in ieder geval…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

hallo - het wordt wel spannend op deze manier -
veel van europese landen gezien - maar altijd de westelijke - zoals Italië - Duitsland - Slowakije - Tsjechië - Oostenrijk -Spanje - Portugal -
maar Kroatië geeft wel een beetje kriebels -
heb er wel veel over gehoord - maar altijd over Istrië - wat ongeveer overlopen moet zijn door toeristen - en daar zitten we nou ook niet op te wachten-
dus vandaar dat we in dit gat springen. Ben wel benieuwd!
groetjes - Willy

@ WillyWin,

Het valt nog wel mee met ‘dit gat’ (zoals je het zelf noemt). Het ligt aan de kustweg tussen Novivinodolski en Senj en daar zitten zou nog veel erger zijn (lol).

Istrie is inderdaad redelijk massaal en daar moet je van houden. De streek waar jullie zitten is stukken rustiger (zeg maar stil), maar kent veel Oost-Europese toeristen. In Senj en Novivinodolsky zul je veel Kroaten, Tsjechen, Polen etc aantreffen en met name Senj vind ik zelf een beetje armoedige bedoening. Ik geef altijd gas wanneer ik daar doorheen moet, laat het zo snel mogelijk achter me. (je moet overigens wel uitkijken met gas geven, want zowel in Novi als in Senj staat altijd politie met snelheidscontroles).

Voordeel van jullie plek is wel dat je redelijk gemakkelijk naar Plitvice kunt komen en ook uitstapjes naar Rab en Pag zijn vrij eenvoudig te doen.
De kustweg zelf is op sommige plekken een regelrechte aanslag op het onderstel van je auto, rij er dus niet al te hard. Met name net buiten Novi is een stuk weg van erbarmelijke kwaliteit, vol met kuilen en gaten (hopelijk hebben ze er dit jaar wat aan gedaan).

Maar…omdat 99 % van het verkeer niet stopt in jullie dorp of bij de baaien vlakbij jullie dorp kun je altijd een eigen plekje aan zee vinden.
Echt veel vertier zul je echter niet aantreffen, er zijn wat restaurantjes, in Senj is nog een nachtclub, maar dan heb je het wel gehad. Maar 's avonds gewoon lekker aan het water zitten met een glas wijn in de hand heeft ook wel wat aparts.

En…zolang je niet vooruit hebt betaald kun je altijd je spullen oppakken en doorrijden naar het zuiden. Vergeet Istrie, kachel lekker verder naar de strook tussen Zadar en Trogir. Daar zijn genoeg leuke dorpjes te vinden en anders kun je nog altijd de eilanden op.

1 like

één week heb ik geboekt - we hebben wel wat meer tijd en kijken het die week even aan - 's-avonds op balcon vlak aan zee met glas wijn is zowiezo vaste optie - één van de redenen voor deze boeking (appartementje) - maar ik ben toch al aan het zoeken (zonder vooruit te boeken) naar nog een appartementje op andere locatie - misschien toch maar meer naar het noorden - want we moeten nog terug ook - en zo’n lange terugreis, daar zie ik een beetje tegen op. En dan volgend jaar in één ruk naar verderweg plaatsen in Kroatie.
Jammer, dat ik niet eerder aan reisforums gedacht heb - zie dat je daar echt wel wijzer van wordt.
Dankjewel voor de info.
groetjes,
Willy

Het noorden (lees: Istrie) zou ik lekker laten voor wat het is, zeker wanneer je niet van massaal houdt.
Ik ken nog wel wat appartementen in het binnenland van Istrie, waar het wel rustig is, maar dan mag je de portomonnee flink opentrekken, reken op 100 euro per nacht (heb je er wel een zwembad bij).

Het zuiden is niet eens zoveel extra rijden. Vanuit jullie plek kun je de kustweg volgen, maar je kunt ook bij Senj naar boven rijden en de doorsteek naar de snelweg maken. Dan rij je in 1,5 tot 2 uur naar Zadar, dus valt nog mee.
In de strook Zadar - Trogir zijn een aantal leuke plekjes te vinden, ik weet niet wanneer jullie willen gaan, maar mocht het buiten het hoogseizoen zijn dan zul je er wel plek vinden. Dan zit je aan het water, in een appartement en niet al te druk op een gunstige afstand van leuke dorpjes.

1 like

Willywim,

Ik heb jullie net een PM gestuurd.

1 like