Binnen een dikke maand is het zover, het vertek van de lang geplande roadtrip naar Kroatië, dit na aanraden van een vriend die het land al eerder bezocht. Een mega grote wegenkaart van Kroatië heb ik mij al aangeschaft, maar mijn grootste angst wordt werkelijkheid… het uitstippelen van de route!!
Wat is tot dusver weet is dat Istrië vooral veel massatoerisme aantrekt.
Ons plan is om op 31 juli te vertrekken met auto en tent en rond 14 a 15 augustus terug te zijn in België. Ik zou graag van jullie willen horen hoever ik op deze ±14 daagjes naar het zuiden kan trekken, wat ik zeker moet gezien hebben en wat ook wel de moeite waard is om te bezichtigen (meren, grotten, watervallen, eilanden, Nationaal park, dorpjes, …) Wat mijn vriendin en ik vooral zoeken zijn rustige kustdorpjes, kleine campings aan het water en ook wat culturele plekjes. Massatoerisme en uitgangsplekjes zijn minder aan ons besteed. Welke route zouden wij het beste kunnen volgen? Mijn plan was om Kroatië via Slovenië binnen te rijden. Het zou ons zeker veel opzoekwerk besparen!
Het is geen moeilijke vraag, is ook al vaak gesteld en iedere keer blijft het antwoord hetzelfde.
Heel Kroatie zien in 2 weken kun je vergeten, jullie gaan precies in het hoogseizoen, campings zijn niet ingericht op rondtrekken en zo kan ik nog wel verder gaan.
Istria is massa toerisme, de eilanden zijn rustiger, de regio Zadar - Split is wellicht nog het meest interessant, maar het feit of er ergens plek is of niet zal leidend zijn bij jullie tocht. Wanneer je van camping naar camping wilt rijden zul je waarschijnlijk het grootste deel van de dag kwijt zijn aan het zoeken van een plek en daar moet je maar van houden.
Jullie toertocht zou goed werken vanaf 3e week augustus of tot begin juli, daarbuiten zou ik het niet proberen. Dat is reeds meerdere keren aangegeven, maar toch blijft men het proberen, alsof men het idee heeft dat Kroatie ineens verandert ?
De leuke dorpjes moet je ook niet al teveel van voorstellen, er valt niet veel te zien behalve dan de oude huisjes, maar die kom je overal tegen. Het ene dorpje heeft echter wat meer te bieden dan het andere dorpje en dan moet je denken aan wat meer entertainment, wat netter aangelegd, wat meer restaurantjes en wat meer samenhang.
In Istria lopen dan tienduizenden toeristen door zo’n dorpje en in het zuiden enkele honderden. Op de eilanden kun je dan nog hele kleine dorpjes tegenkomen, waar weinig toeristen zijn, maar het is ondoenlijk om hier een lijst op te schrijven waar je dan heen moet.
Ik heb zelf al die plekken ontdekt doordat we nooit naar de standaardplekken gingen. Wanneer de hoofdweg rechtdoor gaat dan ga ik links of rechts een zandpad op en zie wel waar het eindigt. 9 van de 10 keer eindigt het nergens, maar de 10e keer dan heb je geluk en kom je ergens waar niemand komt.
Op die manier kun je Kroatie ook bekijken, maar dat moet je ter plekke zelf zoeken.