Te voet door Istrie

Hey,

wij zijn van plan in augustus te voet door Istrië te trekken. Ik heb al wat rondgekeken op dit forum, maar jullie gaan blijkbaar meestal met de wagen.
Iemand ervaringen met een trektocht (te voet) door Kroatie? Is dit goed te doen? Tips?
We zouden Porec-Vrsar-Rovinj-Vodnjan-Pula-Labin-Brsec-Opatija doen. Bij een zoektocht naar de campings moet je meestal boeken voor minimum 4 nachten. Kennen jullie campings waar je ook voor 1 nacht terecht kan, en waarmee je goede ervaringen hebt?
Merci!

Hey,

mijn vliegtuigticket is ondertussen ook geboekt, in augustus zijn we van plan om heel croatie door te trekken met het openbaar vervoer e.d.
Heb jij enige ervaring met croatie? Handige tips zijn altijd welkom (slaapplaatsen, tours, …) 16 dagen zal wel genoeg zijn denk ik.

grtz Thomas

Het spijt me zeer, maar Kroatië is niet direct het land waar je te voet of met het openbaar vervoer makkelijk door kunt trekken en al helemaal niet in augustus (althans tot 20 augustus).

Voetpaden kennen we niet oftewel je moet lopen op de doorgaande weg en dat komt zo ongeveer neer als lopen op de A-2…dat doe je ook niet.
Zou je via de secundaire wegen gaan lopen dan is dat iets veiliger, maar in de hitte niet aan te bevelen. Eventueel zou je kunnen overwegen om te gaan liften, maar vrees dat je veel tijd langs de kant van de weg zult doorbrengen.

Reizen met het openbaar vervoer is mogelijk, doch je moet wel engelen geduld meenemen en niet al te hoge verwachtingen hebben. Binnen Istrië is het nog wel te behappen, gaan er regelmatig bussen, maar daarbuiten wordt het al vervelend.
Een redelijk alternatief zou zijn om een combinatie van bus en veerpont te gebruiken. De boot uit Rijeka (vlakbij het vliegveld van Krk) brengt je langs diverse steden en op- en afstappen is vrij gemakkelijk.

Algemeen: Reizen op de bonnefooi tot grofweg 20 augustus kun je wel vergeten, je zult een groot deel van de dag moeten besteden aan het vinden van een plek om te slapen, de prijzen zijn extra hoog en als je ook nog eens minder dan 3 dagen blijft mag je ook nog 30 % extra betalen. Om kort te gaan…niet aan te bevelen.
Na 20 augustus is het weer redelijk rustig en zul je makkelijker een kamer kunnen vinden, doet men ook niet meer zo moeilijk over die 3 dagen (doet men dat wel dan loop je naar de volgende ‘aanbieder’ en dikke kans dat de eerste dan achter ja aankomt om je alsnog een kamer voor gereduceerd tarief aan te bieden).