Rondreizen Kroatie

Hoi,

Deze zomer ga ik met 2 anderen een rondreis in kroatie maken met de auto, en ik vroeg me af hoe het daar is qua wegen, rijgedrag en algemene verkeersveiligheid? Ik heb de nodige spookverhalen gehoord maar ook hele enthousiaste, ben van plan bij de ANWB te gaan informeren maar ook heel benieuwd naar ervaringen :slight_smile:

En andere tips & must-seeā€™s zijn natuurlijk ook welkom!

Hoi,

Nu ik ben bijna 2 jaar geweest en heb daar rondgereden, geen enkel probleem. Vooral Istrie is goed te doen en de wegen zijn top. Ga je iets meer zuidelijker (Dubrovnik) zijn de snelwegen nog steeds top, maar kunnen de binnenwegen af en toe een gat hebbenā€¦ De Kroaten houden van hard rijden, maar als jij je aan de snelheid en regels houdt, hoef je je absoluut niet bang te maken.

Nu ik kan je aanraden

  • Rovinj (Istrie)
  • Groznjan (Istrie)
  • Plitvice meren (mag je niet missen)
  • Dubrovnik (super super)
  • Porec (Istrie)
  • eiland Krk.

Nu succes

Groetjes Karin

Hier ben ik ook heel benieuwd naar, zijn er nog meer mensen met ervaringen?

Hoi,

Vorig jaar hebben wij ook met de auto rondgetrokken in Kroatie; van Istriƫ tot aan Dubrovnik.

De wegen zijn goed. En dan heb ik het met name over de snelwegen. (voor sommige trajecten betaal je tol).
De grotere binnenwegen zijn over het algemeen ook goed begaanbaar (hier en daar een gat in de weg), maar de kleinere landwegen zijnā€¦ ā€˜engā€™. Het kan voorkomen dan een verharde weg plots ophoud en overgaat in onverharde weg met aan de zijkant van die weg bordjes met daarop: pas op: mijnen :eek: Met de auto is dat te doen, maar met een caravan absoluut niet.

Verder sluit ik me aan bij de tips van Karin.
Op haar aanraden hebben wij vorig jaar deze plaatsen bezocht; super!

Veel plezier!

Hoi Esther,

Wat leuk dat jullie het ook zoā€™n mooi land hebben gevondenā€¦en waar gaan jullie dit jaar heen?

Groetjes Karin

Off topic:
Karin, ik heb je een privƩ-bericht gestuurd :wink:

Nu on-topic maar weer!

Hallo

Ik zou dit jaar naar Kroatie willen trekken voor een tiental dagen.

We hebben al wat rondgekeken maar geraken er eigenlijk niet uit. We zouden graag een vlucht vastleggen; maar op welke luchthaven vlieg je best om het land te bezoeken?

We zouden ginds een auto willen huren; hoeveel kost dit ongeveer voor een gemiddelde degelijke auto?

Zijn de plaatsen die je aanraadt te bezoeken qua afstand in deze korte periode?

Tot slot; Raden jullie aan om hotels en dergelijke op voorhand te boeken of kan goed logement vinden te plaatse?

Het komt er dus op neer dat ik graag op voorhand een overzicht zou hebben van waar ik verblijf ( om veel te kunnen bezoeken ) en wat ik op mijn vakantie zeker wil bezoeken en doen (bv. snorkelen etc ) .

Groetjes Lukat

Hoi,

Ten aanzien van de vlucht kan ik je zeggen dat wij met Transavia op Pula zijn gevlogen (wordt alleen gedaan in het hoogseizoen), dit wordt aangeboden door Nederlandse touroperators (vlgns mij Sunweb/Holland International) als een pakket. Maar wanneer 10 dagen in Istrie wilt verblijven, kun je je best op een plek vestigen en een auto huren voor de dagen dat je erop uit wilt trekken. De kosten van de autohuur zijn niet duurder dan andere Europese landen en de afstanden zijn goed te doen.

Leuk plaatsje om te zijn is Rovinj.

Good luck

Groet Karin

10 dagen rondtrekken in Istria ?
Is dat niet wat veel ?

Istria heb je hoogstwaarschijnlijk in een dag gezien, Porec en Rovinj zijn niet zo speciaal als dat men denkt. Het zijn toeristische plaatsjes en iets authentieks is met een vergrootglas te zoeken. Rovinj is dan misschien nog het leukst omdat er wat kunstenaars op de trap naar de kerk hun spulletjes verkopen, maar meer dan een paar uur hoef je in heel Rovinj niet door te brengen.
Grosnjan is dan een stuk leuker, ook gemoedelijker en zeker niet zo kitscherig ingesteld.

Van Istria kun je dan via Plitvice, het eiland Pag naar de regio Zadar rijden, wat in mijn ogen toch de mooiere regio is.

Je kunt natuurlijk ook naar Split vliegen en van daaruit Trogir, Krka watervallen, Primosten, Korcula en Dubrovnik bekijken. Dubrovnik is zeer zeker de moeite waard, maar zou het niet midden in de zomer doen, is dan te druk en te warm. Het is geen lolletje om met 40 graden door Dubrovnik over de hoofden te moeten lopen. Dubrovnik is daarentegen perfect tijdens het voor- en naseizoen.

hmm

We zouden eind augustus-begin september gaan; dan zal het nog wel ā€œheelā€ warm zijn zeker?

Kheb ondertussen nog wat boekskes over kroatie gekocht om door te nemen. Ik krijg de indruk dat het land nog maar weinig toeristisch is.

Kroatiƫ en niet zo toeristisch ?
Istria is, in de zomer, echt massa toerisme en daar moet je van houden. Het zuiden kent wel een paar van die plekken, maar over het algemeen is het daar toch een stuk rustiger. Jullie gaan echter in een periode dat de meeste toeristen alweer naar huis zijn, dus echt druk zal het zoiezo niet zijn.

Het weer is over het algemeen zeer goed in deze periode. De afgelopen jaren (behalve 2008) is augustus volkomen verregend, maar was het in september prima weer.
Voordeel van deze periode is ook dat de prijzen voor accommodatie weer een stuk lager zijn en je hoeft je geen zorgen te maken over het feit of je wel of niet plek zult vinden. Het is meer een kwestie van zoek maar uit waar je zitten wilt, plek in overvloed.
Wil je echter een soort van zekerheid op mooi weer dan kun je het beste richting het zuiden gaan.

In die periode is bv Dubrovnik en omgeving prima te doen, het is minder warm en minder druk, dat scheelt een hoop.