Jullie gaan eind augustus dus het meeste vakantie verkeer gaat alweer richting het noorden. Ik gebruik vaan de viamichelin.com website om routes te plannen. Deze geeft aan dat je het beste onder Keulen langs via Stuttgart kan rijden naar Istrië toe. Ik denk ook dat dat de kortste weg is.
De **tunnels **kan je inderdaad niet van tevoren betalen, maar dat werkt eenvoudig. Je kan contant of met een creditcard betalen. In Oostenrijk is het blauw aangegeven als je alleen met creditcard kan betalen, dan sta je voor een apparaat. Ik gebruik die meestal omdat het daar het minst druk is. Bij de andere betaalkassa’s zit er een persoon aan wie je kan betalen.
Istrië ligt aan het noord-westelijkse deel van de Kroatische kust en vanaf Istrië kan je of via de kustweg - langzaam en druk, maar toeristischer - dus je kan het misschien deels doen afhankelijk van hoeveel tijd en zin je hebt, of via de snelweg gaan. Dat is ook een tolweg, maar je kan geen vignet kopen. Je moet bij het oprijden van de snelweg een ticket nemen en bij het verlaten van de snelweg betalen (cash in kuna’s of euro’s als wisselgeld krijg je kuna’s terug of met creditcard).
Plitvice ligt meer in het binnenland, maar is zeer de moeite waard en je zou vanuit Istrië / Krk naar de meren van Plitvice kunnen rijden daar een nachtje slapen en dan doorrijden naar Split aan de kust.
**Krk **vind ik zelf ook erg leuk, misschien is het een beetje eng om met de auto op de veerboot naar het nabij gelegen eiland Losinj te gaan, maar het is best goed te doen een beetje als een parkeergarage en er staat altijd iemand van de veerboot maatschappij in het ruim om je de plaats aan te wijzen en te helpen. Je parkeert de auto in het ruim en gaat dan naar boven op het dek om van de zeereis en uitzicht te genieten (Krk-Losinj is maar een klein half uurtje).
Het eiland Krk heeft ook genoeg dingen om te bekijken, veel leuke kleine plaatsjes en heel veel stranden. Vanaf het vasteland rijdt je over een brede brug naar het eiland toe. Je betaald de tol voor de brug op de heenweg, op de terugweg niet (dat zit al bij de prijs in, dus hoef je maar een keer te wachten).
Je hebt het eiland Krk, maar dat is makkelijk te verwarren met het nationaal park Krka, vooral omdat in de Kroatische taal met zijn zeven! naamvallen ook namen mee veranderen en wisselend een -a -i -e -u aan het van het woord kunnen krijgen. Dus afhankelijk van de zins opbouw kan jet eiland Krk aangeduid zijn als Krka. Het woord eiland is otok in het Kroatisch, dus als er ‘Otok Krk’ staat zit je goed! De grootste plaats op het eiland Krk heet ook Krk en is leuk om te bezoeken.
Hier vind je meer info over het eiland Krk.
Brandstofprijzen Europa kan je vergelijken bij de ANWB dit is de link
De prijzen van de tolwegen in Kroatië zijn vergelijkbaar of ietsje minder dan die in Italië en Frankrijk.
De Kroatische wegenwacht heet HAK dit is de link naar hun website met actuele verkeersinfo
Ze hebben bij de HAK ook een handige app met alle verkeersinformatie en kaarten (in diverse talen, maar nog niet in het Nederlands)