Eerste autovakantie ever. Met de auto naar Kroatie: Selce. Alle tips zijn welkom

Hallo allemaal!

Dit wordt mijn eerste autovakantie (medepassagier heeft geen rijbewijs) en ben al flink aan het rondneuze op internet. Veel mensen gaan naar Istrie maar ik vroeg mij af of er ook mensen zijn die ervaring hebben met rijden naar de omgeving van Selce Split of iets in die richting.

Ik moet dan deels een andere weg nemen die meestal uitgelegd word op internet.

Ik zou ook graag tips willen omtrent het rijden met de auto naar de vakantie bestemming :vak01:

Alvast bedankt!
Groetjes

Ik ga trouwens 27 augustus en blijf 2 weken

De wegen naar Kroatië en in Kroatië zijn allemaal goed en je kan bijna alles met de snelweg doen. In Kroatië loopt de snelweg langs de kust bijna tot Dubrovnik. Tot Split is het dus geen probleem.
In een eerdere reactie : ‘De reis naar Kroatië uitgelegd. Route-informatie naar Istrië.’ Staat al veel uitgelegd. Er is een kustweg (provinciale weg) langs de Adriatische kust, welke je meer van het landschap en de kust laat zien dan wanneer je op de snelweg blijft, alleen schiet het dan niet erg op.

Het is denk ik niet verstandig om de hele weg naar Kroatië in een keer af te leggen, helemaal als je alleen rijdt en niet veel ervaring hebt. Je kan ergens bij Regensburg/Passau overnachten je bent dan al een heel eind (ca 9 uur rijden vanaf Rotterdam) en dan heb je nog 7-8 uur tot Istrië (via Graz/Maribor/Ljubljana en dan de grens over bij Koper). Umag heeft een leuk klein centrum en een heel lange promenade waar je uren kan lopen (vanaf centrum Umag richting het noorden) de hele kust is groen en er zijn vele appartementen, hotels en vakantiehuisjes langs de kust.
In het binnenland van Istrië is een bezoek aan Motovun erg aan te raden, het is heel romantisch gelegen op een heuvel en je hebt mooi uitzicht. Je loopt in een half uurtje rondom het dorpje bovenop de heuvel. Verder zijn een bezoek aan Porec en Rovinj en als je genoeg tijd hebt de Brijuni aan te raden.
Er zijn Istrië geen zandstranden, maar er zijn vele faciliteiten voor toeristen. Hiervind je nog wat vakantie ideeën over Istrië.

Ik kan je zeker een bezoek aan de meren van Plitvice aanraden, prachtige natuur, de groenblauwe meren, watervallen etc. Aan de kust verder naar het zuiden zijn de plaatsen Zadar en Split grote plaatsen waar vele hotels, appartementen en campings zijn en waar ook genoeg te zien en doen is.
Een bezoek aan de kleinere kustplaatsen Trogir en Sibenik zijn ook aan te raden.
Verder is Kroatië een modern land waar je alle faciliteiten kan vinden, de snelwegen zijn nieuw en er zijn genoeg parkeerplaatsen en tankstations.
De snelwegen zijn wel tolwegen, de prijs is per km te vergelijken met de tolwegen in Italië en Frankrijk.

De schoolvakanties in Kroatië eindigen later dan in Nederland. De scholen beginnen de eerste week in september.

Heel erg bedankt voor de informatie croatia4me. Ik ga het zeker niet in 1 keer rijden. Dat lijkt mij inderdaad ook te zwaar. Alleen vroeg ik mij af of naar istrie een hele andere kant is als split? Ik zag ook dat er meerdere wegen waren naar oostenrijk toe. Zoals boven of onder keulen langs.

Weet je in welk land ik het beste kan tanken?
Ik heb de vignetten al gekocht maar volgens mij kan ik de tunnels niet van te voren kopen?

De meren lijken mij inderdaad ook heel mooi en ik las dat het eiland krk ook de moeite waard is.

Ik ga even de andere topic zoeken met de routebeschrijving

Oja ik kom van lanakan (maastricht) dus begin met een ander startpunt en zie dat ik op 2 manieren kan rijden. onder keulen langs via Stuttgard of boven keulen langs via neurenberg.

Zitten er voor of nadelen aan 1 van deze routes

Jullie gaan eind augustus dus het meeste vakantie verkeer gaat alweer richting het noorden. Ik gebruik vaan de viamichelin.com website om routes te plannen. Deze geeft aan dat je het beste onder Keulen langs via Stuttgart kan rijden naar Istrië toe. Ik denk ook dat dat de kortste weg is.

De **tunnels **kan je inderdaad niet van tevoren betalen, maar dat werkt eenvoudig. Je kan contant of met een creditcard betalen. In Oostenrijk is het blauw aangegeven als je alleen met creditcard kan betalen, dan sta je voor een apparaat. Ik gebruik die meestal omdat het daar het minst druk is. Bij de andere betaalkassa’s zit er een persoon aan wie je kan betalen.

Istrië ligt aan het noord-westelijkse deel van de Kroatische kust en vanaf Istrië kan je of via de kustweg - langzaam en druk, maar toeristischer - dus je kan het misschien deels doen afhankelijk van hoeveel tijd en zin je hebt, of via de snelweg gaan. Dat is ook een tolweg, maar je kan geen vignet kopen. Je moet bij het oprijden van de snelweg een ticket nemen en bij het verlaten van de snelweg betalen (cash in kuna’s of euro’s als wisselgeld krijg je kuna’s terug of met creditcard).

Plitvice ligt meer in het binnenland, maar is zeer de moeite waard en je zou vanuit Istrië / Krk naar de meren van Plitvice kunnen rijden daar een nachtje slapen en dan doorrijden naar Split aan de kust.

**Krk **vind ik zelf ook erg leuk, misschien is het een beetje eng om met de auto op de veerboot naar het nabij gelegen eiland Losinj te gaan, maar het is best goed te doen een beetje als een parkeergarage en er staat altijd iemand van de veerboot maatschappij in het ruim om je de plaats aan te wijzen en te helpen. Je parkeert de auto in het ruim en gaat dan naar boven op het dek om van de zeereis en uitzicht te genieten (Krk-Losinj is maar een klein half uurtje).

Het eiland Krk heeft ook genoeg dingen om te bekijken, veel leuke kleine plaatsjes en heel veel stranden. Vanaf het vasteland rijdt je over een brede brug naar het eiland toe. Je betaald de tol voor de brug op de heenweg, op de terugweg niet (dat zit al bij de prijs in, dus hoef je maar een keer te wachten).

Je hebt het eiland Krk, maar dat is makkelijk te verwarren met het nationaal park Krka, vooral omdat in de Kroatische taal met zijn zeven! naamvallen ook namen mee veranderen en wisselend een -a -i -e -u aan het van het woord kunnen krijgen. Dus afhankelijk van de zins opbouw kan jet eiland Krk aangeduid zijn als Krka. Het woord eiland is otok in het Kroatisch, dus als er ‘Otok Krk’ staat zit je goed! De grootste plaats op het eiland Krk heet ook Krk en is leuk om te bezoeken.

Hier vind je meer info over het eiland Krk.

Brandstofprijzen Europa kan je vergelijken bij de ANWB dit is de link

De prijzen van de tolwegen in Kroatië zijn vergelijkbaar of ietsje minder dan die in Italië en Frankrijk.

De Kroatische wegenwacht heet HAK dit is de link naar hun website met actuele verkeersinfo
Ze hebben bij de HAK ook een handige app met alle verkeersinformatie en kaarten (in diverse talen, maar nog niet in het Nederlands)

oooooo goed dat je dat zegt!
Ik wilde namelijk naar de watervallen en dacht dat het op het eiland krk was maar nu ben ik gaan kijken en zie ik dat het in het natuurgebied krka is.

Ik ga alleen NIET naar istrie. Ik ga naar selce omdat ik hoorde dat je daar fijn kan duiken.

Oke bedankt voord e link naar de anwb.

Ik ben weleens met de auto naar de veerboot gegaan dat is geen probleem. Het enige waar ik door twijfel is, is alles wel goed te vinden met de auto of is een georganiseerd tripje beter om te doen…

• In Selce en Crikvenica zijn duikclubs. Waarschijnlijk heb je de websites al, maar voor andere geïnteresseerden website toerisme bureau Crikvenica (naast Selce) aangaande duiken en website van duikcentrum in Selce, welke zelfs in het Nederlands beschreven staat.

• Ik kan niet zeggen dat alles goed staat aangegeven in Kroatië, een goede navigatie in de auto is ideaal. Er staan vaak pas bordjes als je al bijna op de bestemming bent.

• Misschien is een reis naar de meren van **Plitvice **dan ook best te doen met een organisatie als je het vanuit Selce wilt doen. Let er wel op dat je best lang onderweg bent en dan op een dag heen- en terug moet. Als je vanuit Selce, via bv een nachtje slapen naar Split wilt rijden dan kan dat prima. De weg naar Plitvice is wel goed te vinden en staat ook aangegeven op borden vanaf de snelweg.

• De eilanden Cres en Losinj kan je per veerboot makkelijk met de auto bezoeken, er zijn weinig wegen, dus je kan niet verdwalen. Maar het is ook leuk om een dag met een boot te gaan, omdat je dan bij de kleine strandjes kan komen. De kust is namelijk op de meeste plaatsen van Cres heel steil, wat het voordeel heeft dat de kleine strandjes alleen per boot bereikbaar zijn. Het eiland Losinj (met een korte brug verbonden aan Cres) is veel ‘platter’ en heeft heel goede toegang tot de stranden.

Bedankt voor al je informatie. ik ga het uitprinten zodat ik het mee kan nemen op reis :slight_smile:

Ik ben inderdaad bekend met de duikclub in selce haha. Duiken is ook de reden dat ik voor kroatie gekozen heb. Heb er mooie dingen over gehoord :).
Maar ik houd ook echt van de natuur dus zou wel graag naar de meren en naar krka willen en dan misschien ook nog zo een eilandje bezoeken. Ik heb helaas een te korte vakantie voor alles wat ik zou willen zien haha

Nog even terug komen op de reis naar Selce, ipv Istrie, dan kan je misschien toch beter bij Keulen de A3 naar Frankfurt nemen en dan Neurenberg en bij Passau de grens over. In Oostenrijk via Wels naar Graz (twee betaalde tunnels) dan naar Maribor in Slovenie (allemaal snelweg), Zagreb in Kroatië en dan richting Rijeka. Dat is denk ik toch het makkelijkste en hopelijk minder druk.

Heel veel plezier!!!

Bedankt voor de aanvullende informatie!
Ik heb ook even op de website gekeken :smiley:

Groetjes

hoeveel betaalde tunnels heb je via de andere roue trouwens?
Ook 2?

Route via Stuttgart, Salzburg, Ljubljana, Rijeka naar Selce (Kroatië)
Extra betalen voor tunnels in Oostenrijk
Katschbergtunnel: Toll: 11.50 EUR
Karawankentunnel: Toll: 7.20 EUR

Route via Frankfurt, Passau, Maribor, Zagreb, Rijeka naar Selce (Kroatië)
Extra betalen voor tunnels in Oostenrijk
Bosrucktunnel: Toll: 5.00 EUR
Gleinalmtunnel: Toll: 8.50 EUR

Bedankt alweer haha

Ik heb nog 1 vraag. Ik heb die andere route bekeken via zagreb.
Klopt het dat die bijna een uur langer is die route?

Ja, elke route heeft zijn voor en nadelen. De route via Zagreb is langer ca 100km. Maar ik denk dat de tunnels in Oostenrijk rustiger zijn en dat je daar minder wacht bij betalen van de tol. Je kan ook de ene route heen rijden en de andere terug. Het is moeilijk te zeggen welke weg beter is qua drukte, soms is het bij München heel druk en een andere keer bij Frankfurt. De tijd die je over de reis doet is vnl afhankelijk hoeveel geluk je hebt met files.

Daar heb je gelijk in.

Ik zal eens kijken wat er gezegd wordt over verkeersdrukte en wegwerkzaamheden want zag dat er een hele hoop wegwerkzaamheden waren.
Groetjes

Bedankt voor alle info.
De reis is afgezien van een paar lange files goed gegaan :slight_smile: