Allereerst nog even het waarom van mijn eerste reactie: er zijn hier op WWZ wel meer mensen actief die een eigen reisbureautje o.i.d. hebben, en dat hier ook best promoten. Dit betreft echter veelal actieve leden die hier ook gewoon (gratis) advies geven. Iemand die zich hier aanmeld puur om in z’n eerste post z’n bedrijfje te promoten heeft dan toch de schijn tegen. En zeker als er gewoon commerciële tarieven worden gerekend, het is geen hobby waarvoor een bescheiden vergoeding gerekend wordt. Had je hier gewoon wat vragen van anderen beantwoordt en daarbij in je onderschrift verwezen naar je bedrijf, dan had je van mij niks gehoord.
Maar goed, dat terzijde. Wat betreft de vraag “is er in Tokio een gids nodig?”, in principe is mijn antwoord een duidelijk “nee”.
Uiteraard mag ik mij na 7 bezoeken aan Japan variërend van enkele dagen tot 3 weken wel een ervaren Japan-reiziger noemen. Mijn eerste reis naar Japan in 2008 was echter een groepsreis, met daaraan vastgeplakt nog een weekje Tokyo in m’n uppie. Dat was toen m’n allereerste keer echt alleen in het buitenland. Wel bewust een groepsreis, het hele idee van alleen reizen leek me toen nog doodeng, zeker naar zo’n “moeilijk” land. Het was echter wel een reis met Shoestring, dus vervoer en accommodatie zijn geregeld, maar de reisbegeleidster is zeer zeker geen gids die je overal rondleidt. Gedurende de groepsreis ging ik dan meestal wel met andere groepsleden op stap, maar soms ook al alleen. Na die twee weken heb ik de groep uitgezwaaid, en bleef ik alleen achter in het gigantische Tokyo. Intimiderend? Best wel. Eenzaam? Jawel. Maar beiden slechts heel even, toen ik de eerste paar regenachtige uurtjes op m’n hotelkamer doorbracht. Eenmaal buiten was dat gevoel totaal verdwenen. Toen ben ik ook gewoon naar Hakone gegaan, en heb daar zonder een woord Japans te spreken ook gewoon in een dagje die roundtrip weten te doen. Geen moment de behoefte gehad aan een gids. En zoals gezegd: ik was toen een volstrekt onervaren reiziger.
Sindsdien ben ik me uiteraard meer in het land gaan verdiepen en daardoor ook steeds “moeilijkere” plaatsen gaan bezoeken, en ben daardoor inmiddels ook steeds handiger geworden om e.e.a. uit te zoeken. Zo heb ik gisteren nog zitten puzzelen hoe ik per boot en bus van Hakodate naar Mutsu kan reizen, oftewel hoe ik van de ene plaats met van die rare tekentjes naar die andere plaats met van die rare tekentjes kan komen. En ik heb nu ook wel de handigheid om daar (meestal) wel uit te komen. Ironisch genoeg speelt nu juist vaker de gedachte op dat op momenten een gids wel fijn zou zijn. Niet zozeer om me ergens rond te leiden, maar eerder als vraagbaak.
Dat is ook waarom ik het nut van zulke tourtjes niet echt zie: iemand die er tegenop ziet zelfstandig de bestemmingen uit het aanbod van TS te bezoeken zal vermoedelijk in beginsel al niet zelfstandig naar Japan reizen. En voor de meer ervaren bezoeker bestaan de meeste tourtjes teveel uit de cliché-bezienswaardigheden die in elke reisgids staan. Wellicht dat de uitleg dan nog wat toevoegt, maar daar zou ik persoonlijk echt geen 12.000 yen voor over hebben.
Om overigens niet alleen maar de azijnpisser uit te hangen: ik kan me wel degelijk de toegevoegde waarde voorstellen voor meer bijzondere maatwerktrips, die TS uiteraard ook wel aanbiedt. Ter voorbeeld (maar niet in de buurt van Tokyo): ik wil komende zomer weer diverse matsuri gaan bezoeken, aangezien ik de bekendere vorig jaar al bezocht heb kom ik nu toch op een categorie uit waarbij goede informatie, zeker in het Engels maar ook in het Japans (m.b.v. Google Translate…) vaak lastig te vinden is. Ik noem het Soma Noma Oi, waarvan de Japanse Wikipedia beweert dat dat jaarlijks op vaste data valt, en de sinds 2006 niet meer bijgewerkte officiële site dat het altijd het laatste weekend van juli is: zeg het dan maar. En waarvan de bereikbaarheid als gevolg van de aardbeving van 2011 momenteel nog steeds beroerd is, zonder hulp van Hyperdia wordt het dan toch ineens knap lastig. Dat zal me er niet van weerhouden gewoon te gaan, sowieso heb ik inmiddels al wel voldoende informatie ingewonnen, maar voor zoiets zou ik best bereid zijn te betalen voor een goed georganiseerde trip.
(Ik heb bij JTB, toch ook gewoon een zwaar commerciële reisgigant, geïnformeerd of ze zoiets aanboden. Dat bleek niet het geval maar ik kreeg wel gratis en voor niets enkele adviezen waarmee ik toch mooi op weg ben geholpen.)