Rondleidingen in en rondom Tokio

Ga je binnenkort naar Tokio en wil je de gaafste plekken die niet in dr Lonely Planet staan zeker niet missen?

Tokiotours biedt kleinschalige rondleidingen aan in en rondom Tokio. Onze gidsen nemen je mee naar alle beste en mooiste plekken en vertellen je ondertussen ook veel over de cultuur, geschiedenis, gebruiken, geografie, architectuur of beantwoorden al jouw prangende vragen over dit inspirerende land.

Twijfel dus niet en boek vandaag nog een tour bij www . Tokiotours . Com

Velen zijn je al voorgegaan! Lees alle reviews op onze website www.tokiotours.com of like onze facebookpagina op www.facebook.com/tokiotours om elke dag een leuke inspirerende foto te kunnen bekijken!

Mag ik dit als SPAM zien? Knap prijzige rondleidingen langs zaken die de meeste Tokyo-gangers probleemloos op eigen houtje bezoeken? Uiteraard zullen sommigen er wel tegenop zien om op eigen houtje bijvoorbeeld Nikko of Hakone te bezoeken en kan ook binnen Tokyo een gids van toegevoegde waarde zijn, maar bij de meeste tours vraag ik me echt af waarom iemand dit zou willen boeken?

1 like

**Ik ben het helemaal met Wizzard eens! **

In het eerste bericht meteen een commerciële bijdrage, zonder dat er ooit enige moeite is gedaan om forumleden te helpen met een inhoudelijke bijdrage…

Heb gister de homepage bekeken met de nodige vraagtekens. Misschien dat de *testimonials *afkomstig zijn van mensen met weinig tijd en een riant budget :confused:

Moderatorbreak:

Er zullen best mensen zijn die graag met gids Tokio bezoeken dus zolang het bij 1 informatieve post (op het randje, geef ik toe) blijft is deze post toegestaan. Echter, doordat er genoeg mensen hier zijn die in Tokio zijn geweest is een reactie zoals gegeven (“dat het niet nodig is een gids te boeken”) ook toegestaan. Misschien is dat zelfs een leuke discussie: is er in Tokio een gids nodig?

Deze discussie kan naar aanleiding van deze post zonder problemen hier gevoerd worden. Graag op respectvolle manier.

2 likes

Allereerst nog even het waarom van mijn eerste reactie: er zijn hier op WWZ wel meer mensen actief die een eigen reisbureautje o.i.d. hebben, en dat hier ook best promoten. Dit betreft echter veelal actieve leden die hier ook gewoon (gratis) advies geven. Iemand die zich hier aanmeld puur om in z’n eerste post z’n bedrijfje te promoten heeft dan toch de schijn tegen. En zeker als er gewoon commerciële tarieven worden gerekend, het is geen hobby waarvoor een bescheiden vergoeding gerekend wordt. Had je hier gewoon wat vragen van anderen beantwoordt en daarbij in je onderschrift verwezen naar je bedrijf, dan had je van mij niks gehoord.

Maar goed, dat terzijde. Wat betreft de vraag “is er in Tokio een gids nodig?”, in principe is mijn antwoord een duidelijk “nee”.

Uiteraard mag ik mij na 7 bezoeken aan Japan variërend van enkele dagen tot 3 weken wel een ervaren Japan-reiziger noemen. Mijn eerste reis naar Japan in 2008 was echter een groepsreis, met daaraan vastgeplakt nog een weekje Tokyo in m’n uppie. Dat was toen m’n allereerste keer echt alleen in het buitenland. Wel bewust een groepsreis, het hele idee van alleen reizen leek me toen nog doodeng, zeker naar zo’n “moeilijk” land. Het was echter wel een reis met Shoestring, dus vervoer en accommodatie zijn geregeld, maar de reisbegeleidster is zeer zeker geen gids die je overal rondleidt. Gedurende de groepsreis ging ik dan meestal wel met andere groepsleden op stap, maar soms ook al alleen. Na die twee weken heb ik de groep uitgezwaaid, en bleef ik alleen achter in het gigantische Tokyo. Intimiderend? Best wel. Eenzaam? Jawel. Maar beiden slechts heel even, toen ik de eerste paar regenachtige uurtjes op m’n hotelkamer doorbracht. Eenmaal buiten was dat gevoel totaal verdwenen. Toen ben ik ook gewoon naar Hakone gegaan, en heb daar zonder een woord Japans te spreken ook gewoon in een dagje die roundtrip weten te doen. Geen moment de behoefte gehad aan een gids. En zoals gezegd: ik was toen een volstrekt onervaren reiziger.

Sindsdien ben ik me uiteraard meer in het land gaan verdiepen en daardoor ook steeds “moeilijkere” plaatsen gaan bezoeken, en ben daardoor inmiddels ook steeds handiger geworden om e.e.a. uit te zoeken. Zo heb ik gisteren nog zitten puzzelen hoe ik per boot en bus van Hakodate naar Mutsu kan reizen, oftewel hoe ik van de ene plaats met van die rare tekentjes naar die andere plaats met van die rare tekentjes kan komen. En ik heb nu ook wel de handigheid om daar (meestal) wel uit te komen. Ironisch genoeg speelt nu juist vaker de gedachte op dat op momenten een gids wel fijn zou zijn. Niet zozeer om me ergens rond te leiden, maar eerder als vraagbaak.

Dat is ook waarom ik het nut van zulke tourtjes niet echt zie: iemand die er tegenop ziet zelfstandig de bestemmingen uit het aanbod van TS te bezoeken zal vermoedelijk in beginsel al niet zelfstandig naar Japan reizen. En voor de meer ervaren bezoeker bestaan de meeste tourtjes teveel uit de cliché-bezienswaardigheden die in elke reisgids staan. Wellicht dat de uitleg dan nog wat toevoegt, maar daar zou ik persoonlijk echt geen 12.000 yen voor over hebben.

Om overigens niet alleen maar de azijnpisser uit te hangen: ik kan me wel degelijk de toegevoegde waarde voorstellen voor meer bijzondere maatwerktrips, die TS uiteraard ook wel aanbiedt. Ter voorbeeld (maar niet in de buurt van Tokyo): ik wil komende zomer weer diverse matsuri gaan bezoeken, aangezien ik de bekendere vorig jaar al bezocht heb kom ik nu toch op een categorie uit waarbij goede informatie, zeker in het Engels maar ook in het Japans (m.b.v. Google Translate…) vaak lastig te vinden is. Ik noem het Soma Noma Oi, waarvan de Japanse Wikipedia beweert dat dat jaarlijks op vaste data valt, en de sinds 2006 niet meer bijgewerkte officiële site dat het altijd het laatste weekend van juli is: zeg het dan maar. En waarvan de bereikbaarheid als gevolg van de aardbeving van 2011 momenteel nog steeds beroerd is, zonder hulp van Hyperdia wordt het dan toch ineens knap lastig. Dat zal me er niet van weerhouden gewoon te gaan, sowieso heb ik inmiddels al wel voldoende informatie ingewonnen, maar voor zoiets zou ik best bereid zijn te betalen voor een goed georganiseerde trip.
(Ik heb bij JTB, toch ook gewoon een zwaar commerciële reisgigant, geïnformeerd of ze zoiets aanboden. Dat bleek niet het geval maar ik kreeg wel gratis en voor niets enkele adviezen waarmee ik toch mooi op weg ben geholpen.)

2 likes

Ik heb 2x Japan bezocht in mijn eentje en heb dit prima alleen zonder gids gedaan. Ik had wel in Tokyo een soort “gids” maar dat was een meisje uit Tokyo die ik via een forum had leren kennen en die het gewoon ontzettend leuk vond om Tokyo te laten zien en haar Engels te verbeteren. Ze heeft me qua bezienswaardigheden geen plekken laten zien die ik zelf niet alleen had gevonden maar het was gewoon gezellig en leuk met haar en het enige handige is dat ze je dingen vertelde van dingetjes die je zag in de winkels etc wat het nu eigenlijk was, waar het voor diende etc. En bv je naar winkels en restaurants bracht waar je zelf niet zou komen of niet kan komen omdat het helemaal geen Engelse menukaart etc heeft.

Maar verder ondanks dat het met haar zo gezellig was ben ik met haar meer tijd kwijt geweest om Tokyo te ontdekken dan in mijn eentje omdat zij heel vaak de weg kwijt raakte en niet wist waar ze heen moest (ondanks haar maps op de mobiel en dat ze in Tokyo woonde). Maar dat had z’n charme wel weer.

Maar een gids nodig in Japan …als je goed je voorbereiding doet vooraf heb je er echt geen een nodig maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die geen zin of tijd hebben om heel veel voor te bereiden en dan is zo’n kant en klare gids van een bureau wel handig voor ze, maar ik zou het zelf niet doen.

2 likes

Leuk dat iedereen hier zo bereisd is en geen gids blijkt nodig te hebben! Gelukkig doen we nog veel meer andere zaken naast tours. Zo hebben we laatst een exporteur van paddenstoelen in contact gebracht met de juiste mensen en deze meetings getolkt, hebben we een eigenaar van een aantal kledingzaken op een ‘inspiration & exploration tour’ genomen waarbij we diverse mode districten zijn afgegaan en op het moment zijn we een dinnercruise aan het organiseren voor meer dan 100 Nederlandse advocaten.

Nu de vraag:“waarom een (locale) gids inhuren in Tokio”?

Ik beaam dat er vast velen onder jullie zijn die alle belangrijke toeristische attracties zelf wel kunnen vinden. De kracht van een goede gids is dan ook om je de plekken te laten zien die je niet snel zelf vindt en ja… Ook dat ene leuke winkeltje in Asakusa of die piepkleine authentieke izakaya in Shibuya. Dat je de ‘major sights’ kunt vinden wil niet zeggen dat je Tokio op dezelfde manier kunt beleven als met de hulp van iemand die hier al jaren woont en de taal vloeiend spreekt!

Dus voordat je direct zegt dat een gids niet nodig is of te duur, vraag eerst watvoor meerwaarde Tokiotours kan bieden voordat je ons afschrijft als overbodig.

Bespeur ik hier enig sarcasme?

Daar ben ik het volkomen mee eens. Maar als ik door de diverse programma’s heen kijk kom ik dergelijke dingen absoluut niet tegen, wat je daar beschrijft is praktisch allemaal het standaard reisgids-werk. Uiteraard hoef je ze niet bij naam te noemen, maar laat mensen weten dat je ze ook wat bijzonders te bieden hebt.

Ik heb geen ervaring met je tours, dus oordeel puur op de informatie die jij geeft op je site. Ik zag bijvoorbeeld ergens staan dat je in Ginza op een food court van een department store gaat eten, als ik flink geld neertel voor een “ervaren” gids en die waagt het dan me mee te nemen naar een food court, dan zou ik toch ernstig teleurgesteld zijn. Dus wellicht zou je eens kritisch moeten kijken in hoeverre die beschrijvingen daadwerkelijk een goed beeld van je activiteiten geven.

Zoals ik eerder al aangaf kan ik me absoluut de meerwaarde van een lokale gids voorstellen als die inderdaad voorbij gaat aan de bekende bezienswaardigheden. Even plat gezegd: voor een tour van een halve dag reken je ruwweg de aanschafprijs van zo’n 4 fatsoenlijke reisgidsen. Voor ik een trip zou boeken zou ik er dan ook van overtuigd willen zijn dat je me dan ook iets kan beiden wat die vier reisgidsen me niet zouden kunnen bieden. Maar puur afgaand op de omschrijvingen op je site kom ik dan hooguit bij een maatwerktour uit.

Het kritisch kijken naar hoe je overkomt gaat wat mij betreft ook op voor je reacties hier op Wereldwijzer. Jij komt hier out of the blue gratis reclame maken voor je bedrijf, maar reageert direct geagiteerd als we je niet al te juichend ontvangen. Zoals AxelFoley een half jaar geleden al opperde had je ook best wat goodwill kunnen kweken door hier actief vragen te beantwoorden, je kennis (uiteraard gratis) met ons te delen, daarmee zou je ook je toegevoegde waarde als gids kunnen laten blijken. Maar helemaal niets daarvan. Blijkbaar zie je WereldWijzer nog steeds uitsluitend als een gratis reclameplatform?

Laat ik het eens anders stellen: stel dat ik op je Facebookpagina zou reageren dat mensen voor gratis tips over Tokyo hier op WereldWijzer terecht zouden kunnen, zou jij daar blij mee zijn of gaat die reactie linea recta de prullenbak in?
(wees gerust, je hoeft niet direct je FB te controleren, ik ben die ene aardbewoner die niet aan Facebook doet…)

Theiz heeft destijds besloten dat deze vorm van reclame toelaatbaar is, en ook nu ik sinds kort het beheer van dit forum heb overgenomen hou ik het daarbij, maar ik zou het zeer op prijs stellen als je ook een constructieve bijdrage aan dit forum zou leveren.

3 likes

De “gids” die ik heb gehad in Tokyo die bracht mij, naast de major tourist sights, juist naar de aparte winkeltjes en restaurantjes waar ik zelf niet zou komen omdat ik ze niet zou kunnen vinden omdat er alleen een Japanse menukaart is of ik niet eens een gebouw zou binnen gaan omdat het eruit ziet als een kantoorgebouw maar eenmaal binnengekomen zitten er de gekste winkels. Ook legde ze me vanalles uit over gebruiken, soorten eten, gekke dingen etc etc en ze regelde een bezoek binnen de poorten van het Koninklijk Paleis omdat zij het ruim op tijd van te voren in het Japans had aangevraagd. En dit was allemaal gratis gewoon omdat ze het leuk vond om te doen en haar Engels te oefenen.

Maar zoals ik al zei ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die geen zin hebben om veel vooraf voor te bereiden en dan kunnen de betaalde gidsen misschien een uitkomst zijn.

1 like

Ik vind het erg jammer dat dit forum kan worden “vervuild” door puur commerciële posts! Daar is een forum niet voor. Spijtiger vind ik dat de moderator bewust niet ingrijpt en het daarmee ook nog eens goedkeurt.

Anders is het wanneer een forumlid een geargumenteerd advies geeft over een commerciële organisatie waarmee dit lid bovenmatig goede ervaringen heeft of reageert op een vraag in het forum zoals verhuurbedrijven etc.

Zelf ben ik veel in Japan geweest (meer dan 15x) omdat ik meer dan 25 jaar voor een Japans bedrijf heb gewerkt. Ik heb daarom het geluk gehad een aantal Japanse collega’s te leren kennen waarbij ik veel thuis geweest ben en die me adviezen hebben gegeven over de doorgaans niet algemeen bekende maar toch bijzondere plekken, vooral buiten de toeristische trekpleisters om waar commerciële tourorganisaties en gidsen naar toe gaan en die ik heb kunnen bezoeken. Maar daarnaast heb ik ook veel gehad aan dit forum waar doorgaans ondernemende wereldreizigers op eigen houtje mooie plaatsen gevonden hebben en leuke dingen gedaan hebben en daarna de moeite hebben genomen om dit op het Nederlandse Wereldwijzerforum te plaatsen voor andere reizigers. Daar heb ik veel, veel meer respect voor dan een draadje openen met een commerciële boodschap uit puur eigenbelang.

Is er in Tokyo een gids nodig?

Misschien wel, maar geen commerciële. Dit forum is al een prima gids! Er zijn een paar vaste schrijvers die iedereen wel kent en die veel goede tips geven waarvoor allemaal nogmaals dank. Daarnaast zijn er lokaal overal doorgaans behulpzame mensen te vinden, zeker in Japan, die je graag willen helpen. Zoek en vind! Dat is, zeker in Japan, niet zo moeilijk. Al eens gedacht aan surfcouching? De plaatsen en bewegwijzeringen (ook op de stations) staan tegenwoordig ook in een voor ons leesbaar schrift en kun je nu de weg redelijk gemakkelijk vinden. Heel anders dan in 1979 (mijn eerste keer in Japan), maar ook toen ben ik er in mijn eentje toch ook gekomen waar ik naar toe moest.

Daarnaast heb ik altijd gemerkt dat, wanneer je in je eentje of met zijn tweetjes reist, gemakkelijk contacten krijgt met de lokale bevolking van een land. Al hangt dat natuurlijk ook van jezelf af. Lukt dat, dan heb je niet een gids die vooral geld aan je wil verdienen, maar soms ook een vriend(in) erbij.

Tot slot zijn er ook nog organisaties met lokale vrijwilligers (vaak studenten, huisvrouwen) die graag mensen rondleiden zoals de Systematized Goodwill Guides in Japan. Er is ook een wereldwijde organisatie waarbij je zelf kunt aanmelden waarbij lokale vrijwilligers zijn aangesloten die je graag in hun stad rondleiden en je dan ook zelf buitenlanders in jouw eigen stad als vrijwilliger kunt rondleiden. (Ik ben de naam van de organisatie helaas even kwijt).

2 likes

“Leuk” dat je het voor elkaar krijgt om ook in jouw tweede bijdrage een commerciële boodschap te verkondigen.

Terug naar de vraag: Is er in Tokio een gids nodig?

Wat mij betreft hangt het af van de insteek van de reiziger. Persoonlijk struin ik graag rond op voor mij onbekende plekken. Op deze manier heb ik eens een paar weken groot Tokio bezocht zonder gebruik te maken van een gids. Ik wil tijdens reizen graag dingen zelf ontdekken en uitpluizen. Dat is soms afzien maar nog veel vaker positief verrast worden na onverwachte wendingen.

2 likes