Natuurlijk heb ik diverse reisboeken, maar wil de eerste dag(en) toch graag een gids hebben die ons kan wijzen op de speciale/bekende plekken in Tokyo. En misschien ook wel om wat bekender te geraken met bv de metro e.d. :paranoid: .
Geen ervaring mee, zoals in dat draadje ook al aangegeven vind ik persoonlijk dat zulke gidsen knap veel geld rekenen voor dingen die bepaald niet spannend zijn. Uiteraard beweren ze allemaal zo hun eigen meerwaarde te bieden, maar als ik zie hoeveel standaard “reisgids”-bestemmingen ze vaak in een korte tijd weten te proppen vraag ik me toch altijd af wat ik me daar dan voor moet stellen.
Maar wellicht een alternatief wat mij persoonlijk interessanter lijkt: er zijn ook volop organisaties van “volunteer guides”, locals die op vrijwillige basis rondleidingen geven. Je betaalt dan alleen hun onkosten, en uiteraard zal een klein cadeautje ter compensatie altijd gewaardeerd worden. Voor een overzicht van dergelijke organisaties, zie bijvoorbeeld Volunteer Tour Guides | Travel Japan | JNTO.
Ik heb zelf geen ervaring met zulke vrijwilliger-gidsen, maar van wat ik zo erover gelezen heb moet je echt aan iets kleins denken, iets van hooguit een paar euro. Geen verkapte betaling waarmee je de gids eerder nog in verlegenheid brengt, maar echt een aardigheidje. En dan is het altijd leuk om iets uit eigen land mee te nemen. Ik weet niet of ze het nog steeds hebben, maar een paar jaar geleden hadden ze bij Kruidvat geinige “Delfts Blauwe”-koelkastmagneetjes voor ik meen een euro. En anders worden in mijn ervaring stroopwafels sowieso altijd zeer gewaardeerd, ik neem dan ook altijd een voorraadje per stuk verpakte wafels mee om wanneer het zo uitkomt (en ik mezelf kan beheersen…) uit te delen.
Ik had Delfts blauwe klompjes aan sleutelhangers mee welke ik bij elke accomodatie achterliet, werden ook zeer gewaardeerd. Ik meen €0.89 bij de Xenos.
Ik had ook via internet contact met een meisje uit Tokyo die het superleuk vond om haar Engels te oefenen en heeft mij heel veel van Tokyo laten zien. Zij had haar eigen OV kaart dus ik betaalde dan gewoon haar lunch/drinken en avondeten (kost niet veel dus was prima te doen). Ze heeft me echt heel veel laten zien en daarbij ook heel veel verteld over gebruiken, achtergronden en alle gekke fratsen die je tegenkwam uitgelegd. Ik had haar niet via zo’n local guide website ontmoet maar via een forum.
Maar ik kan je zeker aanraden om een gids via een local guide website te “boeken” die het voor een lunch en wat drinken doet en idd een leuk Hollands kleinigheidje, stroopwafels etc. dan een “echte” gids huren die grof geld vraagt.
Je zegt wel dat je wilt dat ze je uitleggen hoe het metrosysteem werkt maar maak je niet druk dat systeem lijkt ingewikkeld maar je hebt het zo onder de knie. Nu zal een local gids via zo’n website wel beter de weg kennen, maar dat meisje waar ik mee op pad was die was alleen gewend aan haar “dagelijkse route” met de metro. Dus toen ze mij dingen wilde laten zien die “afweken” van haar dagelijkse route had zij het ook knap moeilijk om de weg te vinden, dus heb ik met haar ook behoorlijk rond zitten dwalen hoor (wat dan ook wel weer zijn charme had!).
Ik had haar ook toen ik thuis was een doos met allerlei smaakjesthee van Pickwick toegezonden (als nabedankje). En ze vertelde mij dat haar hele kantoor helemaal gek was van die smaakjesthee. Dus misschien is dat ook een idee; smaakjesthee van Pickwick (is ook niet zwaar om mee te nemen).