Nou, onze reis komt steeds dichterbij. Over een maand gaan we al. Nu moet ik zeggen dat we nog aardig bleu zijn in het ongeorganiseerd reizen en we weten nog niet zo goed wat handig is om mee te nemen.
We hebben al een tip meegekregen om een kaart van Tokio in zowel het Japans als in het Nederlands mee te nemen zodat we de weg kunnen vragen. (om het vervolgens zelf in het Nederlands op te zoeken)
Wat is nog meer essentieel/ makkelijk om bij je te hebben als je naar Japan (in ons geval alleen Tokio) gaat?
Die kaart van Tokyo is overbodig, bij de tourist information hebben ze gratis een handige “Handy Guide”, Engels met Japans, met daarop per wijk de voornaamste bezienswaardigheden duidelijk aangegeven. Tevens hebben ze een Handy Map, een overzichtskaart in dezelfde stijl, maar die voegt weinig toe.Als je met de Skyliner vanaf Narita arriveert zit er in het Keisei Ueno Station (buiten de poortjes) een kantoortje, en anders ook nog eentje in het Metropolitan Government Office in Shinjuku en op Haneda Airport.
Wat je wel mee moet nemen? Eigenlijk niks bijzonders, bijna alles is in Tokyo desnoods te koop. Wellicht verloopstekkers (USA, twee platte pennen) voor opladers, vooraf ook even kijken of ze geschikt zijn voor 110V. Kleding voor gevarieerd weer, maar ook weer niet teveel. Goede wandelschoenen, en mocht je groter dan maat 45 hebben, overweeg een paar reserveschoenen, die verkopen ze daar vrijwel niet. Een reiswekkertje, die staan zeker niet standaard op elke hotelkamer, en je wil wel op tijd wakker zijn voor de Tsukiji vismarkt…
Verder kan ik zo niks specifieks bedenken, zoals ik al aangaf, bijna alles is er wel te koop, en Tokyo is ondanks de taalbarrière een erg makkelijke stad om te bereizen.
zoals reeds gezegd=-JPNers hebben de kunst met weinig te reizen perfekt ontwikkeld-doe ze na!
kaarten/maps etc met NL zijn nogal zeldzaam-maar vrijwel elke stad die wat westerlingen wil trekken heeeft bi-lingual=-altijd JPN+Engls-info/kaarten etc. vrijwel overal is in/naast het hoofdstation (ekimae) een info-kantoor voor die plaats.
Ik verbaas me naarmate ik wat langer dit forum bekijk steeds meer (vanwege wat mensen vrangen) dat die ouwerwetse reisgids in dit www-tijdperk blijkbaar als overbodig wordt gezien. Ben ik het niet mee eens=-zeker voor JPN is een goede, (waar de meeste kaarten dus al in staan)-=met bilingual (incl. menu, stdd vragen etc.) meenemen.
Tipje: als je in AMS woont of nogal eens vlakbij CS/Bijenkorf/Dam komt-op die wisselkantoren daar kan je vaak tegen zeer gunstige koers cash YEN kopen. de koers voor JPNers die Euro willen is niet gunstig-dat helpt jou dan weer.
In elk hostel waar ik verbleef had je kaarten bij de bali liggen met allerlei bezienswaardigheden en plekken erop.
Wekker had ik op m’n telefoon zitten.
Reisgidsen doe ik zelf nooit echt aan. Internet is standaard in de ho(s)tels. Met het kaartje kijken waar je ongeveer moet zijn en dan gaan en kijken waar je uitkomt (in Tokio kan dat gerust op een geheel andere plek zijn, probeer maar in één keer de goede kant op te lopen wanneer je een station uitwandelt).
Wat wel handig is om mee te nemen is een halfvolle koffer voor het geval je daar nog van plan bent te gaan winkelen .
Tandpasta en deodorant zijn misschien vanzelfsprekend, maar als je het vergeet, dan heb je daar alleen vaag spul.
Daarom hebben ze op alle stations een handige plattegrond met de directe omgeving en alle (genummerde) uitgangen. Vooral bij grote stations ('s werelds grootste doolhof: Shinjuku) met tientallen onmisbaar.
Hotels en bezienswaardigheden in de omgeving van een station geven vaak ook op hun website (of in de Lonely Planet) aan welke uitgang je moet nemen. Dan kan het bijna niet meer missen.
En wat ik bijzonder handig vond is …printjes van het internet van info die je hebt gevonden en graag wilt zien/doen (scheelt je enorm veel tijd bij infohokjes).
Sowieso een print van hoe je van het metrostation naar je hotel moet lopen!
Verder eigenlijk niet zoveel. Bovenstaande vond ik het handigst dat ik dat bij me had.
Mocht je veel gaan shoppen in Japan…ik had gewoon al mijn shopping gebeuren met de pakketpost opgestuurd naar NL vanuit Japan! Is supergoedkoop in Japan!