Rondje zuid-west Amerika, nog tips?

Wij (fam met 2 dochters van 14 en 16) willen in augustus 2012 4 weken naar zuid-west Amerika. In 1995 ook 3 wkn (zonder kids) geweest en het bekende rondje gemaakt zonder Monument Valley, Moab en Mesa Verde (kostte teveel extra tijd). Daarom willen we nu proberen om MV en Moab te bezoeken. Joshua Tree, L.A. en Palm Springs hebben we bewust weg gelaten.
We hebben een planning gemaakt maar ik weet niet of die in het hoogseizoen realistisch is. Verder wilde we ook nog naar New York maar die trip bewaren we maar voor een andere reis. Wel willen we na het bezoek aan San Francisco nog een paar dagen luieren. We weten alleen nog niet goed waar ( badplaats of Lake Tahoe). Heeft iemand nog tips?
We weten dat je vooraf overnachtingen moeten boeken voor SF en Yosemite maar is dat ook echt nodig voor de andere plaatsen? We hebben nog niets geboekt, ook geen vluchten. We kunnen dus nog van alles aanpassen. We dachten zelf dat vliegen op LAX het handigst is maar misschien heeft iemand een goede tip.
De voorlopige planning is nu:

1. Aankomst LAX
  2. Via Kingman richting Grand Canyon
  3. Grand Canyon (east rim)
  4. Page ( reizen)
  5. Page (Antilope Canyon, Lake Powell, Horse shoebend, Lake Powell)
  6. Monument Valley (reizen)
    7, 8. en 9. Moab ( Dead horse state park, Canyon lands, Arches,Goblin Valley, Capitol Reef)
  7. Torrey, Bryce Canyon
  8. Bryce Canyon
  9. Zion en aan het einde vd middag door naar Las Vegas
  10. Las Vegas
  11. Las Vegas (overnachten in of bij LV)
  12. Reizen naar Yosemite via Tioga Pass
  13. Yosemite
  14. Yosemite
  15. Yosemite
  16. Reizen naar San Francisco
  17. San Francisco
  18. San Francisco
  19. San Francisco
  20. Monterey ?
  21. Cambria ?
  22. luieren
  23. "
  24. "
  25. Vliegreis terug

Wat vinden jullie van deze planning en hebben jullie nog tips? alvast bedankt!

Hi
Voor verder op je route in te gaan, wat dacht je van vliegen op Phoenix en te vertrekken uit LA? Of vliegen op Las Vegas. Van LA naar GC de dag na aankomst is geen goed idee. Dat is 8-10 uur rijden. En ik zie Mesa Verde nu ook niet in je route staan. Als je de kustroute tussen SF ook al gereden hebt zou je kunnen overwegen van SF te vertrekken.
Las Vegas naar Yosemite is geen dagroute in mijn boek. Ik neem aan dat jullie via Death Valley willen gaan. Gaan jullie met de auto of met een RV?
Yeehaw

Bedankt Yeehaw! Dag 15 zal dan een overnachting in Mammoth worden. LA als vertrekpunt ligt gezien de afstand naar GC inderdaad niet zo voor de hand. Ik zal bij een reisagent navraag doen naar vluchten op Phoenix en LV. Ik vind alleen heel dure vluchten vanaf Ams. En anders wellicht een retour San Francesco of vanaf LA stoppen in Needles (?). Ik begin inderdaad te twijfelen over de kustweg. We waren destijds niet heel enthousiast over Monterey. Mesa Verde heb ik op het laatste moment geschrapt want dat kost 2 dagen extra rijden (denk ik).
We gaan met de auto. Ik vraag mij af of we in aug door Death Valley moeten rijden. In 1995 is ons dat afgeraden. Ik begreep dat je auto makkelijk oververhit kan raken en als je strandt, de kans groot is dat je de eerste tijd niemand tegen komt om te helpen. Maar ik lees dat toch veel reizigers door DV rijden dus misschien valt het risico wel mee.

Rijden door Death Valley is geen probleem als je maar op de verharde wegen blijft (maar je kan best korte stukjes dirtroad naar sommige attrakties nemen). Een moderne (huur)auto heeft geen last van de hitte. En je kan best naar Mesa Verde, bv van Monument Valley naar Mesa Verde en daar overnachten. Dan de volgende morgen bv Cliff palace of Balcony house (tours) bezoeken en dan door naar Moab.
Van LA naar GC zou ik een overnachting plannen in Kingman en niet in Needles.

1 like

mbt je vraag tot het reserveren van accomodatie. In harte hoogseizoen vind ik het persoonlijke altijd prettig om te reserveren. Afgelopen zomer (begin tot eind augustus) moesten er mensen verschillende keren op zoek naar een andere slapplaats. Dus als je van plan bent om je route vast te zetten en niet heel flexibel meer wilt zijn in je planning, dan zou ik aanraden om op zoek te gaan naar leuke/mooie overnachtinsplekken en alvast boeken.

1 like

Inmiddels is de duur en planning aangepast en de volgorde omgedraaid:

1-4 San Francisco
5-7 Yosemite
8. overnachting in Mammoth of Bishop ???
9. via Death Valley naar Las Vegas
10. Las Vegas
11. Las Vegas
12. Zion (Valley of fire)
13. Bryce
14. Torrey (Capitol Reef+ Goblin State Park)
15. 16 17 ???Dead horse state park, Canyon lands, Arches

1. Monument Valley (overnachten in Kayenta)
  2. Page ( reizen)
  3. Page (Antilope Canyon, Lake Powell, Horse shoebend, Lake Powell)
  4. Grand Canyon (zuid)
  5. Phoenix (airport)

Nog een paar vragen:

• wat is een betere tussenstop op weg van Yosemite naar Las Vegas: Mammoth of Bishop ? of misschien een andere plaats?
  • als we Arches NP, Canyonlands NP, Death Horse State Park willen bezoeken wat zijn dan goede overnachtingsplaatsen? Is het slim om 3 nachten in hetzelfde hotel in Moab te blijven en vandaar uit de parken te bezoeken. Is 3 nachten voor deze parken niet teveel? Als dat zo is kunnen we misschien beter een dag extra in Page of Grand Canyon blijven.
  • is er voldoende gelegenheid met de planning vanaf dag 12. nog iets te zien?
  • heeft iemand nog tips ?

alvast bedankt!

Voor Monument Valley zou ik niet in Kayenta overnachten maar of in thé View of in Goldings lodge.
Voor Arches, Canyonlands en dead horse state park, kun je prima in Moab overnachten. Gewoon in 1 hotel blijven oid. Alle 3 de parken zijn prima aan te rijden vanuit Moab.
Een volle dag Page is ook geen overbodige luxe. Horse shoe bend kun je bezoeken op weg naar de Grand Canyon. Voor de Grand Canyon heb je geen volle dag nodig, en is 1 overnachting genoeg.

De route ziet er prima uit. Je kan in Mammoth, Bishop of zelfs Lone Pine overnachten. In Lone Pine is nog wel het meest te zien bij een kort bezoek (Alabama Hills, Movie museum, Whitney Portal). Mammoth zal koeler zijn dan BIshop of Lone Pine. Mono Lake is prahctig en een bezoek aan de south tufas aanbevolen. Bishop heeft het Laws museum langs us6.
Een nacht voor Zion is erg kort en tussen GC en Phx ligt Sedona www.visitsedona.com
Wij zijn vele malen in Moab geweest en gaan in october weer met onze TA groep. We logeren dan in 3 Dogs and a Moose. Niet goedkoop maar in het centrum van Moab en je kan je eigen potje koken. Cali Conchitta is een uitstekende B&B met veel persoonlijke aandacht maar er zijn natuurlijk ook genoeg andere hotels in Moab.
Tussen Torrey en Green River liggen Goblin Valley SP en Little Wild Horse Canyon. In Green River is het John Wesley Powell museum de moeite waard. Ze vertonen een korte 3d film. Prachtig. Green River is ook bekend om zijn meloenen.
Yeehaw

@Yeehaw hartelijk dank! We zullen kijken of we een dag langer in Zion kunnen blijven. Ik heb de website van Sedona bekeken en daar gaan we zeker naar toe. Vraag mij alleen nog af of 1 dag Bryce voldoende of dat we daar ook nog een extra nacht moeten blijven.
@Marenko bedankt voor de reactie en de hoteltips!

Een nacht Bryce is voor de meesten voldoende

Dag 15 zal dan een overnachting in Mammoth worden. LA als vertrekpunt ligt gezien de afstand naar GC inderdaad niet zo voor de hand. Ik zal bij een reisagent navraag doen naar vluchten op Phoenix en LV. Ik vind alleen heel dure vluchten vanaf Ams lees ik.
Ik weet niet waar je woont, maar misschien een optie brussel. Scheelt je soms enorm. En waarom via een reisagentschap vragen. De prijzen met multi city optie kan je rechtstreeks via de luchtvaartmaatschappijen opvragen. Kijk niet alleen bij de KLM, maar ook bij Delta airlines, USA airway`s, United airlines, Continental airlines, condor. Ook bij cheaptickets of connections be kun je nakijken wat de prijzen zijn. Tik gewoon is in vertrek vanaf AMS, BRU of Dusseldorf en vergelijk.
Mijn ervaring is connections.be, met een goede prijs.
Voorbereiding West-Amerika

Henk
Mijn reissite

Met Yeehaw eens mbt tot een nacht Bryce. Wil je echter lekker op je gemak door het park kunnen lopen, en een wandeling de canyon willen maken (hoeft niet zwaar te zijn, er zijn verschillende kleine relatief makkelijke wandelingen te maken), is het ook te overwegen om er 2 nachten van te maken. Je hebt dan ook wat meer tijd om bijvoorbeeld een excursie per paard/Quat te maken of om deel te nemen aan avond/nacht wandelingen die georganiseerd worden door de rangers.
Maar voor een eerste indruk is een nacht voldoende. (ikzelf ben de eerste keer 1 nacht geweest, afgelopen zomer 2 nachten).

Henk, voor je reissite. Wellicht kan je even editten en California correct schrijven. Labor Day is de eerste maandag in september dus niet altijd het eerste weekend in die maand. Dat kan ook eind augustus vallen.

Yeehaw

Bedankt voor de tip.
Gegevens zijn aangepast.
Soms neem je wel eens uit reisboeken gegevens over en dan ga je uit van de juistheid hiervan.
Ook het vertikken, wat natuurlijk niet de bedoeling is, is snel gebeurt.
Ik controleer meerdere malen mijn site en kom naderhand spontaan, alsnog erachter dat er wel eens een fout inzit.
Het wordt spannend dit jaar, want helaas, de ontwikkeling van de dollar kan een reden zijn, dat mijn planning wordt uitgesteld.

Bedankt voor het meedenken
Voorbereiding West-Amerika

Als ik de ontwikkelingen van de $ kon voorspellen zat ik al lang op een of ander tropisch eiland. Geen zinnig woord over te zeggen alleen dat ik de laatste jaren reken met € 0,80 voor 1 dollar. Ik hoop niet dat de tijden uit het begin van deze eeuw terugkeren toen de dollar grote hoogte bereikte om nog maar niet te spreken van de jaren 50 en 60.

@Liliann: de 19de dag zou je van Monument Valley naar Page reizen. Aangezien die reis maar 3 uur duurt, kun je dat al eens herbekijken.

Tussen Flagstaff en Phoenix ligt Montezuma Castle. Je loopt er maar een uurtje rond, maar dan heb je toch die rotswoningen gezien.