Ik vertrek 16 november voor 3 weken naar Zuid-Afrika met een georganiseerde rond reis. ik ga van Johannesburg naar Kaapstad, ook reis ik door Zululand Swaziland richting het krugerpark.
Nu ben ik me dus aan het voorbereiden voor deze geweldige reis en vraag ik me af waar ik vooral aan moet denken om mee te nemen. dan denk ik vooral aan kleding…en ook of er veel muggen zijn rond die periode en/of ik malaria pillen moet slikken. verders is alle informatie en tips welkom en vind ik het leuk om wat ervaringen te horen.
Ben je al langs de GG&GD geweest? Zij kunnen je adviseren over de pillen en vaccinaties die je nodig hebt.
Zelf ben ik nooit in die periode in ZA geweest, maar ik raad je aan gewoon makkelijk zittende kleren mee te nemen, die snel drogen (kun je ze tussendoor wassen). Neem vooral niet te veel mee! En iets warms kan altijd handig zijn voor 's avonds, of 's ochtends heel vroeg. Voor St. Lucia is zwemkleding handig, en mss zo’n lycra surfshirt tegen de zon (als je gaat snorkelen).
Gave reis die je in het vooruitzicht hebt. Ga inderdaad langs GGD, huisarts of travel clinic voor (eventuele) inentingen en malariatabletten. Die laatste zullen sowieso worden aangeraden voor een deel van je reis. Zorg dat je je reisschema bij je hebt als je langs GGD of zo gaat en maak tijdig daar een afspraak. Welke inentingen je nodig zult hebben, hangt af van eerdere reizen / spuiten die je al / nog hebt.
Kleding: wordt hier hoogzomer in november-december. Bushveld zoals in Limpopo en bijvoorbeeld ook Kruger Park wordt redelijk heet. Zwemkleding, snel drogende, luchtige kleding is dan prima. Denk aan gedekte kleuren om niet teveel op te vallen in de bush (tenzij je met grote bus rijdt, dan maakt dat weinig uit ;-))
Aan kust kun je meer wind e.d. krijgen dus het is altijd handig als je met wat laagjes kunt werken. En voor 's avonds of vroeg in de ochtend tijdens bijv. game drives is iets warms ook wel lekker. 's Avonds lange broek en shirts met lange mouw vanwege de muggen. Denk ook aan DEET of ander middel tegen insecten.
Verder je paspoort, lijstje met nummers van belangrijke papieren, reisverzekering, bankpassen en belangrijke telefoonnummers, wat contant geld, pinpas, foto- en/of filmapparatuur, voldoende geheugenkaarten daarvoor, verrekijker, je mobiel, opladers, petje/hoed/buff, zonnebrand, wat handige medicijnen en goede zin. Internationaal rijbewijs als je met een huurauto gaat rondrijden, anders niet. Geniet er lekker van.
(maffe vraag maar sturen die reisorganisaties hun clienten nu nooit een soort van ‘paklijstje’ toe met handige tips? Zou een hoop van deze vragen schelen ;-))
Er komt zeker in Kruger park in de zomer en regentijd malaria daar voor, maar er zijn minder risico gebieden, waar je dan weer geen pillen voor nodig heb.
Trek als het donker wordt een lange broek aan en een trui/blouse met lange mouwen. Smeer de overige delen van je lichaam in met deet en slaap onder muskietennet (is meestal aanwezig in je accomodatie).
:zon02:
Waarom onnodig risico lopen? In Kruger gewoon malariapillen slikken en je houden aan het advies dat je van GGD e.d. krijgt. Zou jammer zijn als je een van die mensen bent die geen pillen slikt en terugkomt van vakantie met malaria. Klinkt stoerder dan het is
Wanneer er nog maar een mug in de buurt, heb ik prijs. Dit jaar kocht ik in een winkeltje in Zuid Afrika een soort muggen bandje dat je om je enkel of arm draagt en ben op die drie weken maar 1 keer gebeten en die dag had ik het bandje niet om.
Bandje gaat 30 dagen mee.
In het algemeen zijn er dan nog vrij weinig muggen, en gelukkig kan niet iedere mug malaria overbrengen. Het is nog vrij vroeg in het regenseizoen.
De mug kan alleen malaria overbrengen wanneer zij iemand heeft gestoken die besmet is. Met name in de townships ten weste van het Kruger park, bijv in Hazyview, waar veel mensen wonen en veel brak water aanwezig is is het risico wat groter.
Nu ga ik er vanuit dat je daar niet gaat overnachten En in het Kruger zijn de huisjes voorzien van muskiettengaas. Wij wonen hier nu ruim 6,5 jaar en nog nooit heb ik lange broeken of shirts gedragen in de zomer hier. De keren dat je een anti-muggen spray gebruikt zijn vaak op 2 handen te tellen, vaak pas in Januari-Februari.
Verder zou ik igg een goede zonnebril, pet/hoed, zonnecreme en zaklamp meenemen.
Veel plezier op je vakantie :vak01:
Groetjes uit de bush,
Corné van Dongen.
Amukela Game Lodge.
Ik heb volgende week een afspraak bij de GGD en dan neem ik mijn reis route mee en dan hoor ik wel wat hun adviseren, lijkt me wel verstandig om in iedergeval malaria pillen mee te nemen dan kan ik altijd nog zien wat ik doe.
En kleren word dus een koffer met van alles wat…ben benieuwd hoe het weer zal zijn in die periode maar het zal zeker beter zijn dan hier in nederland. en langer licht s’avonds vind ik ook wel een pluspunt. Hoop dat ik dan nog een duik kan nemen in het zwembad.
Ik reis met Fox en we verblijven ook nog in een prive wildpark in de buurt van Hoedspruit…al weet ik ff niet precies hoe het verder heet. maar het ziet er allemaal veel belovend uit…dus ben benieuwd :zon02:
Het is dan al zeker heerlijk warm/heet Jeroen. En het zwembad water zal tegen die tijd wel opgewarmd zijn. Hier worden de zwembaden verwarmd door de zon. Maar die schijnt hier bijna permanent. Dus geen probleem.
En met Deet tegen de muggen kom je een heel end.
Maar helaas lang licht is het niet in de zomer. Rond 19.00 / 19.30 is het al donker. Maar zwemmen kan je altijd, gewoon met licht aan in de pool.
Geniet Jeroen!:dag:
Vandaag bij ons weer een hete droge dag met 31 graden!
Nou travelmonkey, koud is het zeer zeer zeker niet in die periode. Het dan al zomer.
Momenteel zijn de nachten al erg warm, zo rond 15 a 20 graden. En rond kruger zelf warmer. Misschien aan de kust kan het wat lager zijn, maar vriezen doet het zeker niet meer.
Momenteel is het 33 graden rond Johannesburg!:vak02:
Ook niks koud hier in het bushveld (noorden van Limpopo, dichtbij Botswana). Hou juist rekening met (zeer) warme dagen. Nu is het hier lente en tikken we de afgelopen dagen overdag met gemak de 35 graden aan en ook 's nachts blijft het zeker nog 15 - 19 graden! Wordt in november alleen maar heter
Denk ook aan iets van after bite en zonnebrand én after sun!