Wij, 2 stellen van in de vijftig, vertrekken op 20 november voor een mooie (georganiseerde) rondreis via Arke naar Zuid Afrika, langs alle bekende hoogtepunten. Dat het een vermoeiende busreis gaat worden staat buiten kijf, maar daar hebben we bewust voor gekozen. Ook voor deze periode.
We hebben echter nog wel vragen, welke we aan ervaringsdeskundigen willen stellen en hopen zo antwoorden te krijgen die onze reis wat comfortabeler moet maken.
We waren benieuwd of we voor deze relatief korte verblijf in het Kruger Park malaria-pillen zouden moeten innemen en welk merk/type de minste bijverschijnselen zou hebben. Slechte ervaringen op Bali namelijk.
Wat voor kleding is wenselijk tijdens de ochtend safari’s
Kaapstad is aanzienlijk frisser in het zuiden dan in het noorden, wat wordt aanbevolen
Wordt een verrekijker aanbevolen (camera’s genoeg) en welke komt dan als beste hiervoor in aanmerking
en meer tips zijn natuurlijk welkom.
Onze reis ziet er als volgt uit;
Dag 1 • Amsterdam-Johannesburg
Dag 2 • Pretoria-Long Tom Pass
Dag 3 • Panoramaroute-Kruger Park
Dag 4 • Paul Kruger National Park
Dag 6 • St. Lucia
Dag 7 • St. Lucia
Dag 8 • Durban-Umhlanga
Dag 9 • East Londen
Dag 10 • East Londen-Port Elizabeth
Dag 11 • Tuinenroute-Knysna/Wilderness
Dag 12 • Knysna/Wilderness-Oudtshoorn
Dag 13 • Mosselbaai-Kaapstad
Dag 14 en 15 • Kaapstad
Dag 16 • Kaapstad-Amsterdam
Druk programma zoals je ziet, maar hebben er enorm veel zin in.
Hoop dat iemand ons kan voorzien van, wellicht simple, tips. Maar zo’n reis maak je wellicht maar een keertje mee
Wat leuk, nog 4 weken en jullie kunnen dit mooie land bezoeken
Eens kijken wat ik kan beantwoorden:
Malaria - dat is een persoonlijke keuze. In november is het al regenseizoen en zijn er muggen. Hebben jullie een risico om malaria op te lopen in 1 dag, tja, dat weet niemand. Ik persoonlijk neem geen malaria pillen, maar zoals gezegd, dat is een persoonlijke keuze. En als jullie ze nemen, even best met jullie arts of een tropisch instituut overleggen welke pillen de beste zijn.
Het beste is om laagjes kleding te dragen. In november kan het overdag heel warm zijn. Maar normaal is de ochtend in november niet echt koud. Doe bijvoorbeeld een t shirt, een trui en dan nog een fleece (eventueel een sjaal). Best is ook om een ritsbroek te dragen, dan kan je lekker een short aanhebben als het warm wordt. Zeker een pet of hoed niet vergeten tegen de zon en afhankelijk van het weer een regenjas meenemen, aangezien jullie in het regenseizoen reizen.
Kaapstad frisser in november, of beter december als jullie er zijn? Het is geen regenseizoen in Kaapstad in december, en de zomers kunnen heel heet en droog zijn. Maar natuurlijk kan je het weer niet voorspellen. Je kan er net op een frisse dag zijn. Ik ben momenteel in Kaapstad en vandaag is het 25 graden.
En voor de rest, gewoon genieten van alles wat jullie zien
Ik zou ábsoluut een verrekijker meenemen. Zelf hebben wij een mooie lichtsterke verrekijker 8x42 . Kun je vogels beter bekijken en wildlife wat bijv verderop te zien is. Is ook leuk en avontuurlijk om met je verrekijker te zoeken in bijv bomen of tussen het hoge gras veel plezier! Wij vertrekken zelf over een weekje…
Super bedankt voor je snelle reactie op deze post.
Dank voor je tips, altijd goed om advies te krijgen van mensen die echt in het land zijn en deze kennen.
We gaan er zeker van genieten, hebben 9 maanden geleden de reis geboekt en praten nu al over weken.
Hebben er zin in.
Dank voor je snelle reactie en advies op onze post. Jullie praten al over dagen, wij nog over weken :-).
Heel veel plezier gewenst en dank voor je advies. We gaan er zeker een aanschaffen.
Goed beschermen. Hoor van meer muggen dit seizoen, omdat de winter, niet echt winter is geweest. Deet en beschermde kleding bij zonsondergang en daarna. Ik neem ook geen anti malaria pillen, het is een laag risico gebied, maar ja er moet maar 1 mug zijn he… Vraag raad bij je huisarts of GGD.
kleed je in laagjes, ,s morgen vroeg kan het fris zijn in een open wagen. Hoed en zonnecrème ook mee. Verrekijker en fototoestel natuurlijk.
in Kaapstad kan in jullie periode best warm, heet zijn hoor. Het is zomer. Wel is daar ontzettende droogte en is er veel te weinig water, want het heeft helaas veel te weinig geregent daar.
veel plezier… En inderdaad is een vol programma,dus wel uitputtend, jammer hoor. Want het hete weer speelt ook erg mee.
Eigenlijk nog jammer dat jullie eerst niet meer ingelezen hebben
alvorens te boeken!
Zuid-Afrika is een immens groot land en er is zoveel te zien,
maar jullie zullen vrees ik het merendeel van het beschikbare daglicht
in de bus zitten, en in Kruger alleen een stuk verharde weg te zien krijgen,
buiten de safari’s!
Ik zeg het hier telkens weer, heb je slecht 3 weken of minder doe
dan een gedeelte van het land, bijvoorbeeld in onze zomer
het noordelijke gedeelte en in onze winter het zuiden!
En hier praten we eigenlijk effectief maar over 10 of 11 dagen!
Jammer maar nu niets meer aan te doen!
Zoals zo vaak zou je willen dat je meer tijd (en geld) zou hebben om meer van de cultuur of schoonheid van een land te kunnen zien en genieten. Maar zoals alles in het leven moet je keuzes maken. Wij hebben de keuze gemaakt om een glimp te proberen op te vangen van dit deel van de wereld, zoals we dit al in meerdere landen en of werelddelen hebben gedaan. Of dit nu New York, Washington, Beijing, Bangkok of Rome is. Het leven is helaas te kort, en de portemonnee niet oneindig diep. Zelfs als Nederlander heb je nog zoveel schoons te ontdekken in je eigen land. Ik begrijp uit je reactie dat je ons nog zoveel meer had willen/kunnen laten zien van dit prachtig land, maar we pakken wat we pakken kunnen in ons korte verblijf hier op aarde. Dank voor je reactie en we zullen onze ogen en oren goed de kost geven.
Hi Annemieke, Dank voor je tips en goede raad. We zullen ze zeker ter harte nemen. Nog maar drie weken nu. Is inmiddels onze derde rondreis (eerder Thailand en China) met volle programma’s. Uitrusten doen we thuis wel weer, als we de foto’s terug gaan kijken :-). Grt Marc
Was ook niet negatief bedoeld maar het is gewoon zo jammer!
U praat over steden en die kun je inderdaad heel goed bezichtigen
in een paar weken!
Maar een land zo groot als heel west Europa is andere koek,
daarom nogmaals, doe een deel in zo korte tijd, in dit geval
is minder veel meer!
En waarschijnlijk zou een gedeelte zelfs nog goedkoper zijn!
Hi Peter, heb ik zo ook niet opgepakt :-). Hebben begin dit jaar de vakantiebeurs bezocht, maar een kleiner gebied bezoeken was zeker niet goedkoper. Wellicht dat we nog een keertje teruggaan met de kennis van deze reis. Dank voor je mail en de groetjes terug.
Ach, iedereen weet dat dit een mooie maar volle/ drukke reis gaat worden. Maar dat zal de pret zeker niet drukken, toch?
En als het land jullie bevalt, kun je altijd nog een keertje terug komen. En dan bijv. bewust kiezen voor een bepaald gebied en/of een andere manier van rondreizen.
Voor nu, vooral lekker genieten, veel fotograferen (neem goede telelenzen mee en genoeg geheugenkaarten) en een verrekijker zou ik ook zeker niet vergeten! Degene die geen verrekijker heeft, kan natuurlijk de telelens van de fotocamera als alternatief gebruiken
Ik zou persoonlijk voor Kruger Park en St. Lucia wel kiezen voor malariatabletten. Maar die moet je dan ook nog wel 7 dagen langer doorslikken. Laat je daarover adviseren door GGD, Travel Clinic of huisarts. Lariam wordt hier gelukkig nooit meer geadviseerd maar wel het (lichtere) Malarone bij voorbeeld. Als die tabletten op een volle maag, bijv. elke dag na het diner, worden ingenomen, zijn er veel mensen die hier geen last van ondervinden.
Hi Natasha, dank voor je mail en adviezen. We zullen zeker onze ogen uitkijken en inderdaad heel veel mooie plaatjes proberen te schieten. Inmiddels al twee verrekijkers aangeschaft :-). Malarone hoor ik inderdaad uit mijn omgeving goede verhalen over. Wie weet tot een volgende keer, leuke site heb je trouwens. Wij gaan genieten, dat is zeker.
Beste lezers, inmiddels zijn we weer terug na onze enerverende rondreis door een deel(tje) van Zuid Afrika, WOW, wat een prachtig land, wat een natuur en cultuur niet te vergeten. Hoewel we in korte tijd veel hebben moeten verwerken, hebben we intens genoten en zijn met een kleine 4000 foto’s terug gekeerd om het allemaal nog een beetje te herbeleven. Wordt erglastig om het fotoboek te maken :-). Dank voor jullie tips en adviezen, hebben geen malariapillen ingenomen en zijn (zover we weten) niet gestoken, weer was er toen ook niet naar en goed ingepakt geweest. Verrekijker zelden gebruikt, maar daar tegen wel de telelens intensief gebruikt. Hoop er nog een keer naar terug te mogen gaan. Hebben nu een beeld gekregen wel gebied ons het meest zou aanspreken. Grt Marc.
Fijn dat je even laat weten hoe het geweest is. Zuid-Afrika en eigenlijk bijna heel zuidelijk Afrika is zeker de moeite van het bezoeken waard. Heel veel napret gewenst met het fotoboek (of boeken?) en wie weet gaat het alweer snel kriebelen om Afrika verder te ontdekken.
Beste mensen, In februari maak ik een 17 daagse groeps rondreis Van Johannesburg, krugerpark naar Kaapstad etc. Omdat van het krugerpark wordt gezegd dat het malaria gebied is, is het dan noodzakelijk om malaripillen mee te nemen en te slikken. Alvast hartelijk dank
In februari is Kruger Park inderdaad malariagebied. Zomer / warm en regentijd en dus veel muggen.
Malariatabletten, je inspuiten met iets met hoge concentratie DEET, 's avonds lange mouwen en lange broek aan om jezelf te beschermen.
Met warme groet vanuit de bush,
Natascha Snelder
ZaZoe Xperience