Rond reis Thailand icm stand/duiken op Koi Samui

Goede middag iedereen.

Zal ons eerste even voorstellen, wij zij Astrid en Sander en gaan begin April onze eerste rond reis doen in Thailand via Kras. Wij hebben de rondreis Zuidelijke Parels - verlenging Mercure Chaweng op Koi Samui geboekt en hebben het volgende schema.

1e dag - Amsterdam-Bangkok
2e dag - Bangkok
3e dag - Bangkok
4e dag - Bangkok-Surat Thani
5e dag - Surat Thani-Khao Sok National Park
6e dag - Khao Sok National Park
7e dag - Khao Sok National Park
8e dag - Khao Sok National Park-Phang Nga-Krabi
9e en 10e dag - Krabi
11e dag - Krabi-Koh Samui
12e t/m 21e dag - Koh Samui

Nu heb ik wat vragen mbt tot kleding en schoeisel wat word gedragen tijdens een rond reis. Gezien de tempratuur zou ik me kunnen voorstellen om een korte broek te dragen maar kan ook begrijpen dat een lange broek noodzakelijk is gezien sommige bezienswaardigheden. Ook wat betreft schoeisel is het nodig om stevige schoenen te dragen of zouden gewone gympen ook kunnen. Ik zie namelijk foto’s waar mensen op staan met open sandalen maar ook stevige wandel schoenen. Zouden jullie ons kunnen adviseren welke kleding en schoenen zeker mee te nemen en welke thuis te laten?

Ook zouden wij willen duiken tijdens deze vakantie, beide zij we Padi advance duikers en verblijven de laatste week op Koi Samui. We zijn als duikers aardig verpest om het maar even zo te zeggen hebben tussen de 50 en 100 duiken gemaakt in Egypte – Rode zee en hebben dus al het een en ander gezien. Zouden jullie ons kunnen adviseren waar we het beste kunnen gaan duiken in deze laatste week.? Wij hadden zelf het idee om een soort van Eiland hoppen te doen richting Ko Pha-ngan en daarna Ko Tao om daar te gaan om daar te gaan duiken maar weet niet echt of dit haalbaar is gezien de tijd die beschikbaar is. Ook ben ik benieuwd of er eventueel Walvis haaien en Manta’s zijn in deze tijd van het jaar in de Golf van Thailand of zouden we hiervoor in de Ademan zee moeten zijn.

Ik hoor graag van jullie.

Alvast bedankt,
Sander

P.s. wat kunnen wij het best meenemen tegen muggen of kunnen we dat beter ter plaatse kopen?

Hallo Sander,

Zou gewoon een linnen broek meenemen want voor de rest loop je waarschijnlijk in je korte broek…
Qua schoenen, heb zelf altijd een paar sportschoenen voor de jungle en verder alleen slippers aan die ik ter plekke koop.
Eiland hoppen is zo gemakkelijk tussen samui-phangan-tao…er gaan vele ferry’s op en neer. Dus dat is gemakkelijk te doen.
Van walvishaaien heb ik geen kaas gegeten-ben geen duiker-.
Deet ter plekke kopen tegen de muggen, beter en goedkoper.
Khao Sok zeker een aanrader zat er twee weken terug nog…waanzinnig!

Veel plezier

Hoi PWM,

Bedankt voor de reactie.

Sander

Ik heb geen kennis van duikspots rond Samui en Phangan, maar weet wel dat er een hele goede spot ligt tussen Koh Tao en Phangan, genaamd Sail Rock. Dit wordt meestal bereikt met day-trips vanaf Koh Tao of Koh Phangan.

Verder zijn er vele spots rondom Koh Tao die dichtbij zijn en heel mooi. (ben er afgelopen zomer geweest). Hou er wel rekening mee dat het op de spots druk kan zijn en dat het eiland bezaaid is met backpackers (kun je vervelend vinden, ik iig niet althans). Duiken is er wel heel goedkoop, het schijnt zelfs het goedkoopste ter wereld te zijn.

Hallo Sander,

En, hoe is jullie reis bevallen? Ik ga volgende week naar Thailand met Kras en ben wel benieuwd hoe jullie het gehad hebben.

Goede avond,

De reis is ons zeer goed bevallen, veel gezien en gedaan. Voor ons was dit de eerste keer Thailand en dit roept naar meer, willen alleen dan het noorden gaan doen om toch iets meer cultuur op te snuiven. Dit vonden we met de zuidelijke reis wat minder. Wij hebben alle excursies mee gedaan degene die ik persoonlijk tegen vond vallen was het diner bij het hoogste gebouw in Bangkok. Het uitzicht was daarin tegen wel apart. Volgens mij kan je ook alleen van het uitzicht gaan genieten maar dan zal je op eigen gelegenheid moeten gaan. Verder hadden wij luxere huisjes als geboekt in de jungle met Wifi en dergelijke had dit niet verwacht in de jungle maar was wel meegenomen.

Een paar tips,

Koop in Bangkok een telefoonkaart, wij hebben dit gedaan en 1000 bht erop gezet. We hebben redelijk veel gebeld en er staat nog ruim 500 bht op de kaart. Ik geloof dat je kan kiezen tussen 100,200,500 en 1000.
Neem ook euro’s om te wisselen is goedkoper als pinnen.is bij 10000 bht.
Neem roller met DEET mee voor in de jungle.
Wij hadden 2 lange broeken bij ons maar hebben er geen een gedragen.
En smeer je goed in, wij zijn meerdere keren verbrandt.
Eten, wij hebben ook op de markt in Koh Samui gegeten en zijn hier niet ziek geworden. Verder vonden wij het eten over het algemeen lekker.
Vergeet niet af te dingen en dan kan het zomaar zijn dat je op een kwart van de vraagprijs kan beginnen.

Mocht je meer willen weten dan horen wij het wel.

Groetjes,
Astrid en Sander

Nou denk dat de mensen met je raadgevingen heel wat geholpen zijn als ze voor de eerste keer naar Thailand op vakantie gaan,Sander!
Wel je moet beslist eens het noorden van Thailand bezoeken bij één of andere gelegenheid.
Je vind daar prachtige natuurparken,mooie tempels,schitterend watervallen etc… (teveel om op te noemen)
groet,
georgessiam.

Begin april is er wel een kans op walvis haaien dit jaar heeft er vrij lang eentje rondgehangen rond sail rock, probleem is echter dat als er 1 wordt gespot dat er vaakt een stuk of 60 duikers het water in springen

Hi sander,

dank voor het delen van je ervaringen en je tips. Ik ben zelf 12 jaar geleden in het noorden van Thailand geweest en dat is zeker een aanrader. Deze keer ga ik vanuit Bangkok naar het zuiden.

Nog even een vraagje. Hadden jullie met de telefoonkaart ook internet op je smartphone? Bellen doe ik meestal niet zoveel maar internet access vind ik belangrijker.

Helaas hebben wij de walvishaai niet gezien bij onze duik op Sail rock, op weg naar white rock zwom er ook een walvishaai volgens andere maar helaas hebben we deze ook niet gezien.

Nee wij hadden geen internet op onze telefoon. Wel hadden de meeste hotels gratis Wifi.