Roken van marihuana in Kenya

Ongeveer 10 dagen geleden is een 28 jarige,Brit Alexander Monson opgepakt door de politie wegens het roken van Marihuana in een bekende bar in Diani Beach.Dit voorval heeft een tragische afloop gehad,want hij is uit de politiecel overgebracht naar een lokaal ziekenhuis en daar overleden.
De politie zegt door het gebruiken van bhang,maar de nabestaanden zeggen dat hij op zijn hoofd geslagen is en daar aan bezweken.
Als je kijkt op de site van de Nation en zoekt op Diani of Monson kun je het hele verhaal lezen.
Wees dus voorzichtig met het kopen en gebruiken van Bhang in Diani en daarbuiten!

En wat dan hier verboden is zie je daar overal , namelijk het knabbelen op twijgjes , hier “khat” genoemd of mira.
Hier kunnen we nog lang over discussiëren, elk land bekijkt dat op zijn manier,wie heeft er gelijk?Voor mij doet ieder wat hij wil ,zolang er geen anderen slachtoffer zijn .
lees ook op :

Ik zou zeggen, hou je gewoon aan de regels van het land. Kauwen van miraa is legaal in Kenia, het roken van weed niet… dus…
Heb hetzelfde voor gehad met een paar Engelse dames. We hadden hen goed verwittigd dat topless niet kon en zéker niet aan de kust. Ze gingen 's namiddags toch topless on the beach met alle gevolgen vandien… arrestatie, politiecel binnen tot een gat in de nacht, en probeer dan maar je best te doen om ze er ‘goed en wel’ uit te krijgen…
Nogmaals, hou je aan de regels van het land om zo weinig mogelijk risico’s te lopen…

Eigenlijk ben ik begonnen met af te wijken van het onderwerp , nl waaraan is hij gestorven ?
Ik heb enkele artikels gelezen en daar wordt gesuggereerd dat het waarschijnlijk afpersen van een blanke gaat (zijn vriend die samen rookte was zwart en is nooit aangehouden).
Daar komt nog een staartje aan .
Een terechtstelling voor het roken van softdrugs gaat veel te ver.
Ik rook of drink nooit (als je mocht denken dat ik de Brit verdedig)

Ook ik wil niet zeggen voor of tegen. Voor mij doet ook iedereen wat hij wil.
Het verhaal is als volgt.
De Brit (waarvan de moeder hier woont en hij ook meer hier dan in Engeland was)werd gearresteerd samen met een Keniaanse vriend omdat ze aan het ‘roken’ waren. De Keniaanse vriend is op borgtocht vrijgekomen. Voor de Brit ‘was dit niet mogelijk’… In eerste instantie werd gesteld dat hij stierf aan een overdosis. Waarop de familie onmiddellijk een onderzoek heeft ingesteld aangezien hij er 's nachts bij bezoek op het politiebureau nog ‘goed’ uitzag. Hij werd pas in de heel vroege morgen naar het ziekenhuis overgebracht, waar hij later overleed. De familie heeft onmiddellijk 3 dokters aangesteld om de doodsoorzaak vast te stellen. Normaal zou de crematie eind vorige week plaats vinden, maar ze wachten nog op de uitslag van de derde dokter.
Zal inderdaad nog een staartje krijgen…

Door het verbod op marihuana in Kenia, is de illigaal aangeboden drugs vaak van bijzonder slechte kwaliteit … mijn eertse gedachte is dat de politie best eens gelijk zou kunnen hebben, mede omdat de politie heus de gevolgen kent van een negatief onderzoek zoals nu gaande is.

De normale Keniaanse politie mag absoluut geen toeristen aanhouden en/of vast houden, maar het gaat hier ook niet om een toerist maar om een Brit die in Kenia werkt.
Als het je als toerist wordt aangehouden door de politie, vraag dan direct om overgebracht te worden naar de dichtstbijzijnde Tourist Police Station.

Tourist Police zijn speciaal getraind om met mensen van verschillende nationaliteiten om te kunnen gaan, als toerist zou je in dit geval waarschijnlijk gedeporteerd worden en een verbod op toegang tot Oost Afrika krijgen. In principe houdt Kenia geen buitenlanders lange tijd gevangen.

1 like

hij heeft geweigerd een valse verklaring te ondertekenen

Ik ken een geval waar de politie WEL een nederlander aangehouden heeft. Man in Mombasa. Op stap met Swahilivrienden. Hij is heel Mombasa (met de Swahilivrienden) rondgereden meegnomen door de politie, steeds naar een andere plek waar “politie” stond te wachten. Pistool op zijn hoofd en er moest betaald worden. 600 euro. Pas dan werden ze met rust gelaten. Was een heel angstige ervaring. Ik denk dat er geen enkel gevaar is zolang je je ophoudt in toeristencentra en je bezighoudt met toeristendingen. Zodra je van de toeristenpaden afstapt, kan je gekke dingen meemaken.

Het is daarom belangrijk om te weten dat de Keniaanse politie geen toeristen met een toeristenvisum vast mag houden die geen direct gevaar opleveren voor anderen. Daar horen dus geen toeristische overvallers, brandstichters oid bij.

Dan is vraag 2.
Hoe goed kenden de politie en de “Swahili vrienden” elkaar?
Het zou niet de eerste keer zijn dat ik verhalen hoor van “lokale vrienden” (van 1 dag oud) die toevallig een oom, broer of neef heeft die bij de politie werkt.

Als je problemen krijgt met de politie, neem contact op met Tourist Police Commandant Mrs. Rose Mba, tel +254 020 2727844 … en verzoek de staandehoudende politie ook altijd om je mee te nemen naar het dichtsbijzijnde Tourist Police Station …

hoeveel telefoontjes zou je mogen plegen met een revolver aan je oor?
:mad:

Soms zijn ze ook te soft

[ame]- YouTube

Inmiddels is komen vast te staan dat deze man overleden is als gevolg van een klap op zijn hoofd en daardoor hartfalen.
Mijn enige doel om dit op het forum te zetten was iedereen te waarschuwen voorzichtig te zijn met wat je doet en hoe je je gedraagt in een land als Kenya.
Kenya is een prachtig land met een vriendelijke bevolking.Maar er zijn ook zwarte kantjes en denk vooral niet dat je als blanke/buitenlander je wel weg kunt komen met het betalen van wat steekpenningen als je in de problemen komt

Kenya, ik ga er verder niet echt op in, was ook niet heel slim om het hier neer te zetten. Wie weet wie hier allemaal meeleest:-)
Maar het ging niet om vrienden voor een dag en ook niet om iemand die niet bekend was in Kenya.
Fabrie, het is heel goed dat mensen zich realiseren dat Kenya nog niet een rechtstaat is zoals wij die hier in Nederland kennen. Het is wijs om heel voorzichtig om te gaan met ambtenaren, ook met politie :slight_smile:

Saada … het is denk ik niet erg om over ware gebeurtenissen te schrijven, door discussie kan iedereen wat opsteken, toch? Ik heb een aantal vrienden die bij de politie werken, daar heb ik m’n info vandaan over dat toeristen alleen door de toeristenpolitie “behandeld” mogen worden … Je moet de regels van een land altijd respecteren uiteraard en echt het werkt weet ik van verschillende mensen, als je als aangehouden toerist eist om alleen door toeristenpolitie geholpen te worden, dan brengt de staande-houdende politie je naar de dichtstbijzijnde Toeristenpolitie … tenzij je een bedreiging vormt voor anderen …

Morgen >>> ik na 10 weken Nederland weer naar Kenia … :vak01:

Kenya, dit gaat over ongeoorloofde dingen (politie, handhaving van de wet) dit mag in Kenya niet. Het gebeurt wél. En dan heb ik het over politieoptreden. Het is een gevoelig onderwerp, waar gewone Kenyanen veel over kunnen vertellen, maar toeristen zelden mee te maken krijgen. Dit geval is aangekaard bij autoriteiten. Want er is ook 600 euro betaald om weer weg te komen…

Sorry geen 600 maar 300 euro betaald om van ze af te komen.

Je hebt helemaal gelijk Saada.
Het is triest dat je je rechten in Kenia soms moet kennen, om je recht te krijgen.
Ik ken ook de verhalen van Kenianen en hun politie, maar meen dat het beter gaat dan zeg 3 jaar geleden.
Maar dat is net een iets andere discussie :slight_smile:

ongeveer een jaar geleden was er ook een nieuwe wet van kracht
voor 17.00 uur mocht je geen alchohol nuttigen in bar/restaurant
mits je ook iets te eten nam
toenertijd werden er veel opgepakt en in politie cel opgesloten
en als men niet direct betaalde werd men voor gerecht gebracht
en langer opgesloten

maar met drugs is het erg oppassen in kenia, de politie is niet erg gemakkelijk
dus vergeet de drugs in kenia en kauw mira

vandaag in de daily (sunday) nation

de familie denkt dat de zaak nooit geheel opgelost wordt

in de nation

.

een jaar na dato is het politie onderzoek nog niet geheel afgerond
moeder bezoekt met protest politie buro van ukunda
en doen nogmaals verzoek aan keniaanse regering voor ophelderingen

http://www.nation.co.ke/News/Drama-at-Briton-death-anniversary/-/1056/1857548/-/item/0/-/ae8j5uz/-/index.html