Roemenië...

Ik wil met mijn wagen naar Roemenië/Eforie Nord reizen. Wie heeft er al ervaring opgedaan ?

Ik ben met de auto alleen door Roemenië getrokken, en zou zo weer gaan. Vriendelijke mensen, mooie natuur en lekker eten, en natuurlijk ook wel goedkoop. De reden waarom veel mensen Roemenië (en andere Balkan landen) links laten liggen Criminaliteit, armoede en corruptie) is in mijn mening ongegrond. Ja, het binnenland is arm, maar de criminaliteit is lager dan in Nederland. (alle criminele Roemenen zitten nl. al in het westen.) In grote steden heb je wel meer last van criminaliteit dan in het binnenland, maar dat is hier ook niet anders. Corruptie kan een probleem zijn, maar dat hoeft niet. Het ligt er ook maar net hoe je er tegenover staat. Je wordt door de politie niet aan de kant gezet voor verzonnen overtredingen, maar als je wordt aangehouden omdat je iets fout hebt gedaan, krijg je soms 2 opties, een officiële bekeuring met bonnetje van 50 euro, of een onofficiële bekeuring van 20 euro die rechtstreeks in de zak verdwijnt van de agent. Aan jou de keus wat je wilt betalen. Ik moet wel zeggen dat ik het gevoel heb dat corruptie langzaam maar zeker steeds minder wordt. Rijden in Roemenië is wel een vak apart, het is een beetje een chaos. Je deelt de weg met auto’s fietsers, paardenkarren en gammele vrachtwagens. Grote gaten in het asfalt zorgen ervoor dat je veelal slalommend rijd om alle gaten te ontwijken, ik heb zelf vele kilometers in de berm gereden omdat die van betere kwaliteit was dan het asfalt, dat door de strenge winters in Roemenië ieder jaar weer opnieuw kapot vriest. Overigens zijn niet alle wegen in Roemenië verhard, veel kleinere wegen naar de mooiste plekjes zijn nog onverhard, maar zeker wel de moeite waard om te rijden. Vanwege de slechte kwaliteit van de wegen wordt afgeraden om ’s nachts te rijden, en de slecht verlichte paarden en ezelkarren helpen in het donker niet echt mee om een veilig gevoel te krijgen. De politie controleert veel op snelheid, en alcohol in het verkeer. Houd hier rekening mee en houd je aan de regels. En veel remsporen op het wegdek duiden over het algemeen over een groot gat in de weg, dus remmen! En loslopende koeien, schapen, varkens en kippen nemen ook met enige regelmaat deel aan het verkeer, maar houden zich niet bepaald aan de verkeersregels. En kijk er niet vreemd van op dat aan het einde van de middag de koeien op eigen gelegenheid door het dorp terug wandelen van de wei naar hun eigen stal ergens in het midden van het dorp.

Hopelijk heb je er iets aan.
Gr Robert

1 like

Dank voor uw reactie !