Roemenië veilig met de auto?

Hoi allemaal, ik heb een aantal jaar terug een monster reis door europa gemaakt. Denk aan >25.000 KM met de auto door een tiental landen.

Echter was dat met een oudere auto en slechts mijn vriendin.

Nu wil ik deze zomer met mijn auto, vrouw en kind (2) een rondreis maken in Roemenië. Ik rij een (veel zullen van mening zijn “opzichtige”) Lexus IS. Een duurdere auto dus, ben ik dan wel veilig in Roemenië?

Ik zou het liefst helemaal willen doorrijden naar zee, maar dat is nog niet zeker.

Ik hoor graag van iemand met ervaring!

Ondertussen heb ik wel al een route gepland:
Dresden
Brno
Krakau
Satu Mare
Radauti
Predeal
Bazna
Boekarest
Timisoara
Wenen

Mooie route hoor, en met veel mooie scenery

Maar je zou zelf toch al wel een idee moeten hebben of het veilig is om in Roemenië rond te rijden met jouw auto, je was er immers al eens.

Het is wel zo dat Nederlandse auto’s vreselijk opvallen met die gele nummerplaten. Maar als je de auto op veilige plaatsen parkeert, dan zou het wel goed moeten gaan lijkt mij.

Van Bazna naar Boekarest gaat het over de 7C?

Ik wens jullie veel plezier in prachtig Roemenië :slight_smile:

Hi Vissermij
In steden, zal uw auto zeker opvallen. Dus, ik stel de volgende voor :

  • parkeer uw auto op een bewaakte parking; tip : zijn er kinderen rond, geef hun
    wat geld en ze zullen niet roeren van je auto.

  • slaap in B & B (het zijn genoeg en overal) en u kunt uw wagen
    parkeren in hun tuin en het is zeker veilig;en het is een fijne ervaring om een
    Roemeense familie te kennen;

  • als u Bucuresti goed kent, het is ok; kent uw weg in het stad niet, dan mijn
    advies is om in een dure hotel te slapen; de dure hotels hebben een camera
    -bewaking in hun ondergrondse garage;

  • laat niets in de auto, GPS wegnemen; dit advies telt voor Bucuresti en
    andere steden.
    Hebt u nog vragen, het is “my pleasure” om te antwoorden.

Groetjes
Sopirla:zon02:

Veilig in de zin van Jatwerk?? Ik heb vier jaar rondgereden In deze schitterende vuilnisbak, want dat is Roemenie voor mij, maar nooit is er iets gestolen uit m’n auto. Liet in Roma stadje Huedin de sleutels op het portier zitten. Bij terugkomst, na vier uur, zaten ze er nog op. Het verkeer gevaarlijk?? Driewerf ja. Roemeense automobilisten zijn collectief krankzinnig.

Hee Visser,

In juni was ik er , heb een auto gehuurd, en het was goed toeven. Wat hierboven ook staat, Roemenen rijden soms als gekken,
maar indien je uit Boekarest blijft, is het prima te doen. Misschien is een vlucht+huurauto aan te bevelen, ik was voor het “totaalplaatje” 570 euro kwijt, ik ben het nagegaan, en alleen voor de heenreis ben je al duurder uit qua benzine.

Het leukste strand wat ik tegenkwam was Vama Veche, helemaal onderin aan de Zwarte Zee.
Ik logeerde in Elga’s Punk Rock Hotel, wat het ergste doet vermoeden, maar het bleken de allervriendelijkste mensen.

De bergen zijn ook schitterend, maar toen ik daar was, was het beestenweer, ik moest dus “vluchten” naar de zee.

Hans.