Hallo Sopirla,
Ik heb net zoals vorig jaar vier reisgidsen geraadpleegd, jouw scenic drives nogmaals bestudeerd en Erwin’s websites bekeken.
In augustus is het warm en duur, maar iets anders is voor miij niet mogelijk en vorig jaar was het doenbaar.
Ik vlieg naar Boekarest en ben daar 2 nachten in het pension van vorig jaar.
Vanuit Boekarest neem ik de trein naar een mooie stad als startpunt, ik doe twee dagen stadsverkenning en dan één dag met de auto het platteland op met een huurauto. Ik dacht aan de stad Sibiu en de Duitse dorpen ten zuidoosten van Sibiu (de streek Marginimea Sibiului), waarbij jouw scenic drive bij Deva kan worden gevoegd (zoniet heb ik uit een reisgids het traject tussen Sebes en Rasinari).
Ik reis verder naar de stad Cluj Napoca met de trein, ik verken Cluj één of twee dagen, en huur dan één of twee dagen een de auto voor tochtjes in de omgeving. Ik dacht aan streek Kalotaszeg bij Huedin en de Ariesvallei bij Rimetea.
Na Cluj heb ik verschillende opties voor de volgende 10 à 12 dagen:
(1) Met de trein naar de stad Oreada voor Art-Nouveau-architectuur, en per huurauto verder naar Maramures (via Satu Mare). Zie hieronder (2) voor ideeen voor Maramures
(2) Vanuit Cluj per huurauto naar Maramures, via Baia Mare. Ik heb daar vorig jaar Valea Izei gezien (zat in Ieud in een pension) en ben via Sightu naar Sapanta gegaan. Ik heb vorig jaar het westen van Manarmures dus niet bezocht. In het oosten staat nog op de lijst: Valea Mara, Valea Viseu (de stoomtrein, als die er nog is) en Valea Vaser
(3) Vanuit Cluj per huurauto naar Moldavie, via Szekely Land (Targu Mures - Sovata - Odorheiu Secuiesc - Bicaz). In Modavie heb ik vorig jaar Iasi, Suceava en de vier beroemdste beschilderde kloosters in Buocavina gezien. Ik heb scenic drives tussen Suceava/Campulung/Vatra Dormei gedaan, en ben van daaruit naar Maramures gegaan, via Prislop Pass naar Valea Izei, Sighetu en Sapanta (allemaal bijzonder scenic). In Moldavie ben ik vorig jaar dus niet zuidelijker gekomen dan de beschilderde kloosters
Na dit alles ben ik ter afsluiting weer twee dagen in Boekarest. Ik heb vorig jaar namelijk vorig jaar te weinig tijd genomen voor Boekarest. Er is veel meer te zien dan ik toen had gedacht.
Mijn vraag is: ken je bovenstaande routes of kan je één aanbevelen of afraden?
Het is een hele kluif want zoals je ziet heb ik véél te veel ideeen voor drie weken Roemenie
en er blijft er nog genoeg voor een derde en vierde vakantie… Wat ik wil vermijden is menigten en “tourist traps”. Ik ben een stadsmeisje en kom uit een plat land dus rijd ik tijdens mijn vakantie graag door platteland en bergen, maar ik hou ook van cultuur. Wat dat betreft waren Bucovina en Maramures vorig jaar fantastisch. Ik ben nieuwsgierig naar andere “looks” in Roemenie, bijvoorbeeld de voormalige Hongaarse regio’s.
Wat autohuur betreft wil ik ditmaal vooraf een auto huren omdat (heb ik voig jaar ondervonden) je ter plaatse in het hoogseizoen riskeert geen auto te vinden, of heel duur. Er is mij over het Internet gesproken maar daar ben ik wat huiverig voor. Kun je iets aanbevelen?
Groeten,
Chaja