Advies gevraagd voor tweede vakantie in Roemenie

Graag zou ik van Roemenie-kenners, ik denk hierbij vooral aan Sopirla en Edwin :), advies willen hebben voor een mooie tweede vakantie in Roemenie. Ik ga drie weken, in augustus, en zal waar mogelijk de trein nemen en anders een auto huren.

Vorig jaar heb ik gedaan: Boekarest; Brasov, Sighisoara + Duitse dorpen in Transsylvanie; beschilderde kloosters in Moldavie; Ieud, Izeu Vallei, Sighet en Sapanta in Marramures. Heel mooi.

Ik denk ditmaal aan twee routes, wederom een combinatie van cultuur, natuur en platteland. Ik hoop dat iemand ze althans gedeeltelijk kent:

Boekarest; Sibiu + Marginimea Sibiului; Cluj Napoca met uitstap naar de streek Kalotaszeg bij Huedin en de Ariesvallei bij Rimetea; vanuit Cluj naar Maramures

Of

Boekarest; Sibiu + Marginimea Sibiului; naar Moldavie via het Hongaarse gedeelte (scenische route Targu Mures-Sovata met uitstap naar Odorheiu Secuiesc), Bicazkloof, daarna (maar dat is ver) naar Maramures of anders in Moldavie blijven

Ik kijk uit naar een antwoord!

Chaja

Hi Chaja
Ik ben 1/2 uur geleden “geland” vanuit Wales…ik beloof je dat ik morgen terug op je bericht kom en we gaan samen “zien” wat een wondermooie vakantie kunnen we in elkaar “arrangeren”.
Tot morgen en “Slaap lekker!” (zoals ik)
Groetjes
Sopirla:dag:

Hoi Chaja, mocht je een auto gaan huren dan opent dat natuurlijk ook mogelijkheden om de afstanden wat te vergroten. (Let wel even op de voorwaarden in het huurcontract, met name de dekkingen van de verzekering)

Roemenië is een veelzijdig land. Zo heb je in het zuid-westen ook nog de prachtige stad Timişoara (niet te verwarren met Sighişoara) en helemaal aan de andere kant van het land weer de Delta Dunării , waarover als ik het goed onthouden heb Sopirla al eens iets gepost heeft.

In Transylvania is veel te zien, ik weet niet of je de versterkte kerken daar al bezocht hebt. Je bent ook al in Moldova geweest, ook daar is heel veel te zien, maar liefst acht kerken op de UNESCO lijst.

Misschien vind je in de links hieronder nog wat ideetjes, verder laat ik het aan Sopirla over, die er toch wat meer van weet dan ik, voor haar is de informatie ook wat makkelijker op te zoeken.

Veel plezier :slight_smile:

.

Goede morgen, Chaja
Zoals beloofd, hier ben ik. Eerst en vooral, een groot woord van “Dank Je” aan mijn collega, Edwinvanadam, die een grote kenner van România is (Roemenië, als je wilt) en die ook in het Roemeens kan schrijven ! (laat staan de taal verstaan!) .
Nogmaals, BEDANKT, fijne collega !

Nu, wat je traject betreft, eerst een paar tips & vragen:

• hoe gaat je naar Roemenië? (vliegtuig, trein?)
  • Als je in Bucuresti aankomt, hoe denkt je verder te gaan?
  • in augustus, het is nog steeds zeer warm; de prijzen zijn nog hoog;
  • Heb je de “scenic drives” van deze site al gezien?
  • Als je iemand nodig hebt om je te helpen vertrekken vanuit Bucuresti en eventueel een auto huren, dan denk ik aan mijn neef die je kan helpen met alles wat je nodig hebt;
  • kijk ook naar de sites die je Edwinvanadam voorgesteld heeft;
  • maak je definitieve traject en dan gaan we verder alles verfijnen.

Voorlopig, dit is het wat vragen & antwoorden betreft.
Ik wacht op je vragen, definitieve traject, enz. en dan gaan we samen verder.
OK?
Dus, steeds tot je dienst,
Sopirla:zon02:

Hallo Sopirla,

Ik heb net zoals vorig jaar vier reisgidsen geraadpleegd, jouw scenic drives nogmaals bestudeerd en Erwin’s websites bekeken.

In augustus is het warm en duur, maar iets anders is voor miij niet mogelijk en vorig jaar was het doenbaar.

Ik vlieg naar Boekarest en ben daar 2 nachten in het pension van vorig jaar.

Vanuit Boekarest neem ik de trein naar een mooie stad als startpunt, ik doe twee dagen stadsverkenning en dan één dag met de auto het platteland op met een huurauto. Ik dacht aan de stad Sibiu en de Duitse dorpen ten zuidoosten van Sibiu (de streek Marginimea Sibiului), waarbij jouw scenic drive bij Deva kan worden gevoegd (zoniet heb ik uit een reisgids het traject tussen Sebes en Rasinari).

Ik reis verder naar de stad Cluj Napoca met de trein, ik verken Cluj één of twee dagen, en huur dan één of twee dagen een de auto voor tochtjes in de omgeving. Ik dacht aan streek Kalotaszeg bij Huedin en de Ariesvallei bij Rimetea.

Na Cluj heb ik verschillende opties voor de volgende 10 à 12 dagen:

(1) Met de trein naar de stad Oreada voor Art-Nouveau-architectuur, en per huurauto verder naar Maramures (via Satu Mare). Zie hieronder (2) voor ideeen voor Maramures

(2) Vanuit Cluj per huurauto naar Maramures, via Baia Mare. Ik heb daar vorig jaar Valea Izei gezien (zat in Ieud in een pension) en ben via Sightu naar Sapanta gegaan. Ik heb vorig jaar het westen van Manarmures dus niet bezocht. In het oosten staat nog op de lijst: Valea Mara, Valea Viseu (de stoomtrein, als die er nog is) en Valea Vaser

(3) Vanuit Cluj per huurauto naar Moldavie, via Szekely Land (Targu Mures - Sovata - Odorheiu Secuiesc - Bicaz). In Modavie heb ik vorig jaar Iasi, Suceava en de vier beroemdste beschilderde kloosters in Buocavina gezien. Ik heb scenic drives tussen Suceava/Campulung/Vatra Dormei gedaan, en ben van daaruit naar Maramures gegaan, via Prislop Pass naar Valea Izei, Sighetu en Sapanta (allemaal bijzonder scenic). In Moldavie ben ik vorig jaar dus niet zuidelijker gekomen dan de beschilderde kloosters

Na dit alles ben ik ter afsluiting weer twee dagen in Boekarest. Ik heb vorig jaar namelijk vorig jaar te weinig tijd genomen voor Boekarest. Er is veel meer te zien dan ik toen had gedacht.

Mijn vraag is: ken je bovenstaande routes of kan je één aanbevelen of afraden?

Het is een hele kluif want zoals je ziet heb ik véél te veel ideeen voor drie weken Roemenie :slight_smile: en er blijft er nog genoeg voor een derde en vierde vakantie… Wat ik wil vermijden is menigten en “tourist traps”. Ik ben een stadsmeisje en kom uit een plat land dus rijd ik tijdens mijn vakantie graag door platteland en bergen, maar ik hou ook van cultuur. Wat dat betreft waren Bucovina en Maramures vorig jaar fantastisch. Ik ben nieuwsgierig naar andere “looks” in Roemenie, bijvoorbeeld de voormalige Hongaarse regio’s.

Wat autohuur betreft wil ik ditmaal vooraf een auto huren omdat (heb ik voig jaar ondervonden) je ter plaatse in het hoogseizoen riskeert geen auto te vinden, of heel duur. Er is mij over het Internet gesproken maar daar ben ik wat huiverig voor. Kun je iets aanbevelen?

Groeten,

Chaja

In Transsylvanie heb ik vorig jaar reeds Brasov en Sighisoara bezocht, en heb ik per auto enkele voormalige Duitse dorpen met versterkte kerken bezocht (Biertan, Richis, Malancrav, enz.)

Hi Chaja
Een mooie traject zou zo zijn : Bucuresti - Brasov (met de trein - zeer mooi landschap tot bijna in Brasov); vanaf Brasov, kun je verder met de trein of met de auto tot in Sibiu (mooi stad).
Als je Cluj bezocht had, neem je 2e keus (bij mijn weten, de stoomtrein bestaat nog; als er niet meer bestaat, laat ik je iets weten).
Vandaar kun je naar Bicaz gaan met alle bezienswaardigheden rondom zich: Lacu Rosu, Cheile Bicazului,enz.
De Hongaarse regio ken ik heel goed, ik heb mijn stage daar gedaan; dit regio kunt je bezoeken als je tijd te over hebt, wat ik betwijfel.
Wat auto betreft, NOOIT en NERGENS ter wereld een auto huren op het luchthaven; ze zijn veel duurder dan ergens anders; je kunt, bv, een auto huren in Brasov en je bent vertrokken. Wat documenten je nodig hebt, ik denk dat je al weet van vorig jaar. Je kunt eerst gaan “shoppen” in Brasov (zie wat de kost is bij verschillende maatschappijen “rent-a-car”) en je kunt je auto nu al reserveren voor je vakantie. Afdingen aangeraden als je je auto voor meer dan 2 weken nodig hebt !!!
Je kunt je auto via Internet boeken (zelf gedaan en afgedongen) want je tekent niets; als je daar bent, inspecteer zeer zorgvuldig alles en overal, anders, als je je auto terug brengt, het kan gebeuren dat ze een paar “accidentjes” op je lijst zetten en dan moet je ze betalen ! (zulke praktijken zijn overal ter wereld in gebruik!).
Zit je nog met vragen of “whatever”, mail me gerust…“the pleasure is mine”.
Groetjes

Hi Chaja
In Brasov gaat je je niet vervelen; er is zoveel te zien, doen, etc. Mail me wat je al gedaan hebt in Brasov en ik kom met andere idees.
Groetjes
Sopirla

Hi Chaja
Wat de stoomtrein betreft, er bestaat een Zwitserse site (de trein is onder de “vleugel” van een Zwitserse vzw) :
http://www.wassertalbahn.ch/
De trein heet “Mocanita” en vertrekt van Viseu de Sus station( “gara”-in het Roemeens). (verschillende varianten zijn te vinden op “you tube” onder de naam “Mocanita”).
Het traject is 21,6 km lang; de trein rijdt dagelijks.
Vertrek in Viseul de Sus om 09.00 uur, en via Paltin en dan terug in Viseul de Sus.
Aankomst : 15.00 uur
Prijs ticket per persoon : 45 RON = 10,32 Eur
Het ticket kun je kopen in het station zelf, het loket is open vanaf 07.00 uur.

Als je nog iets wilt weten, “whatever”, zoals ik “zei”, “the pleasure is mine”.
Groetjes

Hallo Sopirla,

Dank je wel voor je snelle reactie.

Blij te horen dat de stoomtrein in Valea de Sus er nog is. Ik heb eenmaal eerder zo’n stoomtrein gedaan, in de Andes in Peru, en dat was een geweldige ervaring. Dat alleen al is een bezoek an Marmures waard.

Ik heb vorig jaar vier dagen in Brasov doorgebracht dus heb heel veel gezien. Ik vond het een heel plezierige stad. Deze keer dacht ik aan Sibiu. Timisoara en Oradea zijn ook mooi maar veel verder weg, en ik heb beperkt tijd. Ik ken iemand uit Cluj die mij Cluj aanbeveelt als een heel levendige stad.

Welk Hongaars gedeelte van Roemenie ken je? Ik vraag me af of Szekely Land zo mooi is dat ik mijn schema moet aanpassen.

Groeten,
Chaja

Hi Chaja
Neen, het is niet de moeite waard om je schema aan te passen.
Het is beter om te kiezen tussen Sibiu of Cluj-Napoca.
Ik ken de “Szekely Land” heel goed en het is te bezoeken als je echt alle hoeken van Roemenië gezien hebt. En zo ver ben je bij lange niet…
Als je iemand kent in Cluj-Napoca, awel, ga Cluk bezoeken, terrasjes doen; je gaat merken dat het gedrag van de mensen anders is ( meer naar West Europa toe).
Zo zou ik zelf doen en ik ken Roemenië al 28 jaar. Volgende maand ga ik ook naar toe, via Praag.
“Keep on shooting” met vragen tot je alles goed duidelijk hebt.“The pleasure is mine”!
Groetjes

Hi Chaja
Misschien is het overbodig, maar ik schrijf je een paar woorden bij die, ik verwacht, bekend te zijn :

• drum în lucru = werken op de weg;
  • drum forestier = plaatselijke weg, die is meestal gebruikt door trucks en
    tractoren voor werken in het bos; het is nooit geasfalteerd;
  • unde este … = waar is …(gebruikt om de richting te vragen of de plaats van
    een hotel, restaurant, museum, enz);
  • la dreapta = naar rechts;
  • la stânga = naar links;
  • drept inainte = rechtdoor; of, gemakkelijker, laat je je kaart zien en toon waar je naar toe wilt;
    Ga NOOIT buiten een aangewezen paadjes !
    Als je nog vragen hebt, stel ze gerust, “the pleasure is mine !”
    Groetjes

Hallo Sopirla,

Hartelijk dank, ik ben nu rond wat de route betreft. Nu ga ik me over de autohuur buigen, ditmaal per internet. Ter plekke was autohuur vorig jaar een heel avontuur. De eerste keer was in Sighisoara, netjes in Engels maar het contract was volstrekt onbegrijpeljk, bijvoorbeeld: “The car will delivery by renter at owner quantitative and qualitative from tests and verifications”, of: “The cogency major which is ascertain from judicial decision sparing integral or partly the part which invoked and prove”. De tweede keer was 100% in het Roemeens & gebarentaal bij een rijschool in Suceava, met Roemeens huurcontract (ik ben er maar vanuit gegaan dat alles met de verzekeringen in orde was). Ik heb in het Roemeens een rijles gehad in hectisch ochtendverkeer omdat de auto automatisch bleek te zijn en in dat niet kende. Ik kon er op dat moment niet om lachen. Geen stress over krassen want die waren er in beide gevallen al. Ik werd gewaarschuwd voor paard & wagens en voetgangers op de weg, en die waren er inderdaad in overvloed. Ergens lag zelfs een herder op de weg uit te rusten!

Groeten,
Dionne

Hi Chaja (Dionne)
Ik ga kijken wat documenten heb je ECHT nodig, want bij a “rent-a-car”, kunnen ze je van alles wijs maken. En dit geldt voor alle landen waar ik geweest ben, want een buitenlander die “ons” taal niet spreekt, hij/zij kan niet weten wat ze tekenen.
En zo betaal je voor onnodige verzekeringen en allerlei prullen.
Als “de dossier” compleet is, kom ik terug bij je met de ECHTE nodige formulieren, verzekeringen, enz en hun naam in het Roemeens ( zo weet je wat je tekent).
Tot de volgende

Hi Chaja (Dionne)
Buiten de huurcontract en om 100% veilig zijn, dan moet je een “Collision Damage Weaver” (“CDW”) en een “Loss Damage Weaver”(“LDW”) hebben; deze verzekeringen hebben we overal ter wereld genomen, zelfs op een eiland !
Huurcontract = contract de închiriere;
CDW = responsabilitate financiara în caz de distrugere a masinii sau vandalizari (
(je bent financieel verantwoordelijk in geval van vandalisme aan de auto
of vernietiging van de auto);

LDW = verzekering van de auto in geval van diefstal ;

Nu, natuurlijk, ben je die beslist wat het beste voor je en de auto is. Laat je niet ompraten; huur nooit een auto aan de luchthaven (veel duurder !!)
Als je in Boekarest een auto wilt huren en als je wilt, mijn neef kan met je meegaan en kijken wat ze aan het doen zijn; hij spreekt ook Engels en natuurlijk ook over verzekeringen (hij woont in Roemenië, is het niet normaal?)

Bekijk alles goed en op je gemak en als je wilt, laat me weten als er vragen, onduidelijkheid zijn, enz.
Ik sta ter je beschikking.
Groetjes

Hi Chaja (Dionne)
Ik heb nog een “mocanita” ontdekt : tussen Abrud en Câmpeni; de rit kost 10 Ron ( ong.3 euro).
Er zijn 2 trajecten : Abrud - Câmpeni en Abrud Rosia Montana
Hieronder heb ik de link “gepikt”, om je een idee te geven :

http://eco490-69473.innterhost.net/nproprii.html

Als je hier ook van natuur en de gastvrijheid van de mensen wilt genieten, laat me iets weten om je alle details te geven.
Slaap lekker !
Sopirla:slapen::dag:

Hallo Sopirla,

Ter afsluiting an dit hele verhaal wil ik melden dat ik in Cluj en SIbiu een auto heb gehuurd via de hotelletjes waar ik zal zitten. De prijzen en de verzekering zijn in orde en beide verhuurbedrijven hebben een referentie, namelijk de hotels die netjes in alle reisgidsen staan. Ik vind een lokale oplossing ook beter dan de huur bij een groot bedrijf via een internationale website. Nog twee maanden en dan is het zover!

Groeten,

Chaja