Voor school trekken wij eind januari met 4 studenten naar Roemenië.
We moeten er een aantal voorzieningen gaan bezoeken en deze gaan vergelijken.
Daarvoor zijn we ook zoek naar voorzieningen voor personen met een beperking…
Ook alle hulp op ander vlak is welkom. We zoeken nog een slaapplaats, een plaatselijke tolk, of iemand die van hieruit onze telefoongesprekken naar daar kan tolken,…
Moest er iemand zijn die ons hier bij wil/kan helpen
Hallo Allemaal, en een hartelijk “Welkom”.
Ja, ik zal direct met de vragen beginnen :
hoe gaan jullie naar Roemenië en waar precies ?
Wat soort voorzieningen gaan jullie bezoeken ?
hoeveel reizigers zijn er? Hoeveel personen minder valide?
Als ik je traject kan zien, dan kan ik een voor een slaapplaats zorgen (afhankelijk van jullie budget, natuurlijk).
Ik ga ook zorgen voor een tolk.
Veel vragen hé? En weet je wat, ik moet echt alles weten.
Dan kunnen we een mooie reis van maken, ik+jullie.
Jullie eerste stap is de Roemeense forum bezoeken. Als jullie eerste kennis en stappen gedaan hebben, daarna begint mijn werk, eigenlijk. Er zijn van alles op de site, filmpjes, muziek, boeken, enz.
“Don’t worry” ! Ik zal jullie met alles helpen.
Groetjes
Sopirla>>>
Eerst en vooral BEDANKT dat je ons wil helpen !
Wij zijn 4 studenten van de Karel de grote hogeschool in antwerpen. We studeren allemaal bachelor in de orthopedagogie.
Op 21 of 22 januari vliegen we naar Roemenië. (beetje afhankelijk van de prijs van de vliegtickets). Ons verblijft daar zal 5 nachten duren.
We zijn nu op zoek naar 4 voorzieningen voor personen met een beperking waarvan 2 gesubsidieerd door het buitenland, en 2 voorzieningen van roemenië zelf. Woensdag hebben we een eerste contact met een voorziening die opgericht is vanuit belgië. Deze voorziening is gelegen in Suceava. we zullen dus hoogst waarschijnlijk naar daar vliegen en zoeken dus daar in de buurt een plaats om te overnachten. Ons budget is niet heel groot, maar we hebben er toch wat centjes voor over. We verwachten gewoon een slaapkamer met een douche. veel luxe hebben we niet nodig. Het aller belangrijkste momenteel is waarschijnlijk een tolk. Aangezien we niet zo goed kunnen inschatten hoe goed hun engels is. Misschien heb jij daar een zicht op?
Misschien is het handig dat wij ook een beetje weten wie jij bent. Op welke manier kan jij ons helpen? Wat zijn jouw connecties met Roemenië?
Wij zijn volledige leken op het vlak van Roemenië. Alle info is dus welkom. ook over de cultuur en zo.
Hallo allemaal
Iets over mezelf:
Ik heb 28 jaar in Roemenië gewoond en in 1990 ben ik vertrokken uit Roemenië omdat ik zag dat wat ik wou, misschien, waar gaat worden. Neen , dus !
Ik heb een universitaire diploma in talen (engels-frans); na de universiteit heb 4 jaren in stage geweest in een plaats (platteland, natuurlijk) waar de meerderheid (bijna 99% ) Hongaren waren.
Dus ik moest ook Hongaars leren om Engels en Frans te kunnen geven !
In de winter vroor tot -30°C; ik vond het ook niet erg.
Eten was er niet; wat doe je dan? Brood met varkensvet op je boterham smeren (de varkensvet moest je kopen)
Na de fameuze revolutie, hebben ze mij beloofd dat ik een plaats ga krijgen, definitief in de stad waar ik geboren was; in de stad waar mijn ouders nog leefde.
Naar een paar maanden, vertellen ze me dat voor mij geen plaats meer vrij gaat komen. En toen, heb ik beslist om Roemenië definitief te verlaten omdat, blijkbaar, ik vond altijd leugenaars, profiteurs, imbecielen, enz
Mijn doel was Duitsland maar door andere ingewikkelde verhalen, ben ik België
“geland”.
Ik woon hier al 21 jaar en wat jullie me nu vragen te doen, het was mijn eerste “werk” de eerste 10 jaar: hulptransporten organiseren naar Roemenië en terug
en al de papierwerk van toen (paspoorten, met de douaniers “spelen” wie de sluwste )is, ik moest constant zorgen dat mijn “kinderen” goed opgevangen worden en nodige comfort hebben.
Ik was elke dag bij hen.
De rest van de verhaal tot vandaag, schrijf morgen, OK?
Nu, “back to business” :
welke vliegtuig maatschappij hebben jullie gekozen? (het is belangrijk voor me maar ook voor jullie)
Roemenië heeft een paar mogelijkheden (van low-cost tot de duurste).
Naar Suceava geraken hebben jullie 3 mogelijkheden; autobus, trein en vliegtuig.
Wat is jullie plan, alleen in Suceava verblijven of zijn er nog andere verplaatsingen ?
Ik zal voor jullie een tolk vinden maar hij/zij moet zo vroeg mogelijk weten de periode dat jullie hem/haar nodig hebben.
De jonge generatie spreken redelijk goed Engels.
Tot nu toe, voor vandaag.
Als er nog vragen zijn, “just shoot” (ja, ik ben in het leger geweest, 4 jaar).
Ik ben tot jullie dienst.
Groetjes,
Sopirla>>>
Hebben jullie gesnuffeld op de site? Hebben jullie de film (15’) gezien over Roemenië ?
Wij zouden met het vliegtuig gaan naar Suceava en het is ook de bedoeling dat we in deze regio blijven. In verband met de vliegthuigmaatschappij, zouden wij toch graag budget vriendelijk reizen !!!
HI, allemaal
Suceava is de hoofdstad van de departement (judetul Suceava) Suveava. Het is redelijk groot…wij kommen erop terug.
Als low-budget:
“Blue Air en Wizz Air”.
Alle 2 werken on-line en ik zou beginnen “jagen” als ik je was; met “Visa” of “Mastercard” kun je je tickets on line bestellen; de tickets komen via e-mail (geef maar 1 e-mail om verwarring te voorkomen), je print ze en het is gebeurt.
Je kunt proberen via 1 van de 2 maatschappij om via Bucuresti te vliegen, maar ik vrees dat niet echt mogelijk is; dus 1 nacht jullie moeten ergens slapen ( voor dat ik vergeet: als je je ticket bestelt, bestel het zo: "Amsterdam-Suceava, anders moet 's andere daags een ticket extra kopen plus de stress als er plaatsen zijn !!); 1 nacht slapen rond de luchthaven in beroemde hotels zal niet goedkoop vallen + ik moet de precieze datum weten om iets goedkoop te reserveren rondom aeroportul “Baneasa - Aurel Vlaicu”.
Tot hier alles is ok.
'S andere daags vertrekken jullie naar Suceava met “Blue Air”.
De stad (orasul) Suceava is niet klein.
Jullie willen 4 nachten daar slapen; klop het?
Hier zijn ook geen problemen.
De tolk zal ik hem/haar vinden.
Ik vermoed dat de tolk moet overal met jullie mee; klop het ?
Van Suceava, terug naar Nederland is dezelfde route maar andersom !
Ik ga jullie reis stippelen, maar hoe vlugger ik de data’s van jullie krijg, hoe sneller alles kan regelen.
En vergeten jullie niet om de twee vragen van mij te beantwoorden ???
Veel succes !
Tot de volgende
Sopirla>>>
De low-cost maatschappij “Blue Air” vliegt alleen vanuit Brussel om 11 uur; op dit moment kost een ticket via web 49,99 euro/persoon. Dit vlucht komt aan in Bucuresti Baneasa luchthaven om 14.50.
Er is tijd genoeg om met de trein te vertrekken; “Blue Air” vliegt niet naar Suceava.
Treinen naar Suceava:
IC 551 van 06.00-12.49 (er is een wagon-restaurant)
R 1384 van 06.53-13.42
R 751 van 11.00-18.01
R 651 van 13.40-20.35 (er is een wagon-restaurant)
IC 553 van 16.55-2338
A 1653 van 21.00-04.09 ( met slaapwagons)
R 753 van 23.30-06.30 (met slaapwagon)
Met de trein naar Suceava gaat 7 uren duren voor 447 km.
IC = InterCity
R = Rapid
A = accelerat (ietje minder snel dan een “rapid” en minder duur ook, maar niet
“no big deal!”)
Voorlopig jullie vertrek ziet zo uit:
Amsterdam -Brussel Airport - Bucuresti Baneasa - Slapen/of verder met de trein - Suceava.
Morgen zien we hoe en wat, OK ?
Slaap lekker en tot morgen !
Groetjes
Sopirla>>>
Goede morgen allemaal
Voor de vliegtuigtickets Brussel - Bucuresti (met “Blue Air” dagelijks "jagen " en koop een retour ticket, dwz Bru - Baneasa en Baneasa - Bru )
Eens aangekomen, nemen jullie een taxi tot Bucuresti-Gara de Nord (de noordstation van Bucuresti) en de uurrooster van de treinen heb ik jullie al gegeven; LET OP : voor de slaapwagons, de tickets moet op voorhand gekocht woorden) !!
De prijs van de taxi, zal ik jullie op tijd laten weten, nu weet ik zelf niet ( anders vragen ze astronomische prijzen!)
Tot hier is alles duidelijk, denk ik.
Eens in Bucuresti, jullie hebben 2 mogelijkheden: ofwel 1 nacht slapen in Bucuresti ofwel nemen jullie een taxi tot Gara de Nord(Bucuresti) en vertrekken verder met de trein; de keuzen is aan jullie !
En hoe sneller meer details van jullie krijg, dan kan ik nu al de hotel in Suceava kiezen en boeken.
De vliegtuigticket kan ik niet kopen voor jullie; jullie moeten dan doen op de site van “Blue Air”. Hoe vroeger, hoe beter en goedkoper.
Ik denk niet dat er een probleem is om in Brussel luchthaven te geraken.
De jongen Roemenen kunnen Engels maar hoe goed hun Engels is, kan ik van hier niet waarderen; het hangt ook af hoe technisch moet de vertaling zijn.
Maar dit is voor later.
Tot straks of zo !
Groetjes
Sopirla>>>
Deze accomodaties zijn te vinden op de site “booking.com”; de site heeft de emoticon “engels, rechts boven”, dus jullie kunnen in het Engels alles lezen en vergelijken wat voor jullie de beste is.
1 euro = 4, 35 lei (voorlopig)
Jullie kunnen nog hotels vingen via Google in het Engels en nog altijd perfect kiezen.
Tot straks of zo !
Groetjes
Sopirla>>>
ik heb misschien nog wel een idee voor jullie…
in spinus in de provincie bihor ongeveer 30 km vanaf oradea zit een kindertehuis / ouderentehuis… hier worden elke dag mensen opgevangen en er zijn ook mensen die blijven slapen…
er zit ook een camping bij en verhiuurobjecten…
ze hebben regelmatig hulp van mensen uit nederland voor het reilen en zeilen in het tehuis…
zelf praten de mensen ook nederlands , dus kunnen ze ook het een en ander voor jullie vertolken . omdat je hier echt op het platteland zit , kom je echt in aanraking met de cultuur en dat is erg indrukwekkend . je kunt evt contact met ze opnemen…
ik heb de link naar de site hierbij vermeld
Hi Natasha
Hun einbestemming was Suceava, als ik me niet vergis ; tussen die 2 punten zijn er zeker 600 km afstand en als de trein die van Suceava vertrekt nog in gebruik is, het wordt een reisdag, van 's morgens tot 's avonds.
Ik heb deze reis met de trein gedaan, “it is killing you, really” !
Natuurlijk, de beslissing staat aan hun kant…
Groetjes
Sopirla>>>
Ondertussen zijn we al aardig opgeschoten !
Onze tickets zijn geboekt.
Ons hotelletje is in orde.
Onze voorzieningen liggen vast en gedurende onze trip hebben we ook iemand die ons kan helpen met de taal.
Nu hadden we nog enkele kleine vragen waar u ons misschien bij kan helpen:
We vragen ons af hoeveel we moeten rekenen voor verteer ( eten en drinken ) we hebben enkel hotel met ontbijt. ( we zijn in suceava van zondag tot donderdag ochtend)
Weet jij hoeveel een taxi kost en kan jij misschien aan een telefoonnummer van een taxibedrijf geraken, of weet jij hier meer rond ?
We vinden ontzettend weinig rond visies in de gehandicaptenzorg. We vroegen ons af of hier iets rond te vinden valt , of er uberhaupt iets rond te vinden valt !
In ieder geval al hartelijk bedankt dat we met onze vragen bij u terecht kunnen
dank u
1 euro = 4,35 lei
1 lei = 0,23 euro
Het kan zijn dat je de prijs ziet in “RON”; dit is de nieuwe benaming van “lei”. Het is gelijk aan de lei die je hebt. Het is niets speciaal, hoor !
Taxi
SC Taxi CSV.SRL / tel: (0230)522 900
Ze rekenen 1,3 lei per kilometer.
Als de bestuurder moet wachten, dan rekenen ze 13 lei extra.Ik heb dit firma gekozen omdat ze goede referenties hebben.
Eten : van buiten zie je als de plaats te doen is of niet; als je je “stamrestaurant” vind en je regelmatig klant word, en je bent een beetje gul met de drinkgeld, je kunt aangename dingen meemaken.
Muzeul Satului is ong. 600 km vandaan, namelijk in Bucuresti; op “you tube” vind je video’s van dit museum vinden; het is zeker de moeite waard, vooral in de voorjaar; daar, in dit museum, krijg je een imago over de Roemeense architectuur op platte land ( in heel Roemenië, per streek) en allerlei dingen die ze in gebruik hadden voor landbouw, eten klaar maken, etc.
Over de gehandicaptenzorg : het is nog in kinder schoentjes ! Het zal moeilijk zijn iets te vinden vergelijkbaar met de zorgen van hier (België of Nederland).
Als er nog vragen zijn of ik kan verder iets voor jullie doen, vraag me en ik blijf ter jullie beschikking tot jullie vertrekken !
Kijk naar “Muzeul Satului” van je sofa in “Mozaik” op “Roemenië Forum”; als je het niet vind, ik zal je helpen vinden.
Na een trip door Europa heb ik Roemeense valuta over die ik niet kan inwisselen tegen euros bij het wisselkantoor.
Ik heb hier 483 Roemeense lei (RON) liggen (waarde momenteel 111 euro), en ik ben bereid deze iets onder de wisselkoers in te wisselen met jullie. Zo besparen jullie wat geld, en weet ik mijn lei toch in te wisselen voor euro’s.
Goede Morgen, Reizigers
Neem de lei, zo is gemakkelijk voor jullie ; eens in Roemenië je hebt het geld al en kun je doen wat je wilt, zonder de miserie om een ATM te zoeken.
Neem de lei, niet twijfelen, het is een goed zet.
Nog iets dat ik voor jullie kan doen?