roemenie, bulgarije, servie + interrail

Omdat er totnutoe nog niemand heeft gereageerd op mijn oproep voor reisgenoten naar het noorden van de vs en ik die trip niet alleen wil doen, heb ik een plan b bedacht. Hiervoor ben ik niet perse op zoek naar een reisgenoot maar wel naar mensen die ervaring hebben met interrail en roemenie; wil graag in 30 dagen van berlijn naar praag naar boedapest, dan dwars door roemenie met de nodige stops (maar niet boekarest) en dan via bulgarije, servie, kroatie, slovenie, oostenrijk terug naar huis. Heeft iemand dit al eens gedaan (is het uberhaupt te doen in 30 dagen?) en is het veilig om alleen door roemenie, bulgarije en servie te reizen? (de andere landen ken ik wel al). Tips en ervaringen zijn zeer welkom! groetjes inge (1967)

welke periode wil je dat gaan doen?

griffio70

zomervakantie noord-nederland

Hoi Inge

Of Roemenie veilig is is denk ik vooral afhankelijk van de persoon zelf.
Ik kom nu zo’n 20 jaar in het land ( heb vrienden wonen in Alba Iulia ) en het is op veel plekken uitkijken geblazen: diefstal/overval, bedrog, misleiding.
Is mij allemaal ook al overkomen. Extra opletten dus.
Is wel , vooral qua natuur en de gastvrijheid van veel mensen, een prachtig land.
Ik ga deze zomer ook weer naar Roemenie ,met de auto (cabrio) deze keer.
Vorig jaar naar de zwarte zee geweest.
Misschien is een idee om eens op prikbord Roemenie te kijken. Staan allerlei soorten reakties op.
Mocht je meer willen weten, laat maar horen… Ben benieuwd wat en hoe je het precies gaat doen.

Groetjes Ben

hoi ben wat leuk dat je de moeite neemt om dit te schrijven, ben heel benieuwd naar details mbt beroving en bedrog etc. Heb nog geen plan, gewoon hier en daar in roemenie in en uit lokale boemeltjes stappen en het land bekijken! ga graag goed voorbereid dus alle (jou overkomen) scams wil ik graag weten! leef je uit! inge

Hoi Inge

Heb gisteravond nog een mail verstuurd. Heb je die nog ontvangen ? (ik zie hem er nu namelijk niet bij staan ).

Groetjes Ben

hi ben zie geen nieuw mailtje misschien heb je 'm nog en kun je hem ff naar mijn email sturen: ilankreijer@hotmail.com bedankt!!

Hoi Inge

Kan mijn bericht niet meer achterhalen. Dus daar gaat ie weer. Roemenie is een prachtig land qua natuur en gastvrijheid van de meeste mensen. en er is historisch gezien ook wel het een en ander blijven staan.
De mensen zijn over het algemeen arm, nogal ruw en grof. Roemenie is niet het meest vrouwvriendelijke land. Er is onder de mannen een behoorlijk alcoholprobleem. De corruptie is alom aanwezig, ook politieagenten zijn hier gevoelig voor. Het is vooral opletten geblazen, op veel plaatsen zijn gasten die erop uit zijn om wat te jatten. Jaren terug hebben ze van een vroegere vriendin van mij in een cafe de handtas gestolen, auto al een paar keer beschadigd, mijn portemonnee gejat. De mensen zijn heel creatief om aan geld te komen. Niet te snel iemand vertrouwen. misschien lukt het af en toe om je aan te sluiten bij wat mensen. Roemenie is niet een land waar je als toerist snel even naar een instantie kunt gaan als je wat overkomen is en correct behandeld wordt, je moet al veel geluk hebben en bijna alles kost geld.
De politie houdt je als toerist ook gemakkelijk aan, verzind een of ander smoesje en je moet dan € 40,00 betalen, dan doen ze dan zo een paar keer op een dag en 's-avonds houden ze een feestje. Goed uitkijken bij het lopen op de trottoirs ( vooral 's-avonds ), er zitten soms flinke, diepe gaten in en er staat niets omheen. In het verkeer gaat het er af en toe wat wilder aan toe.
Slechte of geen straatverlichting. Ik ga nog steeds ieder jaar graag naar het land toe maar vind het altijd heerlijk om weer terug te zijn: minder stress en minder lawaai. Vorig jaar ben ik met een vriend naar de zwarte zee geweest. van te voren een week bij vrienden in huis geweest. Deze zomer ga ik ook weer. Ik wil je niet te ongerust maken, van de andere kant een gewaarschuwd iemand telt voor twee, is het gezegde geloof ik he.
Ben zeer benieuwd. Groetjes Ben

hey ben bedankt voor de moeite! Het klinkt een beetje als peru (daar jatten ze nog je flesje cola of pakje shag uit je handen als je wandelt…) maar handtas heb ik niet, auto ook niet en meestal gebruik ik ook geen portemonnaie, dus daar ben ik niet zo bang voor; dat de politie je aanhoudt met een smoes en dan laat dokken vind ik wel eng…wat voor smoezen hebben ze dan zoal en wat kun je doen om er aan te ontkomen, of is dat onmogelijk? (tja je kan moeilijk de politie bellen haha) Ben trouwens niet echt van plan naar steden te gaan, maar is het platteland eigenlijk wel veiliger? groetjes inge (en ja ik heb vast nog veeeel meer vragen, mensen die in roemenie zijn geweest zijn wel erg dun gezaaid…)

Hoihoi,

Ik ben zelf in Boedapest geweest. Ik zou er toch zeker 2 dagen verblijven. Ik vond het niet de leukste plaats, het viel me een beetje tegen, maar dat is natuurlijk persoonlijk en je moet het zelf eens gezien hebben natuurlijk. Er is wel veel te zien, en het is allemaal dicht bij elkaar.
Ik ben al meerdere keren in Kroatie/Servie/Slovenie geweest.
In Servie zou je van Nis naar Belgrado kunnen gaan met de trein en naar Novi Sad. Novi Sad vind ik persoonlijk leuker dan Nis. Belgrado vind ik tegenvallen. Ben er twee keer geweest, ik dacht misschien dat het de tweede keer leuker zou zijn maar dat viel tegen. Belgrado is wel heel groot en er is genoeg te zien en te doen. Als je in Belgrado bent kun je naar het KAlemegdan park, Mihajlo straat (de winkelstraat), je hebt meerdere grote pleinen in Belgrado, alleen rondlopen al is leuk! Verder ben ik nog naar Ada Ciganlija, een eiland in de rivier de Sava met strand, altijd leuk voor in de zomer. Oja wat je zeker zou moeten zien in Belgrado als je in het Kalemegdan park bent is het uitzicht op de twee rivieren, Sava en Donau die samenkomen. Je kunt daar heel mooi op de muren van het fort zitten, als het lekker weer is dan zal het wel druk zijn, natuurlijk erg gezellig!

Vanuit Belgrado kun je met de trein naar Bar in Montenegro, maar vanuit Montenegro kun je niet met de trein naar Kroatie. Als je bijvoorbeeld naar Dubrovnik wilt, dat kan niet, want daar komt geen trein. Als je perse met de trein wilt reizen, kun je het beste via Belgrado naar Zagreb gaan en dan naar Split. Treinen in Kroatie rijden niet frequent. Op sommige routes gaan er maar 3 treinen per dag. Vanuit Split zou je naar Rijeka kunnen met de trein en dan naar slovenie (Deze trein gaat volgens mij in de ochtend en in de avond), Ljubljana is de eindbestemming. In Slovenie heb je meer verbindingen, die weet ik niet allemaal (ga zelf dit jaar ook weer naar Slovenie en ben van plan om het meeste met de trein te doen). Slovenie is een heel fijn land om rond te reizen en ook het alleen reizen is me de vorige keer goed bevallen. Vanuit Ljubljana kun je per trein naar Koper aan de kust en naar Bled (het meer van Bled) je kunt de internationale trein nemen richting munchen, die gaat volgens mij 3 keer per dag, en die komt bij Lesce-Bled (dit is een paar kilometer van Bled, kun je met de bus doen, kost maar een paar euro en je bent er zo, de halte ligt naast het station en de bussen rijden regelmatig). In Kroatie zou je, als je nog een plaats tussen Belgrado en Zagreb wilt bezoeken, naar Osijek kunnen gaan. Mooie stad, niet veel toeristen. Niet echt een plaats waar Nederlandse mensen heen zulle gaan, maar ik vond het toch de moeite waard. Als je bijv. 2 dagen gaat zou je nog naar Kopacki rit kunnen gaan (ik heb het zelf niet gedaan, Toen ik in Osijek zat heb ik drie dagen geprobeerd een fiets te huren maar dat lukte niet helemaal :P), schijnt de moeite waard te zijn en niet al te ver van Osijek. Als het goed is kun je vanuit Novi Sad (2de stad van Servie, maar niet groot wel de moeite waar, centrum vond ik lastig te vinden vanaf het station, zelf de tweede keer haha) naar Osijek of Vinkovci (vond ik een beetje te klein, met een paar uurtjes ben je er doorheen. Vanuit deze twee plaatsen kun je gemakkelijk naar Zagreb, treinen rijden enkele keren per dag, niet elk uur volgens mij elke 2 of 3 uur. Er gaat niet altijd een intercity in die 2 uur. De treinen gaan vaak door naar Rijeka, dat is dan het eindpunt. Verder dan dat rijden ze niet. In Zagreb zou je dus naar Split kunnen gaan per trein, je zou ook halverwege de route uit kunnen stappen en de trein naar Zadar nemen of Sibenik. Allebei liggen aan de kust. Volgens mij rijden er maar enkele treinen per dag naar het zuiden van Kroatie. Vanuit Ljubljana gaat er nachttrein naar Munchen (ik denk dat ie om half 12 vertrekt vanuit Ljubljana ongeveer, vanuit Zagreb vertrekt ie om kwart over 9 en het is ongeveer 2 uur naar Ljubljana).
Zo een hele rits informatie. Ik hoop dat je er wat mee kan! Veel succes en plezier alvast!

Groetjes Sandra

wow, dat is een flinke lap tekst, hartelijk bedankt voor de moeite!! Novi sad klinkt leuk;ik begrijp dat je niet in roemenie bent geweest? Iedereen die daar wel is geweest, nodig ik van harte uit om me een berichtje te sturen!!

2 jaar geleden ben ik alleen naar Roemenie gegaan, ik moet zeggen dat ik een fantastische vakantie heb gehad, zonder zelf last te hebben van wat dan ook. (ik ben welliswaar geen vrouw). Ik heb wel gezien dat mensen bij valma veche terug kwamen hun tent met inhoud er opeens niet meer was, en gejat was door de terrein beheerders. Ondanks getuigen verklaringen van o.a. mij deed de politie er niets aan. In valma veche was toen echter wel een festival aan de gang waar veel mensen op afkwamen.
Verder heb ik in de drie weken nergens last van gehad, ben nooit aangehouden door de politie, ik had wel een roemeense huurauto, en dus een roemeens kenteken. Ook op plaatsen waar ik wild gekampeerd heb nooit ergens last van gehad. Sterker nog, op sommige plaatsen waar meerdere wildkampeerders waren kwam de politie af en toe kijken of alles in orde was.

Houd er rekening mee dat in Roemenie honderden zwerfhonden zijn, ben je bang voor honden is dat wel iets om rekening mee te houden. De zwerf honden zijn over het algemeen niet agresief, en eerder bang voor jou dan dat je voor hun bang moet zijn. Zeker in de steden zijn er veel, maar de meeste hebben een oorlabel, en volgens een roemeen betekende dit dat de gelabelde honden ingeent waren tegen verschillende ziektes. Hoewel, indien je in het onwaarschijnlijke geval gebeten wordt, het niet onverstandig is een tetenisspuit te gaan halen.

Laat je niet afschrikken door bovenstaande, het is een super mooi land, de mensen die ik gesproken heb waren allemaal stuk voor stuk super vriendelijk. Ik ben uitgenodigd geworden om bij mensen te eten, mijn tent bij mensen in de tuin op te zetten, en uitgenodigd om een tour door de bergen te lopen met een gids.

Als je naar Roemenie gaat, moet je zeker sigisoara niet overslaan. Een super leuk en kleurrijk stadje, niet zo groot, maar persoonlijk vond ik dat het mooiste stadje waar ik geweest ben.

En nog een tip m.b.t. Kroatie, treinen rijden er niet zo veel, maar de busverbindingen zijn goed en goedkoop. Ik ga er dit jaar, zoals het nu uitziet alleen, rondtrekken, welliswaar weer met de auto en niet met het openbaar vervoer. Misschien, afhankelijk van de periode en plaats dat je daar bent, kan je een lift krijgen. Meer tips heb ik nog niet, aangezien ik er zelf nog nooit ben geweest.

hey robert bedankt voor je berichtje. Dat van die zwerfhonden wist ik al, daarom ga ik nu pas (voorheen kampeerde ik altijd met mijn hondje en was ik te bang dat ZIJ gebeten zou worden…) maar idd volgens mij meer in steden en ik ga toch meer voor het platteland. Sigisoara ga ik zeker heen! Bedankt voor je tips, heb nog helemaal geen planning, ben er zelfs nog niet uit of losse treinkaartjes niet veel goedkoper zijn dan interrailen (vooral als ik de stukken in duitsland en oostenrijk zou liften) maar aan de andere kant is zo maar op de trein springen zonder kaartjes te kopen ook wel weer relaxed…dusseh ervaren interrailers, laat van je horen!