Alles over Roemenië in vragen en antwoorden.
Hallo!
Ik denk dat mijn vraag in deze topic past!
Vorig jaar ben ik naar Bulgarije geweest en toen hebben ze me gezegd dat het niet nodig is om Bulgaars geld mee te nemen omdat je toch geen groot bedrag mag invoeren uit het buitenlad.
Is dit ook zo het geval in Roemenië? Bestellen we het best roemeens geld bij de bank? Of zijn er op de luchthavens bankautomaten waar we wat roemeens geld kunnen afhalen?
Mvg,
Delfien
In de steden zijn ATM automaten te vinden, ik neem aan op de luchthavens ook. Bij banken in Roemenië kan je ook Euro’s omwisselen ![]()
Hi Delfien
Ik neem altijd 100-200 euros mee en voor de rest gewoon pinnen; er zijn ATM’s in alle steden, gewoonlijk bij de bank en de centrum van een grote dorp, nog altijd bij de bank.
In de "mall"s kunt je met je CC betalen.
Het wordt niet gecontroleerd als u Ron (de nieuwe “lei”) meeneemt.
De euro’s gebruik ik in de luchthaven (Brussels) of zelfs in Otopeni (Bucuresti)
Als iets niet duidelijk is, stuur me een mail en ik antwoord je zo snel mogelijk.
Groetjes
Sopirla>>>
Hallo Delfien
Als je CC meeneemt, “Visa” is je beste vriend en dan “Mastercard”.
Laat nooit een transactie gebeuren …achter een gordijn, enz. Blijf bij als je CC geeft; ik spreek uit ervaring: ik heb een wondermooie kleed gekocht in Kuala Lumpur, en een jaar later was ik 109.000 francs lichter.
Maar BCC heeft de fraude onmiddellijk ontdekt, mijn Visa geblokkeerd en mijn geld terug op de kaard gezet (men krijgt een nieuwe, uiteraard).
Als de ATM je kaard slikt, dan moet je binnen bij de bank gaan en ze moeten je terug geven (technisch probleem).
Groetjes
Sopirla>>>
Alvast bedankt voor de tips allemaal!
Mijn reis begint alsmaar meer vorm te krijgen en binnen enkele dagen is het zo ver … toch nog een vraagje!
Ik ben van plan om vanuit Boekarest naar Suceava te treinen. Ik heb gevonden dat je een nachttrein kunt nemen. Ik weet alleen niet zo goed hoe het zit met die tickets. Ik las dat je voor sommige een dag vooraf moet gaan bestellen, klopt dit? Of bestel ik ze nu al reeds? Doordat het een nachttrein is weet ik niet zo heel goed of op het moment zelf een ticket kopen een goed idee is.
Misschien weet er iemand van jullie raad?
Mvg, Delfien
Goede morgen Delfien
Je kunt zelf zien welke trein dat je neemt; als je nacht trein neemt, dan komt je redelijk vroeg in Suceava.
Wacht daar iemand op je?
Mijn advies is geen nachttrein te nemen, om veiligheidsredenen.
Zeker als je alleen bent.
Als je het kan vermijden, doe het.
Ik wil je niet de schrik aanjagen, maar een meid alleen en een buitenlandse bovenop, s’nachts, kan idees doen geven aan de onjuiste gasten.
Wat de tickets betreft, kun je op voorhand in elke agentschap in Bucuresti of de dag zelf, aan een van de loketten in “Gara de Nord” Bucuresti.
Geef me 5 ’ om iets te checken…
Groetjes
Sopirla>>>
Hi Delfien
Als je me kunt schrijven om hoe laat wilt je vertrekken vanuit "Gara de Nord "(noord station) Bucuresti, dan kan je geven welke treinen heb vanaf…?
De treintabel is alleein in het Roemeens…de “wijzen” van daar !
De uur is ook belangrijk.
Tot straks, ik blijf on-line tot je me kunt antwoorden.
Sopirla>>>
Hi Delfien
Ik heb voor je alle treinen met vertrek van Bucuresti Nord (Gara de Nord) op een rij:
IC 551 vertrek 06.00 aankomst 12.48 (duur=6.48 uren)
R 1384 vertrek 0653 aankomst 13.42 (duur = 6.49 uren)
R 751 vertrek 11.00 aankomst 18.01 (duur = 7.01 uren)
R 651 vertrek 13.40 aankomst 20.35 (duur = 6.55 uren)
IC 553 vertrek 16.55 aankomst 23.38 ( duur = 6.43 uren)
A 1653 vertrek 21.00 aankomst 04.09 (duur = 7.09 uren)
R 733 vertrek 23.30 aankomst 06.30 (duur = 7 uur)
De A 1652 en R 733 hebben ook slaapwagens.
De IC 551 en R 651 hebben ook een wagon-restaurant.
IC = Intercity
A = Accelerat
R = Rapid
Als je de ticket koopt voor je vertrek, dan krijg een vermindering tussen 5-13 %. Als je in Bucuresti bent, kun je dat doen in elke treinagentschap. Er zijn in Bucuresti genoeg; als het niet lukt, dan maar naar de station.
De IC treinen zijn de duurste en als je kijk naar de uren die een IC trein maakt of een R trein over doet, het verschil is miniem, maar niet in je budget.
Het verschil komt ook van je keus: Iste klas of IIe klas of slaapwagon.
Ik heb ook een lijst van hotels rondom Gara de Nord, in geval van…
Ook tijdens je reis kun je me bereiken; ik geef je mijn privé e-mail adres: d.smits@scarlet.be; ik zou niet bellen, als ik je was want in Roemenië tegenwoordig zijn veel operators en hun tarieven ken ik niet.
Dus, ik reis virtueel met je mee !
Nog vragen: “shoot” ! ik zal asap antwoorden als ik niet slaap !
Zo, tot later of morgen, wie weet…
Groetjes
Sopirla>>>
Hi Delfien,
Voor dat ik naar mijn “nest” ga, nog iets i.v.m. de trein tickets: alleen als je in een slaapwagon wilt plaats hebben, dan moet je zeker op voorhand reserveren; voor de rest van de treinen is niet nodig, tot 2 uren voor het vertrek mocht je tickets kopen.
Ik ga “parkeren”.
Tot morgen of zo.
Groetjes,
Sopirla>>>
Goede morgen Delfien
Zoals ik zei, je moet vooraf enkel als je een slaapwagon (“couchette”) tot aan je bestemming - Suceava; als je maar een plaats wilt tot Suceava, je kunt 2 uren voor de trein vertrek, nog je tickets kopen in "Gara de Nord, aan de loket.
Nu weet ik niet meer waar de loketten zijn, maar als je gaat naar “Informatii”, de persoon achter de plexiglas zal het zeker weten.
Groetjes
Sopirla>>>
Hallo Delfien,
Ik ben net in Suceava geweest en kan je, als je nog naar accommodatie zoekt, van van harte Lary’s Hostel aanbevelen, goedkoop en bijzonder hartelijke verwelkoming en dienstverlening, in de velden dus rustig gelegen en per stadsbus bij Gara du Nord (enkele haltes en 10 minuten lopen) goed verbonden met het centrum. Stond niet in mijn reisgidsen maar heb het er heel erg goed naar mijn zin gehad. Ik was alleen en heb een tweepersoonskamer voor mezelf genomen. Ze organiseren ook tours naar de kloosters als je dat zou willen.
Ook is er een mooi klein etnografich museum (Muzeul de Arte Populara) dat niet in alle reisgidsen staat en in een heel mooi 17de eeuws huis zit, naast het centrale plein.
Als je naar de toeristeninfomatie zoekt, die zit sinds kort in het gemeentehuis tegenover het stadpark dichtbij het centrale plein (ik heb erg gezocht omdat in de editie 2011 nog het vorige adres vermeld stond).
In Roemenie is mij gezegd dat als je 's nacht wilt reizen dat het beste in slaaptreinen met eerste klas-couchettes kan, twee personen per couchette, omdat daar een treinmanager is die de deuren kan afsluiten. Zelf ben ik in per ongeluk een “gewone” nachttrein terecht gekomen en het is waar, veilig en comfortabel is het niet, en je kunt niets afsluiten.
Groeten,
Chaja
Goede morgen Delfien
Sorry dat ik "goede morgen zegt, maar ik ben pas wakker.
Ieder slaapwagon heeft zijn echte “chef” en die sluit alles, voor veiligheid
Als je voor de R 733 kiest, je bent 6 uur onder weg en lekker uitgerust, wat het trein stopt in enkele stations maar en voor 1 minuut of 3.
De tickets moet je wel vroeger aankopen
Als je nog iets wilt vragen, vraag het gerust, het is geen probleem; vandaag ben ik vrij.
Tot strakjes
Sopirla>>>
Hey Delfien
Ik moet nog iets schrijven over de slaapwagon: ik heb het ook genomen van Bucuresti tot Wien; ik slaap zo wie zo slecht of niet in treinen, bussen en andere transportmiddelen, maar hou rekening met het lawaai van de trein zelf; als je iets nodig hebt, tip de “chef” van je slaapwagon en je bent als eerste bediend. Tja, een gewoonte die zal jaren nog blijven bestaan, spijtig genoeg…
Groetjes
Sopirla>>>
PS: Mag ik iets vragen? Wat is je traject?