Eerste keer naar Roemenie , een geweldig land

ben net terug van 3 weken roemenie in de buurt van oradea… heb een geweldige vakantie gehad . slapen in huis van nederlandse vriend en kennisgemaakt met roemeense mensen en bij hen thuis geweest . wat een vriendelijkheid… je kunt alles van ze krijgen en ze doen alles voor je…
jij bent hun gast…
wel een heel verschil tussen stad en platteland… maar dan trekt me platteland toch meer . roemeens marktje in brusturi ewaar ze komen met paard en wagen en van alles aanbieden … mensen die bedelen…
mensen die wonen in hele slechte huisjes , wegen die hobbelen , maar ook wel leuk is… koeien en schapen die met boer mee gaan naar grote wei en sávonds pas terug komen… mensen die van allerlei groentes verbouwen en dan inwekken voor winter…
in oradea naar grote markt geweest , lijkt wel op beverwijkse bazaar , verkopen daar echt alles… grote winkels in oradea waaronder: reaal , praktiker , obi , carrefour…
goedkoop eten in stad , veel te zien , baila felix echt een vakantiepark voor toeristen met thermaalbaden en mooie parken en leuke restaurantjes…
hele mooie ongerepte natuur , mooie rit gemaakt door bergen , naar grotten geweest in targu mares , zoutgrot waar zelfs een speeltuin en theater in grot is…
vloer lijkt wel marmer , maar is gewoon zout…
niks geen corruptie of stelen… gewoon vriendelijkheid en een hele mooie vakantie gehad . eten is erg goedkoop en ook heel lekker . ook echt roemeense gerechten gegegeten bij vrienden… auberginessalade gegeten en gezien hoe ze klaar maken… volgend jaar weer…kan het iedereen aanraden… en al die roddels over roemenie: niet geloven , het is allemaal onzin… ja misschien bij boekarest , maar in dorpjes is het geweldig leuk… en waardeer je bij thuiskomst meer wat je hier hebt…
groetjes natascha

Leuk te horen dat je het zo naar de zin gehad hebt :slight_smile:

Ik vind het ook een heerlijk land.

Goede morgen, Natascha
Het doet me plezier…en volgend jaar terug, misschien ?
Er zijn nieuwe topics gezet op de forum; please be my guest and have a look !
Groetjes
Sopirla>>>

Zelf ben ik ook terug van een eerste vakantie in Roemenie na heel veel vooroordelen te hebben moeten overwinnen, en het is me zo goed bevallen dat ik volgend jaar weer ga. Er is zoveel te zien, het is makkelijk rond te reizen, het is er niet duur, en ook heb ik overal goede ervaringen gehad met mensen. Ik had zelfs af en toe een streepje voor omdat ik alleen reisde.

Met handen en voeten heb ik me overal verstaanbaar kunnen maken en je vindt geregeld mensen die of goed Frans of Engels op school hebben geleerd of in het buitenland hebben gewerkt zodat je hen (en daarmee Roemenie) wat beter kunt leren kennen. Hoe meer talen je zelf spreekt hoe makkelijker het wordt.

Wat geweldig is dat Roemenie altijd op het kruispunt van culturen heeft gelegen en er daardoor zo’n grote diversiteit aan gemeenschappen en culturen is. Je raakt niet uitgekeken, en dan heb ik het nog niet over de parchtige natuur. Kortom, ik kijk nu al uit naar mijn vakantie volgend jaar! Dit jaar heb ik het Duitse gedeelte van Transsylvanie, Moldavie en Maramures bezocht dus als iemand daar advies over wilt geef ik dat graag.

Groeten,
Chaja

Hi Chaja
Er zijn bijna dagelijks iets te lezen op “Roemenië Forum”; bv, gisteren heb ik de eerste curiosa (of bezienswaardigheden) en vandaag nog een.
Er zijn nog wat plaatsen in Maramures die een bezoek waard zijn, plaatsen waar je ziet dat niet overal en niet voor iedereen de tijd dezelfde is.
Ik ben blij dat je terug wilt; als de moment aangebroken is en je traject gemaakt is, dan kan ik je wijzen waar je moet zijn om nog mooier dingen te zien.
Bedankt voor je bericht en ik ben blij voor je dat je een heel mooie reis gehad hebt!
Groetjes
Sopirla>>>

hoi
ja ook wij willen volgend jaar terug naar het vaste huis in spinus…
maar we willen dan ook een paar dagen verder het land in . dit jaar zijn we ook naar de grotten geweest in praid ( targu mures) daar een stuk verder liggen ook hele hoge bergen , dus ik denk daar ergns in de buurt , maar dat moeten we even bekijken…
ik heb al wel een site gemaakt ove r onze vakantie , kijk maar eens:
http://holrom.webklik.nl/page/holrom

groetjes natascha

Hi Natascha
Jullie vragen en ik draai, en zo snel in mijn krachten staat. Het is heel simpel: voor dat jullie de beslissing genomen hebben, hou de “Roemenië Forum” in de gaten want ik verander elke dag iets, op alle gebieden.
Als jullie fantastische grotten willen, kijk in “scenic drives” of willen jullie iets curieus zien, kijk dan in “curiosas”.
Zoals ik zei, een van de rubrieken van de forum veranderd dagelijks.
Ik ben zeer blij dat Roemenië is een meevaller voor jullie !
Volgende keer, zal ik jullie assisteren in alles wat jullie willen doen en zien.
Groetjes
Sopirla>>>

ja ik heb nu alweer zin om weer te gaan , maar moeten wachten tot juli 2012…
maar we zijn wel volop druk met allerlei goederen die om de 2 weken die kant op gaan en dat is ook erg leuk om te doen…
we raken er echt niet over uitgepraat en we hebben mensen daar leren kennen zo sociaal… nou daar kunnen de nederlanders nog een puntje aan nemen… ik moet ook echt mijn roemeense lessen weer gaan oppakken en verder oefenen… dit doe ik op:
leerroemeens.nl een erg fijne website…
groetjes natascha

Hey Natascha
Ik heb een fout gemaakt : ik dacht dat de groep studente waren die naar Suceava wilde, maar jullie zijn bezig in jud. Bihor…: tja, zo gebeurt het als je met 100 dingen tegelijk bezig bent.
Natascha, maak je geen zorgen; willen jullie iets, wat dan ook, een mail sturen en de rest doe ik.
Daarvoor ben ik hier, om iedereen te helpen die mijn hulp nodig heeft.
No worries.
Als jullie ook uitstapjes willen doen, schrijf me de bestemming en ik zal je zeggen wat de moeite waard is.
OK ?
Een dag dichter bij Roemenië…
Groetjes
Sopirla>>>

Goede avond, Natascha,
Hoe ver ben je bereid om te reizen (uitstapijes doen) vanaf Oradea? Op dit manier weet ik welke trajecten moet ik klaar maken; en wat willen jullie zien.
Nog iets : in juli in Roemenië is enorm heet; de thermometer kan gemakkelijk klimmen boven 40°C.
Ik hoor nog van je !
Groetjes
Sopirla>>>

we weten het nog niet precies . afgelopen jaar zijn we ook in juli geweest en inderdaad temeperaturen van 33 gragen tot 42 graden … ach ja… dan houden we ons maar een beetje rustig… of gaan zwemmen in arodianis…
we zijn afgelopen jaar naar de zoutgrotten in praid geweest…was 300 km rijden , is eigenlijk veel voor 1 dag , maar wel de moeite waard…
misschien dat we aankomend jaar vanaf spinus met een caravan iets verder het land ingaan , naar de echte bergen… we houden veel van natuur en niet zo van grote stad…en we willen nog veel meer van de cultuur gaan zien o.a. in spinus… school , echte armoede , opvanghuizen etc…
groetjes natascha

Hi Natascha
Ik ga nu kijken wat de moeite waard is en ik mail je een voorstel.
Als je niet akkoord ben, dan maak ik een andere, en zo verder, tot jullie iets moois hebben.
Ok?
Cheers
Sopirla>>>

Natascha, ik ben iets vergeten te vragen: waar verblijven jullie? of toch de dichtstbij stad?
Sorry,…maar we zullen iets moois van maken! Beloofd !
Groetjes
Sopirla>>>

wij logeren in het huis van een vriend van ons in spinus . daarnaast ligt het kindertehuis casa lidia met een nederlandse camping en ook nederlandse mensen . spinus is een dorpje in de bergjes bij brusturi , paulesti etc…
heb jij in roemenie gewoond??? zo ja waar???
groetjes natascha

Hey, Tassie
Ik heb 28 jaar in Roemenië gewoond, in de stad Bacau, in provincie Moldova (het grenst met de Republiek Moldava).
Ik ben professor geweest, Engels-Frans en met de jaren, is het Hongaars ook bij gekomen, dan het Nederlands en nu ben ik op weg naar het Spaans.
Op de kaart zetten ze niet alle dorpen of kleine gemeenten, daarom vraag ik een stad of de hoofdstad van het departement; dan kan ik jullie onmiddellijk vinden.
Zoek je het voor mij, ajb?
En dan ben ik vertrokken…
Cheers
Sopirla>>>

Hi Tassie
Ik ben vergeten…als je wilt rusten onder weg, mijn liefste vriendin( een Nederlandse fantastische mens) heeft een B&B in Hongarije, in Nagydobsza; je kunt haar contacteren via e-mail : sandra.vanderbijl@gmail.com of tel :
0036705501399 of 0036705217884.
Ik ga haar ook bezoeken als we terug komen van Roemenië; ja, het is hoogtijd voor een familiebezoek; we vertrekken einde mei en terug einde juni ongeveer 5 weken.
Doei
Sopirla>>>

de stad is oradea en anaf daar is het ongeveer 30 km naar spinus . eerst richting cluj en dan afslag de bergen in …
misschien een idee die b and b…
groetjes natascha

Goede avond, Natascha,
Nu weet ik waar “ik” sta…
Ten laatste donderdag, stuur ik de eerste voorstel; morgen heb ik een lange dag.
Ik hoop dat OK is, voor jullie.
Groetjes
Sopirla>>>

Hoi Tassie,
Een beetje laat, de afgelopen 2 dagen, maar 4 uren slapen en vergeten te eten (geen grap!).
Dus, de 1e voorstel :
-traject : Spinus - tot aan E60-richting Oradea- dan op E79 (dit weg gaat naar Beius, tot in Deva )- (het is gemakkelijker als de wegnummer hebt en waar de weg naar toe gaat) - tot in “Parcul National Apuseni”.

bezienswaardigheden

• Baile 1 Mai
  • Baile Felix beide oorden met thermale water(voor ziektes, om gewoon de drinken
    in geval dat je miserie hebt met je lever, maag, darmen enz);
  • dan gaan jullie in “Parcul National Apuseni”; hier zijn 2 van de mooiste grotten
    die Roemenië rijk is;

Totaal aantal km : ongeveer 200 km (enkel heenreis)

een beetje uitleg :

• een deel van dit reis, staat beschreven in “Scenic Drives” in “Roemenië
    Forum”;
  • deftige schoenen en 1-2 flitslampen zullen nuttig zijn;
  • “Pestera Ursilor” is een unicum in Europa door de beren “Ursus Spaeleus” uitgegraven grot, die nu allang verdwenen zijn; open - 10-17 uur ; ingang : 10-15 lei; jullie zullen een gids krijgen (het is verplicht); de stalactites en de stalagmites groeien 1 cm per jaar en men zegt dat ze zijn tussen 22 000 en 55 000 jaren oud; de temperatuur in de grot : 10°C.; als je “attent” wilt zijn, geef iets aan de gids en jullie gaan zien wat de normale toerist niet ziet omdat de gids niets gekregen heeft, buiten zijn armzalige loon;
  • ik denk dat jullie al weten, de “bacsis” is overal met veel plezier aanvaardt door iedereen en echt iedereen, afhankelijk van de status en alles gaat veel sneller; dit gebruik komt van de tijd dat de Turken wou Roemenië bezeten (rond de tijd van Vlad Tepes), en spijtig genoeg dit gewoonte leeft nog mee.

Er zijn nog andere grotten : Meziad en Scarisoara. Als jullie geïnteresseerd zijn, dan ga ik verder voor die andere 2.

Zo ga ik altijd te werk als ik trajecten moet maken; idees zijn meer dan welkom !
Bekijk het en dan zullen we zien als we dit traject verder zetten of een andere.
Als jullie geen aanhangwagen bij hebben, slaapgelegenheden zijn overal.
BELANGRIJK : niet vergeten af te dingen over de pris van de kamer; ga eerst kijken en dan doe je “schouwspel” !

Groetjes
Sopirla>>>

oh wat erg zie nu pas je bericht over de grotten . iok zal me er eens in verdiepen … maar dat is toch pas van de zomer .

gisteren heb ik een telefoontje gehad dat we misschien met de kerst ook naar roemenie gaan , maar dan gaan we maar 9 dagen en verblijven we voornamelijk in spinus en oradea . in baile felix ben ik geweest… is erg mooi…

groetjes natascha