Advies gevraagd over Transsylvanie, Moldavie en Maramures

Ik ga van 8 tot en met 26 augustus naar Roemenie en heb de volgende vragen:

(1) Wat is de temperatuur in Transsylvanie (Brasov en Sighisoara), Moldavie (Bucovina) en Maramures in die periode? Pak ik truien en een fleece in of bloesjes?

(2) Hoe veilig is het om in Maramures als vrouw alleen per auto rond te reizen? De meningen zijn hierover verdeeld.

(3) Er wordt mij gezegd dat een auto in Maramures de beste optie is aangezien er weinig openbaar vervoer of maxi-taxi’s zijn. Is dat zo? Overal elders wil ik van openbaar vervoer of maxi-atxi’s gebruik maken.

(4) Weet iemand interesante budgetpensions in Iasj en Suceava?

Alle advies is welkom.

Groeten,
Chaja

Chaja,

Roemenie is best een beschaaft land, je word er niet uit de auto getrokken. Of het er veilig is om rond te rijden met de auto hangt dan ook niet van je geslacht af maar van je voertuigbeheersing en je vermogen om je aan te passen aan het Roemeense wegennet en de daar gebruikelijke rijstijl.

Als je een auto gaat huren let dan wel op dat je ook dekking hebt voor diefstal en schade aan het eigen voertuig.

Toen ik in Sighisoara was was het er heet (25+ graden), maar boven op de Transfagarasan lag sneeuw. Op andere momenten in Roemenië hadden we ook wel eens wat regen.

Het openbaar vervoer is er vergeleken met NL zeer beperkt, maxi-taxi’s kan ik me niet herinneren.

Sighisoara is heel mooi, als je paardrijden kan weet ik daar nog wel een leuk adres voor je. Een prachtige manier om het landschap te bekijken.

De filmpjes hieronder nam ik er verleden jaar op vanuit de auto, dat zou je een idee moeten geven van de wegen daar.

Veel plezier, Roemenië is een geweldig land.

[ame]- YouTube

[ame]- YouTube

Bedankt voor je advies en de twee filmpjes! Ik ben gerustgesteld. Het was een Roemeense collega met een oma in Bucovina, die dus Roemenie buiten de gebaande wegen kent, die mij sterk heeft afgeraden Maramures te bezoeken (straatarm, niet gwend aan toeristen,enz.). Tja, ik wist niet wat ik ervan moest denken, temeer daar je over het algemeen weinig positiefs over Roemenie leest. Dat is nu juist één van de leuke dingen van deze vakantie: het land achter de vreselijke verhalen en vooroordelen ontdekken. Uit de reisgidsen begrijp ik al dat er heel veel te zien is, en de twee enige mensen de ik ben tegengekomen die er zijn geweest (enkel in Transsylvanie) waren erg enthousiast. Kortom, ik heb de indruk dat het inderdaad een geweldig land is.

Straatarm en niet gewend aan toeristen klopt wel voor zowel Maramures als Moldavie. Ik vind het zelf ook schitterend om juist deze onbekende gebieden te bezoeken, maar ik zou de mensen daar niet aan al te grote verleidingen blootstellen.

In Brasov en Sighisoara zijn ze wel gewend aan toeristen.

Als je van een beetje avontuur houd is Roemenië een van de mooiste landen van Europa :zon02:

Hallo Erwin,

Ik ben inmiddels terug uit Roemenie. Alles is heel goed gegaan. Het bleek een goed idee te zijn geweest Transsylvanie, Moldavie en Maramures te bezoeken: drie heel verschillende regio’s. Overal goede ervaringen gehad, vooral met mensen, nergens zelfs maar ongerust geweest, heel veel mooie dingen gezien, alles prima met de auto. Enige minpuntjes: de mensenmassa’s in Sighisoara en een P-trein als nachttrein van Brasov naar Iasi. Het is me zo goed bevallen dat ik volgend jaar weer ga, ditmaal naar noordelijk Transsylvanie (Cluj Napoca) en zeker terug naar Maramures.

Groeten,
Dionne

Dionne, leuk om te horen dat je het zo naar je zin gehad hebt :smiley:

Hallo Dionne
Als je nog terug gaat, neem NOOIT een P-trein; deze zijn de langzaamst, ze stoppen overal; op 28 jaar die in Roemenië leefde, nooit heb ik zo iets genomen, tenzij je moet in een dorp zijn; anders neem IC (inter-city) treinen of R-treinen (r= rapid -snel) of A-treinen (accelerat = sneller dan een P); deze treinen stoppen alleen in grote steden.
Voor volgend jaar, spreken we op tijd af, nadat je traject al gemaakt heb. Ondertussen blijf de forum volgen, want het komt bijna iedere dag iets nieuw.
Tot de volgende avontuur,
Groetjes
Sopirla

Hallo Sopirla,

Officieel, op papier, was de nachttrein naar Iasi een A-trein. Het was de enige treinverbinding tussen Brasov en Iasi. Ik wist inmiddels wat P-treinen waren omdat ik er eerder per ongeluk eentje had genomen, tussen Brasov en Sighisoara. Het langzame is niet het ergste, wel het vuil overal, de roest, het verval. En ja, kleurrijk publiek. De nachttrein naar Iasi beek echter geen nette A-trein maar een vreselijke P-trein te zijn. Vertrek om elf uur 's avonds, en we hebben er negen en een half uur over gedaan. Om twee uur stapten er nog mensen uit, om vier uur kwamen er nog hele gezinnen binnen. Onbeschrijflijke toiletten. Ik had eerste klas genomen die net zo vuil was maar waar ik tenminste een coupé voor mezelf had omdat er slechts enkele mensen in de eerste klas zaten. In totaal slechts anderhalf uur geslapen door het geschud en lawaai van de trein. Een avontuur dus. Neen, NOOIT meer een P-trein.

Groeten,
Dionne

Hoi Chaja-Dionne
Moet ik eerlijk zijn? De enige treinen die ietwat fatsoenlijker zijn de R en IC treinen; die kosten alle 2 meer maar als je wilt “dicht” bij NMBS zijn, dan is IC de juiste. De IC “(inter-city)” stoppen zelden (een paar stops per traject) maar naar Roemeense normen zijn buiten hun budget bereik.
De laatste keer dat ik in een IC gestapt ben, ik kon bijna niet geloven : proper in de resto-wagon, vriendelijke personeel (als je een dikke tip geeft, dan zijn ze in staat alles voor je te doen…neen, neen, niet uit de trein springen - dit kost meer !)
In vervolg, als ik je was en ik moet 's nachts rijden, dan zou ik meer betalen , maar je hebt andere condities. Over dag, als je iets wilt zien, kun je nemen wat je wilt, tussen een A en R treinen.
Als je nog iets wilt weten, “shoot” !
Ik antwoord asap !
Groetjes
Sopirla