Met de auto door Roemenië rijden….een paar tips.

Met de auto door Roemenië rijden….een paar tips.
Steeds mee toeristen steken de Roemeense grens over om dit prachtige land te bezichtigen. Wie hier voor het eerst komt heeft wellicht iets aan de volgende tips…

Snelwegen
Roemenië kent maar liefst twee snelwegen, en in tergend traag tempo worden nieuwe snelwegen aangelegd. De meest bekende is Boekarest – Pitesti, en de andere is de Route du Soleil van Boekarest naar de kust. Hoewel, de laatste 60 kilometer tot de kust is nog niet klaar; en in Cernavoda, na het overstekenen van de Donau, gaat de weg over in een provinciale weg. Voor de overgang van de Donau moet betaald worden (2012). 11 Ron (ongeveer €2,50) voor normale auto’s, vrachtverkeer betaalt meer.
’s Zomers kan het erg druk zijn vanwege de weekend- en dagtoeristen richting Zwarte Zee. Betalen kan alleen cash, geen creditkaarten. Mocht U zonder geld zitten, er is een pinautomaat aanwezig. Veel verder noordelijk is eveneens een overgang, ook daar moet betaald worden. U komt dus met de auto de Donau niet over zonder 11 Ron te betalen.
Het rijden op de snelwegen is bijna als in andere Europese landen. De maximumsnelheid is 130 km/uur, maar wanneer het regent 80 km/uur. Dat betekent overigens dat bij (forse) regenval alle Roemeense automobilisten op hun remmen gaan staan, hun (beide) mistlampen aanzetten en vrij plotseling 80 km/ uur gaan rijden. Wanneer er veel verkeer op de weg is kan dit tot gevaarlijke situaties leiden.
Een veel voorkomend fenomeen is links rijden terwijl de rechterstrook volledig vrij is.

Provinciale wegen
Om echt van het landschap te genieten moet men gebruik maken van de provinciale (al of niet verharde) wegen. Komt u door de dorpen: hier worden eigenlijk nauwelijks verkeersregels nageleefd. Men steekt de weg over waar men wil, fietsers, paard en wagen, tractoren, kuddes schapen en koeien, alles is mogelijk. Overdag is dit alles redelijk te overzien, wanneer U ’s nachts rijdt heeft U rekening te houden met onverlichte voertuigen, dronken fietsers en wandelaars. Gepaste snelheid is een aanrader, vooral in de dorpen, vooral ’s nachts omdat er geen of slechte straatverlichting is. De maximum snelheid buiten de bebouwde kom is doorgaans 100 km/uur.
Honden en katten steken zonder op of om te kijken de straat over; kippen en ganzen daarentegen zijn meestal getraind om de weg niet op te gaan. Mocht U toch een kip of gans doodrijden, dan dient U deze te vergoeden aan de eigenaar. Langs de weg vindt U kuddes schapen en/of geiten. Niet zelden loopt één of meerdere exemplaren de weg op. Koeien worden door hun eigenaars uitgelaten aan een eind touw langs de kant van de weg.

Roemeens rijgedrag
Er zijn Roemeense automobilisten die graag van de linkerrijstrook gebruik maken om het eventuele slechte wegdek te vermijden, of omdat het stuur links zit, of omdat men nog niet weet dat rechts rijden verplicht is. Het kan dus voorkomen dat U een automobilist met 70 km/uur op de linker-rijbaan aantreft. Ga niet rechts voorbij, want deze automobilisten kunnen ook plotseling naar rechts gaan wanneer ze U in het vizier krijgen. Van verre met groot licht knipperen kán het effect hebben dat deze linksrijder naar de rechterstrook gaat. Het passeren van vrachtverkeer behoeft ook de nodige aandacht. Slapende vrachtwagenchauffeurs veroorzaken nogal eens wat ravage op de snelwegen. Vooral de snelweg Boekarest- Constanta is een eentonig en recht stuk autoweg.
Zo zult U Dacia’s uit een vorig tijdperk zien, die allerlei waar vervoeren en zich traag voortbewegen vanwege de lasten die meegetorst worden, maar ook de allersnelste al of niet geblindeerde Mercedessen, BMW’s en hoog-potige SUV’s die met een gang van 180-200 km/uur voorbij komen. Meestal geven deze rijders al een kilometer te voren aan dat zij U willen passeren, door veelvuldig met de lichten te knipperen. Wanneer U niet snel genoeg naar rechts gaat wordt U met evenveel gemak rechts óf via de vluchtstrook ingehaald.
Van de vluchtstrook wordt, hoewel verboden, veel gebruik gemaakt. Bij panne loopt men ook gemakkelijk de rechterrijbaan op, zonder op te letten. Op de vluchtstrook vindt men verkopers van allerlei waren, variërend van in het bos geplukte boeketjes tot telefoonopladers, schoenen en zonnebrillen. Bewakingsauto’s rijden (langzaam) over de vluchtstrook met als doel o.a. stelen van de hekken langs de snelweg te voorkomen.

Rotondes zijn sinds enkele jaren populair in dorp en stad. Nog niet iedereen kent de regels op de rotonde, dus houdt er rekening mee dat degene links van U snijdt naar rechts en degene rechts van U snijdt naar links. Richting aangeven op de rotonde gebeurt wel, maar dat zegt helemaal niets.
Telefoneren in de auto is toegestaan: handsfree. Vrijwel niemand houdt zich hier aan. Vooral jonge vrouwen in dure auto’s doen drie dingen tegelijk: roken, telefoneren en in de make-up spiegel kijken. Blijf uit de buurt.
Zebra’s zijn over het algemeen niet of slecht verlicht. Niet zelden leidt dit tot zware ongevallen. Wanneer U oversteekt op een zebra, ga er niet voetstoots van uit dat het aanstormende verkeer gaat stoppen omdat U zo nodig naar de andere kant van de weg wilt.

Anticiperen in het verkeer is onbekend in Roemenië. De Roemeen kijkt niet verder dan zo’n 25 meter. Dit komt omdat men let op eventuele gaten in de weg. Hoe groter en hoger de auto, hoe verder men kijkt.
Inhalen op de provinciale wegen is een nationale sport. Als U wordt ingehaald en er moet vóór U worden ingevoegd kan het zijn dat U naar rechts wordt gedrukt. Laat U zelf naar rechts drukken, want de tegenligger is zeer nabij. Schelden en vloeken en claxonneren heeft geen zin. Beter is het ongeval te vermijden en uw hersens te gebruiken. Inhalende tegenliggers hebben dus hetzelfde gedrag. Ziet U iemand op úw rijbaan tegemoet komen, neem gas terug en rem eventueel af. Hiermee voorkomt U ongevallen. Zeker wanneer U een vrachtwagen tegemoet komt. Protesteren is absoluut zinloos, tenzij U suïcidaal bent.

Rechts en links inhalen is in de steden vrij normaal. Zonder spiegels en een flexibele nek is het lastig rijden.
Uiteraard is stoppen en parkeren (midden) op de weg niet toegestaan, maar daar houdt men niet echt rekening mee. Als de kleine Dragos moet plassen kan dat resulteren in levensgevaarlijke verkeerssituaties.
Lesauto’s rijden traag tot zéér traag. Wanneer de bestuurder zijn/haar rijbewijs heeft behaald moet deze een jaar lang met een gele sticker en zwart uitroepteken rondrijden. Het échte rijden begint dan pas. U kunt wel nagaan hoe goed de rijvaardigheid is. Wat men bijvoorbeeld niet leert is een bocht rijden. Vol gas op de lange stukken en kruipen in de bochten. Blijf uit de buurt…

Kwaliteit van de wegen
De kwaliteit van het (snel)wegdek verschilt per seizoen. In het ergste geval rijdt U door gaten van tenminste 30-40 cm doorsnee en 2-3 cm diep. Zo kunt U van een prachtig geasfalteerde weg plotseling terecht komen op een weg met kuilen en gaten. De oorzaak hiervan is de verantwoordelijkheid van de aangrenzende gemeente die al of niet zorgdraagt voor het onderhoud van de wegen.

De kwaliteit van het wegdek kan zeer verschillend zijn. Houdt rekening met diepe gaten en scherpe betonranden. Wanneer U denkt dat er midden op de weg een boom groeit, dan is dat een gat of een put zonder deksel waar men wat takken ingestoken heeft om inrijden te vermijden. Mocht U een lekke band rijden, in vrijwel elk dorp is een “vulcanizare’’ , waar men voor weinig uw band plakt. Met een beetje geluk vindt U een tweedehands band die past.

’s Winters wordt niet gestrooid (hooguit met zand), en de snelwegen worden bij hevige sneeuwval afgesloten en wordt men omgeleid via de provinciale wegen. Doodgereden honden en andere beesten worden genuttigd door kraaien en andere aaseters en zijn na enkele dagen vanzelf verdwenen.
Tegenwoordig zijn er voldoende tankstations langs de snelwegen waar men kan tanken, eten en drinken. De toiletten zijn over het algemeen redelijk schoon, en de koffie is redelijk.

Verkeersovertredingen en politie.
Controle op snelheid (radar) wordt uitgevoerd door de politie, zowel op de snelwegen als in de dorpen. De maximumsnelheid in de dorpen varieert van 30-70 km/uur. De maximumsnelheid op de provinciale wegen is 100 km/uur. De overgang van 100 km/uur naar 30 km/ uur kan vrij plotseling voorkomen, met name ná een scherpe bocht, waar de overheidsdienders hun radar hebben opgesteld. Wanneer U tegenliggers met de lampen ziet knipperen is er een verkeerscontrole. Bij overtreding van de snelheid wordt U enkele kilometers later aangehouden en bekeurd. Tegenwoordig wordt de bekeuring voor de Roemenen thuisgestuurd en hebt U als buitenlander het voordeel van de bureaucratische twijfel. Het is altijd handig om een enkele honderden Ron bij U te hebben, mocht U toch aangehouden en bekeurd worden. Pinnen kan niet; niet betalen kan ook niet, en het inhouden van het rijbewijs is een veel voorkomend fenomeen.

Verder informatie over het ingehouden rijbewijs vind U op de site van de Nederlandse Ambassade in Boekarest. (http://roemenie.nlambassade.org/you-and-country/reizen-naar-roemenie/verkeersovertredingen-in-roemenie.html ). In ieder geval bij zware ongevallen en persoonlijk letsel bent U uw rijbewijs voorlopig kwijt. Onderhandelen met de agent is min of meer verleden tijd. De enige uitkomst kan zijn dat de agent geen woord Engels of Duits spreekt en dus ook niet kan uitleggen wat de overtreding is. U wordt gevraagd een verklaring te ondertekenen, waarbij U akkoord gaat met de gemaakte overtreding, en U krijgt een volgeschreven afschrift. Over het algemeen is het te betalen bedrag niet zo hoog, vergeleken met andere EU- landen, maar het kan 20-45 minuten duren voordat de agent klaar is met het invullen van de papieren. U verliest dus nogal veel tijd aan een bekeuring…
Politieauto’s zijn altijd herkenbaar; over het algemeen een witte Dacia met belettering. In de dorpen staan de twee agent met hun Dacia meestal nét om de hoek, waar de meeste snelheidsovertredingen worden gemaakt. Als het donker is is de politie vrijwel niet meer aanwezig op straat, en dat merkt U onmiddellijk aan het gedrag van de Roemeense automobilist. Ook bij slechte weersomstandigheden is de politieagent meestal achter zijn bureau te vinden, maar er zijn uitzonderingen natuurlijk. Vreemd genoeg kan het zwaailicht zonder enige reden worden gebruikt. Op de snelwegen rijden de politiewagens langzaam (zo’n 80-100 km/uur) vanwege budgettaire redenen, en al of niet met zwaailicht. Veel Roemeense automobilisten remmen fors af wanneer een politieauto moet worden ingehaald.

Verzekeringen
Alle voertuigen in Roemenië zijn verplicht verzekerd voor een habbekrats. De ongeschreven regel is echter dat degene die zijn voertuig WA Casco heeft verzekerd voor vrijwel alle kosten opdraait. Schuld is een ongekend fenomeen. Als buitenlander is het verplicht bij aanrijdingen de politie te waarschuwen. Roemenen kunnen onderling zaken regelen.

Uiteraard is dit verhaal niet volledig, mocht U aanvullingen en/of commentaar hebben: welkom :zon02:

1 like

Daar wij eind deze week een weekje in Roemenie rondtoeren is deze tip van harte welkom. Bedankt!

Veel plezier! :foto:

Ik ben net twaalf dagen met de auto in Roemenie geweest waarvan een week in Maramures, dus bijzonder provinciale wegen, en kan alles hierboven bevestigen.

Het is vooral bijzonder vermoeiend rijden omdat je door het verkeersgedrag, de vele bochten in de weg en het bijzonder gevarieerde aanbod aan weggebruikers constant je aandacht bij de weg moet houden. De bewegwijzering is bovendien lang niet altijd duidelijk en vaak eenmalig dus als je dat ene bord mist of te lang nadenkt over wat het aangeeft zit je in de poblemen. Genieten van het mooie landschap is dus lang niet altijd mogelijk tenzij je tussen kleine dorpjes rijdt waar heel weinig verkeer is.

De bewegwijzering, vooral in en rond steden, is lang niet altijd duidelijk. Soms is het perfect, vooral op de nieuwe stukken weg, maar ik ben verschillende keren via verkeersborden op T-kruisingen en rotondes uitgekomen waar géén bord stond dus hoe dan verder te gaan? Of er staat geen bord bij de ingang van het dorp zodat je niet weet waar je bent. Of je bestemming, een kleine stad, staat eerst wel op de verkeersborden aangegeven maar daarna niet meer, en je moet dan al rijdend uit zien te vissen welke van de andere genoemde steden het dichtst bij de jouwe ligt. De borden staan ook meestal last-minute, dat wil zeggen, daar waar je echt af moet slaan, dus moet je erop voorbereid zijn om onmiddellijk het stuur om te gooien (waar de Roemeense automobilisten dan ook erg goed in zijn).

Ter verdediging van de auto’s die midden op de rijstrook parkeren moet ik zeggen dat er vaak geen berm is (of enkel breed genoeg voor één voetganger of hond die daar inderdaad ook loopt) en in veel dorpen zijn er afvoergeulen direct langs de weg. Dus iemand die iets moet in- of uitladen moet gewoon wel (half) op de weg gaan staan. Dan merk je ook direct dat Roemeense bestuurders inderdaad niet ver vooruit kijken: op het laatste moment word er gestopt of uitgeweken, en knipperlichten worden lang niet altijd gebruikt.

Tenslotte ligt de snelheid op drukke provinciale wegen laag, gemiddeld 50km per uur, dus doe je erg lang over korte afstanden.

Kortom, ik heb genoten van mijn dagen met de auto maar aan de andere kant - ik kan nu even geen auto meer zien!

bedankt voor je reactie, en zeker weten dat je terug komt…:dag:

Gelukkig waren we door o.a bovenstaande rijtips al gewaarschuwd voor de wegen en het verkeersgedrag in Roemenie. Wij hebben 8 dagen rondgereden en genoten van het platteland en de niet al te toeristische steden. De wegen waren soms bar slecht en 20km p.u was de max snelheid. Inderdaad is de bewegwijzering soms erg slecht en derhalve is een goede wegenkaart echt een must. Maar wij hebben het overleefd en ondanks dit wel genoten. Dus gewoon goed voorbereid en ingelicht op pad gaan. Transsylvanie is echt een aanrader!

Hoi,

dank u wel voor de gedetailleerde uitleg zal er zeker van gebruikmaken.

Zo werkt het inderdaad.

Waarbij ik moet zeggen dat trage weggebruikers inhalen de enige manier is om nog een beetje vooruit te komen. Als je achter elke slak blijft zitten, duurt het helemaal eeuwen voor je ergens bent.

Ik ga natuurlijk niet inhalen in bochten, plekken waar het echt niet kan of als er tegenliggers zijn. Sommige Roemenen kijken ook daar niet zo nauw naar.

Het linksrijden vind ik overigens wel meevallen, zeker als je Nederland en Nederlanders op de Duitse autobahn gewend bent.