Hallo.
Ik heb van de week 2000 Russische roebel opgehaald bij de bank.
Dit is voor als we over 2 weken aankomen in Moskou.
Dan hoeven we niet gelijk te pinnen.
Maar nu lees ik dat je geen Russisch geld mag invoeren.
Over levensmiddelen lees ik niets.
We nemen ook noedels en andere etenswaren mee voor in de trein.
Moet ik dit allemaal invullen op het formulier dat we krijgen in het vliegtuig?
Bedankt voor je berichtje.
Maar had je ook roebels bij je toen je de grens over ging?
Wij hebben geen vleeswaren bij,maar wel zakjes melkpoeder voor in de koffie.
voorde rest hebben we noedels,crackers,nootjes,oploskoffie,cupasoup en jam bij.
Nee, ik had geen Roebels bij mij. De eerste Roebels heb ik in Sint Petersburg gepint en later heb ik ook in Moskou gepint. Op een internationaal vliegveld verwacht ik geen probleem om een ATM te vinden. Neem wel meer dan 1 pinpas/credit card mee.
Ik weet niet hoe strikt de customs controles zijn als je per vliegtuig binnenkomt. Vanuit Finland, waar wij met de auto binnenkwamen leverde bijna iedereen een zo leeg mogelijk briefje in, schrijf je er iets op dan reageert customs daar namelijk op.
De levensmiddelen die jij opnoemt zijn dacht ik niet verboden in te voeren omdat ze niet vers zijn. In Moskou zijn trouwens voldoende modere supermarkten te vinden waar producten van uitstekende kwaliteit verkocht worden. Voor veel producten zijn de prijzen lager dan hier in NL. Maar ook dure import vind je in de grotere supermarkten, zo kochten wij in Novgorod geïmporteerde Gouda kaas.
Welke bank is dat geweest, als ik vragen mag? Ik heb dat in 2007 voor mijn eerste keer naar Rusland ook geprobeerd bij de ABN AMRO en kreeg nul op rekest. Er mag door banken niet worden gehandeld in Russische roebels, werd mij verteld.
Verder zou ik mij geen enkele zorgen maken. De douane controleert echt niet wat jij in je portemonnee hebt zitten. Ik heb dat nog nooit gezien en ben er inmiddels 6x geweest.
Ik heb deze via de rabobank verkregen.
Met internet bankieren kan je buitenlandse valuta bestellen.
En ik geloof ook niet dat ze in mijn portemonnee kijken.
Maar moet ik wel het eten dat ik mee neem aangeven?
Neem een kaart mee om aan te wijzen waar je heen moet, de Engelse benamingen van hun straten, pleinen en steden verstaat men in de regel niet. Een pen en papier om prijzen e.d. op te laten schrijven is ook altijd handig. Er is al wel vaker over het o.v. van Moskou geschreven hier op het forum, lees de oude berichten ook even door.
Nog even terugkomend op die Roebels, men zal inderdaad niet zomaar in je portemonnee gaan kijken. Maar hou er wel rekening mee dat je een douane verklaring moet invullen en onderteken, waar in je onder punt 3.1 gevraagd word of je “national curency” (roebels) bij je hebt. Pinnen moet je trouwens toch, 2000 roebels (48 euro) is niet veel in Moskou.