Binnen twee weken vertrek ik eindelijk naar Volgograd en Moskou.
Ik heb namelijk al Russische roebel besteld bij men bank, dan hoef ik daar ter plaatse niet meer aan te denken.
Maar ik dat eigenlijk wel meenemen want ik lees op verschillende sites dat je
geen Roebel mag invoeren of geld dat enkel maar voor grotere bedragen?
Of je het mag invoeren weet ik niet.
Maar waarom niet gewoon daar pinnen?
Ik neem alleen mee wat ik over heb van de vorige keer en pin altijd op het vliegveld een bedrag.
Als ik later meer nodig heb dan pin ik in het hotel (indien mogelijk) of gewoon bij de bank.
(wel voor vertrek bij je eigen bank aangeven dat je buiten de eu wilt kunnen pinnen. bij de postbank kan ik dit online regelen voor de dagen dat ik daar ben)
Ik heb men Roebels al ontvangen van de bank.
Ik vind dat ook gemakkelijker en veiliger.
Weet iemand iets meer daarover?
Controleren ze je portefeuille of het geld dat je mee hebt als je aankomt in de luchthaven?
Ik ben in St. Petersburg nog nooit gecontroleerd.
Iemand anders die het weet of het mag of niet?
En de bank heeft er ook niks over gezegd en ik heb er ook niet naar gevraagd.
Ik zocht info op en toevallig vond ik dat dan op een website.
Het is gemakkelijker vind ik om het al op zak te hebben.
Ik heb nog eens gekeken op internet en sommige sites zeggen tot 40.000 - 50.000 Roebels.
Volgens mij tot 50.000 roebel ja.
Zelf neem ik nooit roebels mee vanuit Nederland, ik wissel of pin het wel in Rusland. Even naar de bank en even kijken bij wie de koers het gunstigst is. Dit is gewoon veilig. Ik zou sowieso mijn pinpas voor Rusland aanzetten (mocht je dat nog niet gedaan hebben).
Ik heb men mastercard ook bij, gelukkig ik zit onder de 50.000 roebels cash.
Ik heb het aan mijn vriend gevraagd en voor je gekeken op een Russische website, hier zeggen ze dat je tot 10.000 dollar in mag voeren, in welke valuta dan ook. Dit betekent 300.000 roebel. Boven dit bedrag moet je declareren.
klopt wat die 10 000 dollar bereft. Maar al zeven maal daar geweest de afgelopen vijf jaar, nooit controle. Ik zou zeggen hoe meer geld je meebrengt hoe liever…![]()
Hoi Danechka,
Ik zou ook gewoon ter plaatse pinnen. Zo kun je beter doseren en eindig potentieel niet met een pakket waardeloos papier. En afhankelijk van je bank moet je idd je pas deblokkeren.
Maar, nu was ik laatst bij Sberbank Rossia en daar kon ik met mijn ABN(nl) en ING(be) Maestro kaart niet pinnen. Nog erger, ik zat in een hotel (Hyatt regent, vermijd deze dus) die Sberbank voor zijn betalingen gebruikt. En daar moest ik mijn rekening dus contant voldoen (meerdere trips naar ATM’s dus :tear: ).
Misschien dus ook iets om rekening mee te houden. Vraag je hotel of ze Maestro kunnen verwerken.
Vreemd Rudimentair. Heb sinds dit jaar nu een Euro rekening bij Sberbank. Zelf zit ik 1300 km te zuiden van Moskou en kan er gelijk bij welke bankautomaat afhalen met Maestro. De koers is zelfs niet echt oneerlijk. Mogelijk een probleem bij het hotel.
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik denk dat een Eurorekening bij de Sberbank zelf niet hetzelfde is als bij bv een Belgische of Nederlandse bank. Dat Maestro plaatje op je pas wil verder ook niet zeggen dat het dan ook daadwerkelijk via Maestro gaat binnen Rusland zelf. Indien je pint bij Sberbank zelf of een bij hen aangesloten winkel zal er vast van een eigen (goedkoper) intern systeem gebruikt gemaakt worden.
Om het echt te testen zul je dus met een buitenlands pasje moeten gaan pinnen bij Sberbank.
Inmiddels heb ik van meerdere mensen gehoord dat dit probleem geen toeval was. Nu, ik heb niet veel zin om me er verder in te verdiepen op het moment. Dit soort zaken veranderen met de dag afhankelijk van de stand van de politieke wind.
Dat het een probleem is is toevallig vandaag te lezen op de voorpagina van The Moscow Times