Roebels

Hallo,
Is het op dit moment mogelijk om voor vertrek naar Rusland ergens Roebels te bestellen?
Via http://www.gwktravelex.nl/ lijkt het me nu iig niet mogelijk.
Of zijn er op het vliegveld van Sint Petersburg (gewoon) pin-automaten beschikbaar?
Alvast bedankt.

Op het vliegveld (Pulkovo) zijn natuurlijk ook pinautomaten aanwezig, namelijk die van Bank Sankt-Peterburg, Sberbank, VTB24 en Raiffeisenbank: Нашли ошибку?

Ik heb nog nooit geld gewisseld in Nederland, ik pin altijd ter plaatse.

2 likes

Ik neem altijd contante euro’s mee.
In de stad zoek ik dan het voordeligste wisselkantoor of bank.

De banken en creditcard maatschappijen rekenen vaak een ongunstigere koers en een toeslag.

Wanneer ga je en voor hoe lang?

Pinnen op het vliegveld is inderdaad standaard maar vond het raar dat er bij het GWK geen roebel te verkrijgen was.
Bedankt voor de link. :thumbsup:

Eind deze maand (25-28 Feb.) heeft met een voetbalwedstrijd van PSV te maken. :so:
Maar behalve het stadion en een pub wil ik ook nog wel iets van het centrum zien. :foto:
Wandelroute van ongeveer 8 km is uitgestippeld. Hopen op droog weer en ik zie wel wie er mee gaat van de groep waarmee ik ga. :paranoid:

ps. zag later pas dat er al een onderwerp over roebels was, sorry…

Geeft niets. :wink:

Heel veel plezier in St. Petersburg! Het is een prachtige stad. Mocht je nog tijd hebben: Bezoek zeker de Petrus- & Paulusvesting. Hier vind je ook de graven van de Romanov familie.

1 like

St. Petersburg is inderdaad een mooie stad en het is niet uitgesloten dat ik er ooit nog eens terug ga… in de zomer dan. :slight_smile:
Parken zijn met sneeuw, ijs en plassen toch minder mooi dan wanneer het groen in de bomen is en de bloemen bloeien.
Ondanks dat de ‘Aurora’ er niet lag (enige teleurstelling, vanwege bevroren Neva?) was het een prima city-trip.

On-topic:
Pinnen kan eigenlijk gewoon overal.
Echter is de max. limiet die ik tegen ben gekomen 10.000 roebels (± €150) maar veel vaker slechts de helft.

In Amerika dacht ik er ook aan, hoe het met geld zou gaan. Maar daar koop je een bakkie koffie zelfs nog met je creditcard. Daar heb je eigenlijk helemaal geen contant geld nodig. Hoe is dat in Rusland? Wordt creditcard daar buiten de hotels ook goed geaccepteerd? En als je Roebels pint, en je hebt over, kun (of moet) je die op de grens dan weer wisselen?

De creditcard wordt op steeds meer plaatsen geaccepteerd maar zeker nog niet overal.
Heb je visa of mastercard dan is de kans alweer groter dan bijvoorbeeld AMEX.

Roebels hoef je bij het verlaten van het land niet perse terug te wisselen.
Ik bewaar ze voor een volgend bezoek maar ik ga dan ook 3 a 4 keer per jaar naar Sint Petersburg.
Als je de bon (met de rekenkoers) bewaard wil ik ze eventueel wel tegen dezelfde koers als die jij betaald hebt overnemen.
Contant geld wisselen is voordeliger dan pinnen, pinnen is weer voordeliger dan creditcard qua wisselkoers (en toeslagen).

1 like

Dank Jacco voor de informatie. Amex heb ik niet meer, kwam er ook achter dat die veel minder geaccepteerd wordt dan Visa/Mastercard.

Dus het beste is thuis even wisselkoers checken, en dan bij grensovergang kijken (grote grens zullen meer dan 1 wisselkantoor hebben) kijken wat de koersen zijn en dan wisselen. Dat je cash hebt, en card. Nadeel van cash is als je het verliest. In de regel heb ik nooit meer dan 100 euro cash op zak op vakantie. Dan maar wat vaker pinnen/wisselen.