hallo,
Kun je in Moskou en Irkoetsk/Listvianka overal geld opnemen? Of is het zoeken naar een pinautomaat? En accepteert deze Maestro? en Visa? En kun je in een restaurantje met je creditcard (Visa? Maestro?) betalen? Kortom, hoe werkt dat in Rusland? Alle tips welkom!
Je kunt in iedere stad geld uit de flappentap trekken. Ook met Visa en mastercard. Ook in hotels en restaurants kun je hiermee betalen. Wel in restaurant eerst even vragen voor de zakerheid
Je kunt in iedere stad geld uit de flappentap trekken. Ook met Visa en mastercard. Ook in hotels en restaurants kun je hiermee betalen. Wel in restaurant eerst even vragen voor de zakerheid
In Moskou zijn er veel meer bankautomaten dan in west-europese steden.
In tegenstelling tot Europese steden, waar de bankautomaten gewoonlijk langs de openbare weg staan (bij de banken), staan bankautomaten in Rusland erg vaak :
in tankstations (elk BP station heeft een automaat van Citibank, andere tankstations hebben automaten van Barclays, …)
in winkels (Azbuka Vkusa, Perekrostik, Alie Parusa,…) staan er soms verschillende bankautomaten naast elkaar
in de duurdere hotels (Radisson, Hilton,…)
in metrostations
Geld afhalen is geen probleem met Maestro, Visa en Mastercard.
Je moet er wel rekening mee houden dat sommige automaten slechts een limiet hebben van 6000 roebel, zodat je misschien meerdere malen geld zal moeten afhalen. Andere automaten hebben dan weer een limiet van 50000 roebel, dus misschien meer dan je Nederlandse bank toelaat…
In Irkoetsk zijn er wellicht minder mogelijkheden om geld uit de automaat te halen.
Mijn advies is om in alle gevallen te betalen met cash geld en niet met je kaart !!!
Dit omwille van mogelijke fraude (ze nemen je kaart mee, en je weet niet wat ze er mee doen).
Bovendien komt het vaak voor dat je Nederlandse visakaart hier niet zal werken (alhoewel de handelaar toch visa aanvaard), en dat heeft dan vaak te maken met overeenkomsten tussen banken. Het is regelmatig gebeurt dat ik met mijn ING-visa kaart niet kon betalen, en als ik daarna probeer met mijn Russische visa kaart zijn er geen problemen.
Besluit :
geen probleem om geld uit de automaten te halen
best niet betalen met visa kaart, maar met cash geld
Zorg zo wie zo altijd voor meerdere betaalmiddelen, zodat je niet meteen in de problemen zit als er een kaart geblokkeerd wordt, of op een of andere manier verloren gaat.
Ruim een jaar na mijn bezoek aan Rusland werd er via een bank in St Petersburg nog een bedrag van mijn VISA afgeboekt. Dit terwijl ik de kaart alleen maar in cash machines en gerenommeerde hotels gebruikt had. Of er een verband bestaat weet ik natuurlijk niet zeker.
Ook met de bankpas van ING al de nodige ellende gehad, de ING was al twee maal van mening dat ik overleden was en had toen mijn bankpas geblokkeerd.
@SV1973
Ik zal de volgende keer in de winkels gaan kijken, in St Petersburg heb ik flink gezocht naar een банкомат. In Moskou vond ik er wel al snel één.
Bij de Ikea vestigingen kun je ook flappen tappen, verder is het in de iets kleinere steden soms flink zoeken naar een Bankomat die ook werkt.
Altijd even kijken naar het maestro logo