Contante betalingen in Rusland?

Ik bezoek aanvang juni St. Petersburg, en ook Stockholm en Kopenhagen. Je kan overal met Visa betalen. Maar wat met kleine betalingen: taxi, een koffie, een souveniertje… Moeilijk, om hiervoor Visa te gebruiken. Men zal het wrsch. ook niet aanvaarden. Wat cash lijkt me dus onmisbaar. Is dit correct? Hoe best cash indoen? Thuis bij de bank? Uit het muurtje met Visa? Dit is meestal niet goedkoop. Maestro buiten de Eurozone is naar het schijnt nog duurder…
Heb je wel echt cash nodig??

Ik ben net terug uit Moskou en heb alles met Visa gedaan. Zit nu toevallig net te kijken en op 1000 RUB (25€) betaalde ik een toeslag van €1,02. Dit verschilt overigens per bank waar je dus geld opneemt. Ze vinden het inderdaad niet echt leuk als je met je Visa ergens een koffie gaat betalen o.i.d. Sowieso zullen ze altijd vragen of je het kleiner hebt, wij kochten bijvoorbeeld 3 flesjes water voor 120RUB maar 1000 namen ze niet aan, helaas hadden we het niet kleiner want automaten geven het soms gewoon niet kleiner dus dan moet je wel.
Je kan trouwens gewoon ook met je Rabopas geld opnemen in Moskou, maar om financiële redenen kon ik dit momenteel even niet :wink:

Afgelopen oktober ben ik ook in Stockholm geweest, houd er daar wel rekening mee dat het er erg duur is. In stockholm heb ik zelf alles gewoon met de Rabokaart gepind en dit was gewoon goed te doen,

En sowieso is het altijd handig om cash bij te hebben! niet te veel maar ook niet te weinig!

Veel plezier op reis! en in Stockholm zeker het Vasa museum bezoeken, als je daar van houdt natuurlijk!

1 like

Dit soort probleempjes doet me zo verlangen naar de Euro. Dat gerotzooi vroeger met al dat wisselen en commissies. Helaas is er nog geen wereldmunt.

Je kunt ook proberen een budgetje op te maken. Neem daarop gebaseerd 1-malig een bedrag op via je Maestro bij een ATM. Kosten verschillen per bank. Maar reken op een bedrag van tussen de 2 en 5 Euro per opname.
Of neem contant geld mee die je enkel wisselt zodra je contant geld nodig hebt (vaak in Rusland). Voordat je je geld overhandigd bij een money exchanger, vraag eerst of er commissie berekend wordt. Hier in Moskou heb ik toch enkele plekken gezien (in de buurt van tourist traps) waar in kleine letters stond dat je minimaal 250 Euro moet wisselen om geen kosten te betalen. Helaas zul je dan waarschijnlijk tegen een taalbarriere aanlopen. Neem dus pen en papier mee om duidelijk te maken wat je wilt.

1 like