Kleine bedragen betalen in Zweden

Je kan in Zweden natuurlijk met Visa betalen. Maar wat met kleine bedragen: een consumptie op een terras, een taxi, een souveniertje… Moet je toch niet wat cash op zak hebben? Op voorhand thuis aankopen op de bank? Uit het muurtje met Visa? Met je bankkaart (Maestro) is wrsch. nog duurder…

Enigzins onduidelijk. Maar ik maak hier uit op dat je andere reizigers wilt waarschuwen voor de hoge kosten die het gebruik van een creditcard met zich meebrengt?

Ik verklaar me nader: ik vertrek op 1 juni op cruise en doe Stockholm, Kopenhagen en St. Petersburg aan. Je kan daar overal met een creditkaart betalen, maar voor kleinere bedragen (consumptie op een terras, taxi…) ben je toch wel denk ik op cash aangewezen. Ik vraag me af of ik best wat (Deense, Zweedse) kronen voor ik vertrek koop. Of haal ik het beter ter plaatse uit het muurtje? Dit kan natuurlijk met je Visakaart, maar het is tamelijk duur. De gewone bankkaart (met Maestrofunctie) wordt buiten de Eurozone (dus in Denemarken en Zweden) naar ik meen te weten niet aanvaard. Ik wilde alleen even informeren hoe anderen in die situatie dit (kleine) probleempje opgelost hebben…

Misschien dat je bank uitsluitsel kan geven… maar toen ik twee jaar geleden in Noorwegen, Zweden en Denemarken was heb ik gewoon gebruik kunnen maken van mijn normale bankpas om te pinnen.

Ik zou je dan ook adviseren om ter plaatse geld uit de muur te halen.

1 like

Met een gewone Nederlandse bankkaart kan je geld uit de muur halen in Zweden, (mijn ervaring) en Zweedse kronen in Nederland bij de bank halen, ik heb geprobeerd hier bij mijn Nederlandse bank maar Zweedse kronen hadden ze niet en bestelden ze ook niet. Dus als je Zweedse Kronen mee wilt nemen vanuit Nederland, eerst eventjes vragen of jou bank dat überhaupt wel doet. Ps, ik wens jullie alvast een hele fijne vakantie toe!

1 like

Gewoon ter plaatse uit de muur trekken of wisselen op je cruiseschip. (Niet de beste koers maar pinnen of geld bestellen bij de bank kost ook geld)

Voor Rusland zou het kunnen dat je bij de bank moet aangeven dat ze je pas daarvoor vrij geven. (Kan zijn dat dat standaard geblokkeerd is)

1 like

Ben net terug van van mijn bezoek aan een aantal Baltische staten: Zweden, Denemarken, Estland, Rusland. In geen enkele van deze landen was betalen met kredietkaart (bv Visa) een probleem. Ook een koffie op een terras, een souverniertje, een taxi of een busrit kon er mee betaald worden. Bij de afrekening wordt de officiële koers van de dag aangehouden en er worden wisselkosten aangerekend ten belope van 1,90 %. Je kan je dus gerust de moeite besparen geld uit het muurtje te halen of geld om te wisselen op de bank.

Die koersopslag (van 1.9% in jouw geval) en eventuele andere bijkomende kosten voor het opnemen van geld in vreemde valuta liggen aan de voorwaarden van jouw bank, credit card en/of betaalpakket. Dit is dus niet voor iedereen even goedkoop of even duur.

Ik weet inmiddels uit ervaring dat je nagenoeg overal kunt pinnen met je nederlandse kaart.
Sterker nog…Noorwegen en Zweden waren een van de eerste landen waar je nagenoeg overal ( en dan ook echt overal) kunt en kon pinnen.

Is in Noorwegen wel nodig ook… Wordt steeds duurder helaas.

Goed om te horen dat het pinnen nu echt overal kan!