Reis Moskou geboekt, nu nog wat vraagjes

Hoi!

Ik heb definitief mijn reis geboekt naar Moskou in september. Over het volgende heb ik nog wat vraagjes.

1. Kan ik mijn laptop meenemen in mijn handbagage? Kan dit geen problemen veroorzaken bij de douna? (in Rusland weet je het nooit…)
  2. Hoeveel RUB zou ik mee moeten nemen voor een week Moskou? Ik wil leuke dingen gaan doen, bekende plekken bezoeken met behulp van de metro (Kremlin, Cathedraal, VDNH etc.) en nog uit eten met iemand die ik ken, maar niet met al mijn vragen lastig wil vallen… haha :slight_smile:
  3. Vanaf Domodedovo Airport wil ik naar Izmailovo Delta Hotel, dit kan op twee manieren: metro of taxi. Wat adviseren jullie?
  4. Nog andere tips waar ik op moet letten?

Dank je wel alvast!

Bij mij weten kun je geen roebels meenemen vanuit Nederland omdat die buiten de Russiche grenzen niet te verkrijgen zijn. Neem gewoon euro’s mee en wissel ze ter plekke in. Ik zou zeggen neem een paar honderd euro mee want Moskva is duur.

1 like
  1. moet kunnen.
  2. Niet te zeggen, afhankelijk wat je precies van plan bent. Zal gewoon euro’s meenemen en wisselen. Uiteraard kun je op het vliegveld ook pinnen.
  3. Taxi kost zo’n 35 euro.
  4. Je zult veel chagerijnige gezichten zien, niet aan ergeren, maar juist genieten van deze geweldige stad!
1 like

De douane had geen enkele belangstelling voor mijn laptop, als ik het mij goed herinner stond een laptop ook niet expliciet op het in te vullen douane formulier. De luchtvaart maatschappij heeft echter vast wel regels voor handbagage, lees die dus ook even door.

Roebels mag je niet in en uitvoeren, ook voor Euro’s zijn er beperkingen. Het beste neem je een bank + credit card mee en pint daar terplaatse. (bewaar de bonnetjes) Ik kon met zowel mijn ING (Maestro) als met mijn VISA pinnen. Zo wie zo zou ik niet met vele honderden euro’s contant rond gaan lopen, daar moet je alleen maar op letten. Moskow is duur, zog dus voor voldoende $$$ achter de hand.

De metro komt niet bij Domodedovo Airport, je moet eerst een stuk met een bus. Ik zou gewoon meteen het openbaar vervoer gaan verkennen, daar moet je later toch ook in om naar het rode plein/kremlin en de St Basil’s cathedral, Moscow is heel groot en het verkeer staat nog wel eens vast in files. De metro rijd er lekker hard.

Zowel het Kremlin as St Basil’s cathedral kan je bezoeken - de kaartjes zijn wel behoorlijk duur. Er liggen daar heel veel bezienswaardigheden dicht bij elkaar, in het Kremlin zijn iets van 4 historische kerken te bezoeken (deze zijn inbegrepen in de prijs van je kaartje), achter het Kremlin heb je de Alexandergarden met het graf van de onbekende soldaat. Voor op het Rode plein is het mausoleum van Lenin, de St Basil’s cathedral en de herbouwde Kazan Cathedral. Ook de GUM is het waard even door te lopen.

Bedenk vooraf waar je allemaal eventueel heen zou willen en zoek op in welk deel van de stad het ligt, ik heb zelf overal m’n laptop bij me om dingen op te zoeken. Internet toegang is vaak wel te vinden, veel russen (ook hotels) laten hun router onbeveiligd - let wel op dat het niet te veel opvalt.

Neem geen lastige zaken mee, zoals medicijnen en dure sieraden, dat scheelt een hoop gedoe bij de douane.

Zoals in elke grote stad: Let goed op je spullen.

De meeste Russen spreken geen Engels en ook niet iedereen is altijd even vriendelijk tegen buitenlanders. Vermijd politike discussies, vooral WO2 en de USA liggen vaak gevoelig.

De russen hebben een ander schrift (Cyrillish), lezen is dus lastig, ook begript men onze vertaalde namen van hun steden en gebouwen niet.

Veel plezier!

http://www.flickr.com/photos/drivingaroundtheworld

1 like

Dank je wel allemaal voor de nuttige reacties tot zover… geweldig! En ook mooie foto’s op jullie flickr.com pagina’s! :cheer:

Ik ben recentelijk in Moscow geweest en had gewoon mijn Laptop bij me geen probleem, wat vliegveld betreft heb ik gebruik gemaakt van een shuttlebus en vandaar de metro genomen.
bus kostte 60 roebel en metro ca 30 roebel.
pinnen kun je op het vliegveld
wat euro’s bij je hebben is natuurlijk altijd handig (200 euro of zo).
In het centrum van Moscow barst het van de wisselkantoortjes, koers staat vaak op grote displays aan de gevel. Vooral op de New Arbat en de Oel Arbat zie je soms 4 of meer van die displays in een oogopslag, bier koop je het liefst bij de kiosk waarvan je er ook verschillende van tegenkomt.
Verder een geweldige stad, ben er nu twee keer geweest en zal nog vaker gaan.

1 like

@Dieselbiker naar welk metrostation brengt de shuttlebus je ?

Naar welk metrostation brengt de shuttlebus je?? :slight_smile: Ik moet naar Varshavskaya station, daar zit m’n hotel dichtbij… Had eerst Izmailovo Hotel, maar heb dit omgeboekt…

Eerlijk gezegd weet ik dat niet omdat ik naar vliegveld Sheremetyevo moest, de shuttlebus ging naar Rechnoy voksal (eindpunt lijn (2 groene lijn)).
Voksal = station
let bij de metro ook op de kleuren van de lijnen, die vind je terug in de bewegwijzering. Probeer een kaart te vinden die de namen in het Cyryllisch als gewoon weergeeft, google maar op metro moscow en je vindt al snel de plattegronden (in kleur afdrukken!).
Van elk vliegveld gaat wel een shuttlebus en die komt altijd bij een metro station uit, dus je komt er altijd.

Van jouw vliegveld gaat en snelbus naar metrostation Domodedovskay, dat is ook lijn twee dus groene lijn maar dan aan de andere kant van de stad.

Aanvullend nog:
als je in de metro zit moet je overstappen op de bruine ring lijn tegen de klok in of rechts af en dan is als het goed is jouw hotel al bij de volgende halte, staat niet op het plattegrondje van de metrolijnen maar ben daar op een andere manier achter gekomen.

Vorige post klopt niet!

4de halte overstappen op lijn 11, er is maar een mogelijheid dus gaat altijd goed. vrshavskaya is dan de eerstvolgende halte.

Ook van mij nog even een aanvulling:

Wat betreft het pinnen, ik weet niet of je er mee bekend bent, maar in oost Europa geven geldautomaten niet altijd automatisch je pas terug. Je moet dan op een knop drukken op je pas terug te krijgen, dit kan verwarrend zijn bij automaten die geen Engels praten. Ook moet je soms het geld en je pas binnen een vastgestelde tijd uit de automaat gepakt hebben. Natuurlijk neem je ook een paar honderd Euro contant mee, maar als je roebels kan pinnen krijg je bijna altijd een betere (soms een veel beter) koers .

Wat betreft de weg vragen, omdat de meeste mensen geen Engels praten is het handig om een kaart van Moskou bij je te hebben. Ook een foto in je mobiel van je hotel of b.v. een plaats waar je heen wilt reizen doet wonderen.

Zelf maak ik ook meestal met mijn mobiel een foto van de garage waar ik mijn auto parkeer, of in geval van openbaar vervoer het straatnaam bordje.

Op het visumaanvraagformulier moet ik een document ziektekostenverzekering opgeven. Ik heb een de Nederlandse ziektekostenverzekering collectief lopen bij Zilveren Kruis Achmea. Moet ik daar nog iets mee doen, is dat het document wat ik op moet geven bij het visumaanvraagformulier? Of is het de reisverzekering die ik afsluit? :wereld:

Je moet bij je ziektekosten verzekeraar een zogenaamde Rusland verklaring aanvragen.
Hierin staat in het Engels dat je verzekerd bent tegen medische kosten in Rusland.
Geef ook de periode door, zodat ze de data goed invullen.

Zoals flipper al opmerkte, je moet het aanvragen bij je zorgverzekeraar. Je schreef eerder dat je in September al gaat, ik zou maar opschieten met dat visum aanvragen!

Dingetje ziet er zo uit:

http://www.cluescroll.net/stoof/verklaring.gif

De ziektenkosten verzekeraar kan het inderdaad geven maar de reisverzekering ook as die medische kosten dekt, wat je het makkelijkste vind.