Volgende week voor 5 dagen naar Moskou.
Gewoon voor de ervaring om daar rond te kijken. Wellicht niet beste tijd uitgekozen met die bosbranden, maar ok
Visum geregeld via www.rnvb.nl en zij hebben de uitnodiging geregeld voor mijn toeristenvisum.
Aldaar een oud russische kennis die 5 dagen met ons op zal trekken en vloeiend engels spreekt. Ben dus veel met begeleiding
Zij heeft voor mij hotel geboekt op mijn naam, heb dit al rechtstreeks aan hotel betaald en hiervan een bevestiging gekregen.
Laatste nacht echter geen hotel , aangezien mijn vlucht om 04.00u in de ochtend gaat en mijn kennis me om 0.00u daarheen brengt, ik daar die 4 uurtjes wel overbrug denk ik ? ( Sheremetyevo airport )
Geld wisselen doe ik aldaar of pin ik gewoon.
Moet ik verder nog ergens rekening mee houden bij de douane of zijn ze niet lastig als gewoon alles in orde is ?
Moet je op straat altijd paspoort bij hebben ?
Krijg ik nog iets van het hotel verder dat ik daar slaap ? (stempel)
Geeft dit geen problemen als ik dus niets heb voor laatste nacht ? Aangezien ik op het vliegveld zit.
Verder nog iets wat ik zeker niet/wel moet doen aldaar ?
Ik hoop dat het een beetje meevalt met rook, het is inderdaad niet de beste tijd om te gaan maar dan doel ik op de temperatuur in de maanden Juli en augustus. Het was vorig jaar ook al zo gruwelijk heet…
4 uur op Sheremetyevo airport kom je wel door. Je kan daar overal pinnen en geld opnemen in roebel en dollar, euros helaas niet. De douane en security check neemt al flinke wat tijd in beslag, verder is Sheremetyevo airport een groot winkelcentrum en heeft een ierse pub. Hoop alleen dat dat spul s’nachts ook open is…
Douane is niet lastig, ze zijn op Schiphol erger
Als je langer dan 3 dagen in een stad bent moet je je registreren, dat regelt het hotel wel als het goed is. Je geeft je paspoort af bij de receptie en krijgt het weer snel terug, je moet paspoort altijd bij je hebben dus ze moeten wel snel zijn.
Een opendeur intrappen denk ik…maar het rode plein en het Kremlin zijn natuurlijk verplichte nummers, de Basilius kathedraal kun je ook in.
Verder heb je daar Gum om eens te bekijken dat vooral kwa architectuur interessant is, de winkels vond ik minder interessant tenzij je geld teveel hebt. wel weer leuk om de dames te zien die de diverse cosmeticaproducten aan het promoten zijn, zo is er altijd weer wat te zien.
Veel leuker winkelen en ook om te eten en te drinken is de oel arbat dat ook vlak bij het kremlin begint, ik kan met name het ierse resturant op de oel arbat aanbevelen.
Er zijn ook vele mooie parken, ook de moeite waard.
De overlast door rook van de bosbranden is vrijdagmorgen voor de Moskovieten minder dan in de afgelopen weken. De wind is gedraaid en staat nu gunstiger voor de inwoners van de Russische hoofdstad.