Robben eiland

(origineel bericht op be-more.nl)

Robben eiland

Na een dagje Stellenbosch was het helaas al weer tijd om te vertrekken, het was weer even wennen om in zo’n westerse omgeving te verkeren, maar Stellenbosch is een prachtig stadje met veel leuke winkels en eettentjes.

Op naar Kaapstad, Zuid-Afrika is het laatste land van mijn reis en zo is Kaapstad de laatste stad van mijn reis. En als echte toerist in Kaapstad zijn er een paar dingen die je gedaan moet hebben.

De eerste toeristische bestemming was Robben eiland, het eiland waar Nelson Mandela 18 jaar van zijn celstraf heeft doorgebracht als politiek gevangene. Wat een vreselijke geschiedenis toch weer. En wat ontzettend bijzonder hoe sterk hij uit de gevangenis is gekomen, zonder haatgevoelens ondanks alles wat hem is aangedaan.

Op de eerste foto zie je de kalksteenmijn waar de gevangenen kalk moesten winnen, doordat het kalk zo licht is en de zon zo fel heeft Nelson Mandela nu beschadigde ogen. In de ingang van de mijn zie je een stapel stenen die in een reünie opgestapeld zijn door de ex-gevangenen. De eerste steen was van Nelson Mandela en de rest heeft, zonder dat het gepland was of dat erover gecommuniceerd werd, daar een steen bovenop gelegd. De kleine grot die je ziet werd gebruikt als lunchplek en wordt ook wel Robben Island University genoemd omdat ze elkaar daar les gaven.

De rondleiding die we kregen werd gegeven door een ex-gevangene, heel interessant om zijn verhaal te horen en toen we in een gemeenschappelijke cel kwamen zat er een pinguin onder het stapelbed. Die verdiende natuurlijk ook de nodige aandacht. Nelson zat in een enkele cel (zie foto 9), toen hij in de cel zat stond er wel een bureau en een bed in, maar groot is het zeker niet.

(origineel bericht op be-more.nl)